Monday, 6 April , 2020
امروز : دوشنبه, ۱۸ فروردین , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 15819
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ | 606 بازدید |

زندگی زیباست

سینما جریان | وقتی به فیلم های ریز و درشتی که در سال های مختلف در سینمای جهان ساخته شده نگاهی می اندازیم، به تم های مشترک برمی خوریم که از آن به عنوان شاکله اثر استفاده شده است...
زندگی زیباست

سینما جریان | یادداشت اختصاصی | محمد جلیلوند

درباره فیلم سینمایی «جهان با من برقص» ساخته «سروش صحت» / زندگی زیباست

وقتی به فیلم های ریز و درشتی که در سال های مختلف در سینمای جهان ساخته شده نگاهی می اندازیم، به تم های مشترک برمی خوریم که از آن به عنوان شاکله اثر استفاده شده است. از عشق و خیانت و انتقام تا دروغ و نفرت و مرگ که بارها و بارها در دهه های مختلف مورد استفاده فیلمسازها قرار گرفته و کارگردان های وطنی نیز بسیار از آنها بهره برده اند. تم مرگ یکی از تم های مورد علاقه آنها است که به شکل های مختلف از آن سود جسته و آثاری با کیفیت های متفاوت در این باب خلق کرده اند.
«بهمن فرمان آرا» یکی از شاخص ترین آنها به حساب می آید که در فیلم های «بوی کافور، عطر یاس»، «خانه ای روی آب» و «یه بوس کوچولو» از آن به عنوان تم اصلی سود جسته است. همینطور فیلم هایی همچون: «مادر به کارگردانی علی حاتمی و «مرگ ماهی» ساخته روح الله حجازی که دومی ادای دین سازنده اش به فیلم ستایش شده و محبوب حاتمی به حساب می آید.
فیلم سینمایی «جهان با من برقص» ساخته سروش صحت که در حال اکران در سینماهای ایران است، یکی دیگر از مجموعه آثار سینمای ایران با محوریت مرگ است که از آن به عنوان تم اصلی استفاده شده و تم عشق به عنوان تم مکمل در کنار آن قرار گرفته است.
صحت که در سال های اخیر و در تمام کارهای تلویزیونی اش ایمان صفایی را به عنوان همکار فیلمنامه نویس در کنار خود داشته، در نخستین فیلم سینمایی خود در مقام کارگردان به بهترین شکل از هماهنگی به وجود آمده میان خود و صفایی بهره گرفته و فیلمنامه جذاب و درخشانی را خلق کرده است.
یکی از بهترین فیلمنامه های ساخته شده سال گذشته و اکران امسال که ظرافت های زیادی در قصه اش دارد. فیلم با یک نریشن کوتاه با صدای بهمن که دوستانش را برای تولد دوست قدیمی شان (جهان) که در شهری شمالی زندگی می کند، فرا می خواند آغاز می شود. یک شروع مناسب بدون پرگویی برای فیلمی با شخصیت های زیاد و دیالوگ های فراوان که داستانک های بسیار در آن به چشم می خورد.
صحت از چند گروه موسیقی برای جدا کردن پرده های مختلف فیلم بهره گرفته که ایده جذاب و تازه ای البته در مقیاس سینمای ایران به نظر می رسد که به خوبی با لحن بازیگوشانه فیلم همخوانی دارد.
نویسندگان فیلمنامه «جهان با من برقص» در پرده نخست خیلی زودتر از آنچه که معمول است به سراغ نقطه عطف رفته و البته به درستی تماشاگران خود را شوکه می کنند. جایی که جهان رو به دوستانش می گوید که تنها دو ماه دیگر زنده است!. آن هم درست جایی که همه دوستانش برای شاد کردن او گردهم جمع شده و آنها هم با شنیدن این خبر همچون تماشاگران خود مغموم می شوند. اما صحت برای آن که فیلمش دچار لکنت نشده و وارد فضایی غم انگیز نشود، قصه اش را از طریق شخصیت هایی همچون: حمید و همسرش (ناهید)، احسان، فرخ، رضا و بهمن گسترش بخشیده و داستانک های جذابی را با محوریت آنها خلق کرده است.
در این بین نباید از شخصیت پردازی خوب تیم دو نفره صحت و صفایی هم به سادگی گذشت که تیپ ـ شخصیت های جذابی را خلق کرده اند. جهان به عنوان شخصیت محوری، با وجود حضوری نه چندان پررنگ نقش مهمی در پیشبرد داستان دارد. اوست که به مرور پی می برد که باید از این زمان کوتاه حضور دوستان در کنارش بیشترین استفاده را ببرد. پس دیگر به خودکشی که یک بار در انجامش ناموفق بوده نیز فکر نکرده و به پسر جوانی که دخترش آسا عاشق اش است، حسادت نمی کند. حتی با فالش خواندن و صدای بد شایان هم کنار می آید!.
داستانک هایی هم که برای نیمه میانی فیلم تدارک دیده شده، جذاب و تماشایی از کار درآمده و توازن فوق العاده ای را برقرار کرده اند. برای مثال می توان به قصه حمید و ناهید اشاره کرد که کاراکتر به شدت بیرونی هردو، از تلخی حاکم بر داستان کم کرده و شوخ و شنگی دلنشینی به آن بخشیده است. به عنوان نمونه سکانس ورود این دو با بنز گرانقیمتشان به فضای بیرونی ویلای جهان را نگاه کنید. در نقطه مقابل، احسان و فرخ قرار دارند که رابطه عمیق دوستانه شان پس از جدایی احسان از نسیم و ازدواج فرخ با او رویه خصمانه ای پیدا کرده و یک تنه بار تنش حاکم بر قصه را بالا می برند.
یک ایده کاملا دراماتیک و در عین حال ساده و سهل الوصول که یک مثلث عاشقانه درست و حسابی را خلق کرده است. علاقه شکل گرفته میان آسا و شایان اهل همان منطقه دیگر، داستانک «جهان با من برقص» است که شیمی رابطه شان می توانست بهتر از اینها از کار دربیاید اما در همین حد هم با فضای کلی فیلم جفت و جور شده است.
نکته مهم دیگر در «جهان با من برقص»، دیالوگ های نوشته شده برای هر یک از شخصیت ها است که هم نشان دهنده شخصیت و طبقه آنها است و هم به واسطه رفاقت چندساله شان قرابت جالبی میانشان برقرار است. در عین حال باید به برخی شوخی های تکرارشونده و دور از کنایه های جنسی فیلم اشاره کرد که جذاب ترینشان در طویله خانه بزرگ جهان می گذرد.
سروش صحت در نخستین تجربه سینمایی اش بیش از انتظاری که از او می رفت ظاهر شده و فیلمی شسته رفته از هر لحاظ ساخته که تک تک اجزایش درست سرجای خود قرار گرفته و به بهترین شکل هم آن را به پایان می رساند. در عین حال نیز تماشاگرانش را با حالی خوب به طرف درب خروجی سالن سینما هدایت می کند. درست همان عنصر جادویی سینما که در بیش از یک قرنی از عمر آن می گذرد، میلیون ها نفر را شیفته پرده نقره ای کرده است.

نویسنده : محمد جلیلوند | منبع خبر : سینما جریان
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.