Tuesday, 20 October , 2020
امروز : سه شنبه, ۲۹ مهر , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 18936
  پرینتخانه » سینمای ایران, ویژه تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ | 60 بازدید |

باید عاشقانه برای سینمای کودک و نوجوان فعالیت کرد

سینما جریان | پوران درخشنده گفت: دنیای کودکان هنوز شفاف است و نمی‌شود به آن‌ها دروغ گفت، برای این دنیا باید عاشقانه برنامه‌ریزی و فعالیت کرد.
باید عاشقانه برای سینمای کودک و نوجوان فعالیت کرد

«پوران درخشنده» کارگردان سینما گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سالی یک بار برگزار ‌‌می‌شود و همواره استقبال خوبی از آن شده است. به نظر می‌رسد باید بودجه‌ بیشتری به این جشنواره اختصاص داده شود و به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، باید فضای بهتری را برای پیشرفت سینمای کودک و نوجوان ایجاد کنیم.
کارگردان فیلم «بچه‌های ابدی» درباره برگزاری جشنواره به صورت آنلاین توضیح داد: این اتفاق را به فال نیک خواهیم گرفت، این نسل با فضای آنلاین و مجازی ارتباط بهتری دارند و ما باید برایشان بستری را فراهم کنیم تا بتوانند آثار بیشتری را ببیند و خواسته‌هایشان را مطرح کنند. این بار می‌توانیم به خاطر شرایط موجود تمام بچه‌های ایران را در این رویداد سینمایی داشته باشیم‌.
درخشنده در ادامه درباره ویژگی‌های سینمای کودک توضیح داد: درساخت فیلم برای کودکان باید به دو موضوع توجه داشته باشیم، هم درباره کودکان و معضلات‌شان تولید کنیم و هم برای کودکان و دنیای‌شان فیلم بسازیم. طبیعتا برای اینکه بتوانیم برای کودکان کار تولید کنیم، نیازمند این هستیم که دنیای کودکان را بشناسیم. هیچ‌وقت کسی که از دنیای کودکی خودش فاصله گرفته نمی‌تواند، فیلمی برای کودکان تولید کند‌. تولید فیلم برای سینمای کودک کار بسیار سختی است.
او افزود: ساخت فیلم کودک مستلزم توجه به روانشناختی و جامعه‌شناختی دنیای آنهاست‌. فیلمساز باید بداند برای برای کدام قشر و کدام سن کار تولید می‌کند. هرکدام از کودکان و نوجوانان در طیف‌های مختلف سنی نیازمندی‌های خودشان را دارند. برای مثال اگر فیلمی را برای کودک پنج ساله تولید می‌کنیم، باید فیلم را مناسب سن او بسازیم. وارد شدن به دنیای کودکان روانشناسی خودش را دارد. اگر دنیای آن‌ها را نشناسیم و برایشان کار تولید کنیم، دنیای بی‌غل وغش آن‌ها را خراب خواهیم کرد.
این کارگردان درباره ساخت فیلم بر اساس مقتضیات کودک و نوجوان از نسل امروز، توضیح داد: دیگر نمی‌توانیم فیلم‌هایی را که برای کودکان دهه شصت تولید می‌کردیم، برای کودکان این دهه نمایش دهیم. کودکان این نسل به خاطر مواجهه با دنیای دیجیتال بسیار جلوتر از ما هستند. آن‌ها با یک کلیک ساده می‌توانند به دنیای دیجیتال جهان وصل شوند و ما نمی‌توانیم از آن‌ها عقب بمانیم. فیلم‌هایی که یک زمانی برایمان اهمیت داشت و سینمای ما با آن فیلم‌ها در جوامع بین‌المللی جایزه می‌گرفت و مطرح می‌شد، مختص همان زمان است؛ در برهه زمانی که همه‌چیز آنلاین است، نباید با ویژگی‌های آن دوران فیلم ساخت.
کارگردان فیلم «رابطه» با تأکید بر اینکه کسی که برای کودکان فیلم می‌سازد، باید آن‌ها را دوست داشته باشد، توضیح داد: ساخت فیلم کودک مستلزم شناخت آن‌هاست و این کار به تحقیقات میدانی درباره نیازهای آن‌ها محتاج است. تا نیازهای آن‌ها شناخته نشود، کار خوب برایشان ساخته نخواهد شد. یک فیلمساز باید جلوتر از دنیای کودکان حرکت کند. دنیای کودکان هنوز شفاف است و نمی‌شود به آن‌ها دروغ گفت، برای این دنیا باید عاشقانه برنامه ریزی شود.
درخشنده ادامه داد: فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» درباره یک کودکی است که نمی‌تواند راجع‌به دنیای پیرامون خودش صحبت کند و همه‌ چیز را سیاه می‌بیند. در این فیلم یک معلم می‌بینیم که می‌آید و سعی می‌کند دنیای این کودک را درک کند. ما در وجود این معلم، عشق را می‌بینیم. یا فیلم «خانه دوست کجاست» مرحوم کیارستمی، دنیای بدون سیاهی کودکان را به‌خوبی به تصویر می‌کشد تا جایی که حتی مخاطب بزرگسال نیز مجذوب این فیلم می‌شود. این فیلم متعلق به زمان و مکان خاصی نیست و هرزمانی می‌توانیم مخاطب این فیلم باشیم.
او در پایان متذکر شد: برای برخورداری از سینمای کودک و نوجوان بهتر از امروز، باید فیلمسازانی که انگیزه‌شان را از دست داده‌اند، به میدان برگردانیم.

| منبع خبر : روابط عمومی جشنواره
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.