Monday, 21 September , 2020
امروز : دوشنبه, ۳۱ شهریور , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 15844
  پرینتخانه » اسلایدر, جشنواره فیلم فجر, سینما جریان +, سینمای ایران تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ | 444 بازدید |

رسانه های سینمایی را بیشتر دریابید

سینما جریان | اختصاصی | در کنار اخبار تلخ و روزهای غم انگیزی که همه با آن مواجه هستیم باید گفت روزهای داغ و پرحاشیه برای جشنواره فیلم فجر در راه است. معمولا قبل از برگزاری جشنواره رسانه ها پر می شود از مطالب و خبرهایی با محوریت ثبت نام اهالی رسانه، انتخاب سینمای رسانه، فیلم های ثبت نام کرده، نسل های متفاوت شرکت کننده در جشنواره، فهرست فیلم های راه یافته، پرکارترین های جشنواره، حضور کارگردانان از نسل های مختلف و بسیاری از این دست که تنور جشنواره را هر ساله در دی ماه و بهمن ماه گرم نگه می دارد.
رسانه های سینمایی را بیشتر دریابید

در کنار اخبار تلخ و روزهای غم انگیزی که همه با آن مواجه هستیم باید گفت روزهای داغ و پرحاشیه برای جشنواره فیلم فجر در راه است. معمولا قبل از برگزاری جشنواره رسانه ها پر می شود از مطالب و خبرهایی با محوریت ثبت نام اهالی رسانه، انتخاب سینمای رسانه، فیلم های ثبت نام کرده، نسل های متفاوت شرکت کننده در جشنواره، فهرست فیلم های راه یافته، پرکارترین های جشنواره، حضور کارگردانان از نسل های مختلف و بسیاری از این دست که تنور جشنواره را هر ساله در دی ماه و بهمن ماه گرم نگه می دارد.

بحث درباره محل سینمای رسانه ها و صدور کارت برای اصحاب رسانه یکی از موضوعات رسانه ای داغ تا پیش از برگزاری جشنواره است. به همین منظور روابط عمومی جشنواره امسال در هنگام ثبت نام اصحاب رسانه دو محل را برای میزبانی خبرنگاران در نظر گرفت: برج میلاد و پردیس ملت که دیروز (شنبه) اعلام شد که پردیس ملت میزبانی خبرنگاران را بر عهده خواهد داشت.

اما در این میان «سینما جریان» کوشید به منظور پوشش مناسب و تولید محتوای اختصاصی در دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها حضور یابد که این امر در دوره های ۳۷ و ۳۸ میسر نشد که ذکر این نکات ضروری است:

۱ـ هر ساله حجم بسیاری از رسانه هایی که شناخته شده اند، متعلق به ارگان خاصی هستند و یا از آنها حمایت مادی و معنوی می شود در جشنواره حضور دارند. خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف هرساله مشتریان ثابت جشنواره اند و گاه جایی برای رسانه های مستقل و با ظرفیت کمتر وجود ندارد.

۲ـ سال گذشته دوستی در هنگام اعتراض نگارنده به این موضوع که چرا «سینما جریان» نمی تواند مجوز ورود به سینمای رسانه ها را داشته باشد و علیرغم ثبت نام و داشتن مجوز برایش کارت صادر نشده؛ گفت (نقل به مضمون): شما اخبار تولیدی ندارید. جشنواره مثل المپیک است و جای برترین ها و بهترین ها.
این دوست عزیز (که از ذکر نامشان خودداری می شود) احیانا به این نکته واقف نبود که در مسابقات المپیک ورزشکارانی هستند که از کشورهای ضعیف و کمتر شناخته شده نیز شرکت می کنند و در رشته های ورزشی جایگاهی بالاتر از چهلم یا پنجاهم هم کسب نمی کنند. اما المپیک یک رویداد جهانی است. یکی از مواردی که به عنوان عملکردها در المپیک مبنا و تراز قرار می گیرد کسب مدال است که تنها یک وجه ماجراست اما وجه دیگر آن این است که همه زیر پرچم المپیک با هر نژاد و رنگ و ویژگی و ظرفیتی به رقابت می پردازند. در المپیک همواره به کشورهای چین و روسیه و آمریکا نگاه نمی کنند که چند مدال کسب کرده اند. پدیده ها یا کسانی که تلاش کرده اند در رویداد المپیک دیده شوند گاهی از شناگری که ۱۰ مدال می گیرد بیشتر دیده می شوند.

۳ـ جشنواره فیلم فجر و سینمای رسانه ها فقط متعلق به رسانه ها (که هر ساله حضور دارند) و برنامه های اینترنتی و حمایتی نیست که با بودجه لایتناهی و حمایت از ارگان هایی که به آن وابسته هستند مطالب و اخبار جشنواره را پوشش می دهند. کاری هم ندارد، همین بودجه را به سایت های مستقل بدهند آنها هم می توانند محتوا تولید کنند. البته شاید مقایسه جشنواره فجر با المپیک خطا باشد اما سئوال اینجاست که آیا از میان آن همه رسانه ثبت نامی و چهره، «سینما جریان» و از این دست رسانه ها ـ که مستقل هستند و از جریانی خاص حمایت نمی شوند ـ باید دست خالی بمانند؟ شاید «سینما جریان» نتواند همه ظرفیت خبری و تولیدی یک خبرگزاری را نشان دهد اما به عنوان یک رسانه فعال در این حوزه که تنها یک سال است کار خود را آغاز کرده است می توانست لااقل خودی نشان دهد و اهالی رسانه و خبرنگاران مطرح و منتقدین سینما نیز رسانه های کمتر شناخته شده را بیشتر بشناسند پس چرا در دایره گسترده ارتباطات و اطلاعات، انحصاری فکر می کنیم؟

۴ـ امسال هم «سینما جریان» از حضور در سینمای رسانه ها در راستای یکی از بندهای مندرج در آیین نامه تنظیمی از سوی روابط عمومی جشنواره، منع شده و شرایط لازم را احراز نکرده است که البته ایمیل اعتراض ما به این «عدم حضور» ارسال خواهد شد هرچند امید چندانی به رسیدگی نمی رود همانگونه که سال گذشته هم به درخواست ما رسیدگی نشد. امیدواریم شرایط عادلانه و شفافیتی که مسئولان جشنواره چند سالی است بر آن تاکید دارند برای همه رسانه ها اتفاق بیافتد و باز هم امیدواریم که دبیر محترم و مدیر محترم روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نیم نگاهی هرچند گذرا از باب اطلاع به این یادداشت داشته باشند.

۵ـ «سینما جریان» همچون یک سال گذشته (از زمان آغاز به کارش) از طریق سایت و فضای مجازی (کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام) همواره کوشیده است تا اخبار و مطالب روز سینمای ایران و جهان را در اختیار خوانندگان خود قرار دهد. کاستی هایی در این راه وجود دارد که قطعا به آن واقف هستیم و تلاش می کنیم آنها را رفع کنیم.

۶ـ ارتباط مستمر با مشاوران رسانه ای و مدیران روابط عمومی فیلم های سینمایی و درج اخبار سینما و تئاتر، انتشار یادداشت های اختصاصی و نقد فیلم های روز سینمای ایران از جمله مواردی است که «سینما جریان» در طول یکسال گذشته آن را دنبال کرده و امیدواریم به زودی با بهره گیری از یک گروه خبری کوچک حجم کار خود را در این حوزه افزایش دهیم.

میثم غلامی | صاحب امتیاز و مدیر مسئول

نویسنده : میثم غلامی | منبع خبر : سینما جریان
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.