Wednesday, 3 June , 2020
امروز : چهارشنبه, ۱۴ خرداد , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 16614
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ | 272 بازدید |

آتابای و طعم گس عشق

سینما جریان | اختصاصی | بازیگران زیادی را در سینمای جهان می شناسیم که وسوسه فیلمسازی رهایشان نکرده و اغلب هم پس از یکی دو تجربه نه چندان موفق، عطای آن را به لقایش بخشیده و صرفا بازیگر مانده اند. در سینمای ایران هم با معدود نمونه هایی از این دست برمی خوریم که یکی از شاخص ترین آنها «نیکی کریمی» است.
آتابای و طعم گس عشق

کوتاه درباره فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر | «آتابای» ساخته «نیکی کریمی»

بازیگران زیادی را در سینمای جهان می شناسیم که وسوسه فیلمسازی رهایشان نکرده و اغلب هم پس از یکی دو تجربه نه چندان موفق، عطای آن را به لقایش بخشیده و صرفا بازیگر مانده اند. در سینمای ایران هم با معدود نمونه هایی از این دست برمی خوریم که یکی از شاخص ترین آنها «نیکی کریمی» است. بازیگری متعلق به بدنه سینمای ایران که پس از ساخت چند فیلم متوسط و حتی ضعیف، در جشنواره امسال با فیلم «آتابای» حضور پیدا کرد و اهالی رسانه را غافلگیر کرد.
«آتابای» یک درام عاشقانه جذاب با پس زمینه فرهنگ بومی منطقه آذربایجان و به ویژه حومه شهر خوی است که برخلاف بسیاری از تولیدات امسال سینمای ایران، بخش مهمی از قوت خود را مدیون فیلمنامه اش است. «هادی حجازی فر» که خود نقش اصلی فیلم را بازی کرده، به واسطه ترک زبان بودن به این شخصیت عمق بخشیده و با توجه به مدت زمان زیادی که با نقش زندگی کرده، کاملا به وجوه مختلف آن و لایه های درونی اش اشراف دارد. برای مثال یک زخم درونی خانوادگی (ماجرای زندگی خواهرش) برای کاظم تدارک دیده و آن را قرینه زخمی دیگر (عشقی ناکام در دوره دانشجویی)، قرار داده است.
همه اینها در کنار برخی ریزه کاری ها، دست به دست هم داده و قهرمان کنش مند جذابی را خلق کرده که قلب تماشاگر برایش می تپد. یحیی دیگر شخصیت کلیدی فیلم است که در گذشته دوست صمیمی کاظم بوده و نقطه عطف دوم فیلمنامه هم به کمک او زده می شود. یحیی محور داستانک خوبی هم هست که به بهترین شکل به تنه فیلمنامه چسبیده و جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.
حجازی فر در شکل دادن رابطه های دونفره هم عالی عمل کرده که نمونه درخشانش را در رابطه کاظم و خواهرزاده اش و نیز کاظم و پدر پیرش می بینیم که دومی کمتر نمونه ای در فیلم های ایرانی سال های اخیر داشته است. اگر از فیلمنامه عبور کنیم، به کارگردانی خلاقانه کریمی و استفاده دراماتیک از فضای بکر روستا می رسیم. برای مثال تنها کافی است به سکانس گفتگوی کاظم و سیما در سکوت شب و زیر نور ماه نگاه کنید که عشق به مفهم واقعی کلمه در آن موج می زند. همینطور بازی های خوبی که از سحر دولتشاهی و هادی حجازی فر گرفته و آن را در کنار نابازیگران فیلم خود قرار داده و یکدستی آن را کاملا حفظ کرده است.
آتابای حلقه گمشده سینمای ایران به عنوان یک ملودرام عاشقانه به حساب می آید که غم مردانه غریبی در آن موج می زند و به راحتی می تواند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند.

نویسنده : محمد جلیلوند | منبع خبر : سینما جریان
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.