Wednesday, 3 June , 2020
امروز : چهارشنبه, ۱۴ خرداد , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 16608
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸ | 172 بازدید |

«خروج» به سبک حاتمی کیا

سینما جریان | اختصاصی | اعتراض یکی از وجوه اصلی سینما به حساب می آید چرا که مستقیما با مخاطب در ارتباط بوده و می تواند منعکس کننده خواسته های آنها باشد.
«خروج» به سبک حاتمی کیا

کوتاه درباره فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر | «خروج» ساخته «ابراهیم حاتمی کیا»

اعتراض یکی از وجوه اصلی سینما به حساب می آید چرا که مستقیما با مخاطب در ارتباط بوده و می تواند منعکس کننده خواسته های آنها باشد. در حقیقت هنر هفتم، آینه تمام نمایی است که تماشاگر می تواند بخشی از خود و درونش را در آن دیده و با اثر به گفتگو بنشیند. در سینمای ایران به خصوص در دو دهه اخیر، با تعداد زیادی ملودرام اجتماعی مواجه هستیم که از میانشان تنها اندکی ماندگار شده و مورد توجه مخاطبان خود قرار گرفته اند. فیلم هایی معترض که مطالبه گری به شکل درست و سینمایی را در ذات خود داشته و تماشاگر بخشی از آنچه را که دوست دارد در آن مشاهده می کند. ساخته های سینمایی «ابراهیم حاتمی کیا» در تمام سال های اخیر از این جنبه حائز اهمیت بوده و به واسطه همین مطالبه گری و نزدیک شدن به مردم مورد توجه آنها قرار گرفته است.
او در فیلم سینمایی «خروج» به شکل تندتری به این قضیه پرداخته و قهرمان های فیلمش را از میان آدم هایی برگزیده که حیات و مماتشان به زمین های کشاورزی شان بستگی دارد و حال با یک اشتباه از سوی مقامی دولتی ضرر هنگفتی کرده و برای رسیدن به حق خود از رییس جمهور ایران مدد می خواهند.
حاتمی کیا این داستان دو خطی و ساده را با خرده داستان هایی که بی رمق هم از کار درآمده اند، ترکیب کرده و فیلمی ۱۱۰ دقیقه ای ساخته است. او در پرده اول فیلم به خوبی قهرمانش «رحمت» را معرفی کرده و روی تک افتادگی اش تاکید کرده است. قهرمانی از یک دوره سپری شده که اهالی روستای عدل آباد بابت همراه خود کردن جوانانشان به هنگام جنگ تحمیلی، دل خوشی از او ندارند. شهادت پسر رحمت به عنوان مدافع مرزهای ایران، یک نقطه عطف درخشان برای سی دقیقه نخست فیلم و بردن آن به فاز بعدی (سفر ده نفر با تراکتورهایشان به سمت تهران برای دیدار با رییس جمهور)، به حساب می آید.
اتفاقی که خروج را به یک فیلم جاده ای تمام عیار تبدیل کرده و لایه های بیشتری از قهرمان خود را به نمایش می گذارد. اتفاقی که در رابطه با سایر شخصیت ها رخ نداده و آنها از تیپ های آشنای تکراری فراتر نمی روند. حاتمی کیا از همان سکانس افتتاحیه فیلم از مولفه هایی استفاده کرده که به وفور در ژانر وسترن استفاده می شود و به خروج رنگ و لعاب خاصی بخشیده است.
انتخاب فرامرز قریبیان هم برای ایفای نقش رحمت، این تشابه را پررنگ تر کرده و بازی درخشان او نیز یک تنه بسیاری از ضعف های ریز و درشت خروج را پوشانده است.

نویسنده : محمد جلیلوند | منبع خبر : سینما جریان
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.