Saturday, 24 October , 2020
امروز : شنبه, ۳ آبان , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 18930
  پرینتخانه » اسلایدر, جشنواره ها, سینمای ایران تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ | 47 بازدید |

«سینما حقیقت» مهم ترین جشنواره مستند منطقه است

سینما جریان | «محمد حمیدی» مقدم بیان کرد که برگزاری برخط (آنلاین) «جشنواره سینما حقیقت» باعث حفظ پرچم سینمای مستند می‌شود و این جشنواره محلی برای حراست از حوزه حرفه ای سینمای مستند است.
«سینما حقیقت» مهم ترین جشنواره مستند منطقه است
محمد حمیدی مقدم؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: ارتباط من با بدنه اصلی سینماگران به ذات اصلی فعالیت‌های گذشته‌ام در تولید برنامه های تلویزیونی بازمی گردد. فرقی نمی کند در مسیر مدیریت یا مسیر تولید به هر حال در ادامه یک راه هستند و نکته مهم، مفید و موثر بودن است.
وی با اشاره به تاریخچه برگزاری جشنواره سینماحقیقت اظهار کرد: این جشنواره بدون نگاه جانبدارانه تاثیر شگرفی بر سینمای مستند داشته و این موضوع در بازخوردهای جامعه هدف که مستندسازان هستند، مشهود است. سینماحقیقت به درستی تولد و رشد یافت. مهم ترین جشنواره مستند منطقه که تاکنون تعاملات بین المللی بسیاری داشته و مهم ترین دریچه عرضه فیلم مستند است.
حمیدی مقدم همچنین ابراز امیدواری کرد که نهال چهارده ساله جشنواره سینماحقیقت در آینده به درخت تناوری تبدیل شود که در رشد زیبایی شناسی و همچنین تعیین استراتژی سینمای مستند قدم بردارد.
در ادامه احسان زیورعالم به انقلاب رخ داده در حوزه مستندسازی اشاره کرد و گفت: این انقلاب به حدی بوده که شبکه مستند راه اندازی شد و وی او دی ها با استقبال مخاطبان رو به رو شدند.
دبیر جشنواره سینماحقیقت هم با بیان این که اقبال به مستند با توجه به رشد تکنولوژی باعث شده است که هر فرد یک مستندساز باشد، اظهار کرد: در جشنواره های سینمایی دنیا دیگر چون گذشته طبقه بندی فیلم ها به گونه های مستند یا داستانی مطرح نیست و ذات آثار بدون هیچ پیرایه است که اهمیت دارد. ما در سال ۲۰۲۰ وارد پاندمی کرونا شدیم و به دلیل شرایط ایجاد شده جشنواره امسال ما با سال های گذشته متفاوت شد و به حوزه برگزاری برخط(آنلاین) جشنواره ورود کردیم. با توجه به استقبالی که مردم طی یک سال اخیر از شبکه های نمایش اینترنتی و یا همان وی او دی ها داشته اند، از این فضای آنلاین بهره بردیم تا پرچم سینمای مستند را حفظ کنیم.
وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینماحقیقت با توجه به شرایط کنونی گفت: برقراری و برگزاری جشنواره نوعی از رویکرد نشاط در جامعه ماست؛ جامعه ای که این روزها به محتوا و نشاط بیش از گذشته نیازمند است. ما وارد حوزه ای می شویم که زیرساختی بسیار قوی می خواهد در حالی که ما در کشورمان در مراحل ابتدایی ایجاد این زیرساخت ها هستیم اما باید خطر کرده و جشنواره را برگزار می کردیم.
در ادامه زیورعالم؛ کارشناس برنامه با اشاره به برگزاری سینماحقیقت در زنجیره سینماهای فلسطین، سپیده و چارسو طی سال های گذشته تاکید کرد که با برگزاری آنلاین این امکان وجود دارد که این جشنواره سراسری تر شده و افراد در تمام کشور بتوانند از فیلم های آن استفاده کنند.
حمیدی مقدم هم با تاکید بر این که اپیدمی کرونا در تمام دنیا باعث شد انسان ها مسیری چند ساله را تغییر دهند، عنوان کرد: سینما به عنوان محوریت تجمع باید وجود داشته باشد مانند صله رحمی که در گذشته وجود داشت و حالا نداریم اما شرایط تحمیلی فعلی ما را به سمتی برده که ناچار به جایگزینی هستیم چون باید گفتگو را ادامه دهیم.
همچنین در ادامه این گفتگو امین خرمی مجری برنامه اشاره ای به رشد تکنولوژی داشت و گفت: جامعه مستندساز انتقاد به افت کیفیت مستندها به دلیل گسترش تکنولوژی دارند شما در کدام سویه این نقد قرار می گیرید.
مدیرعامل مرکز گسترش در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: نگاه من به این پدیده دوسویه است از سویی در برخی رویدادها ذات ثبت لحظه امکان پذیرتر شده است و این نکته مهمی است. از سوی دیگر نباید ساخت فیلم های زندگی نامه ای را نادیده گرفت. از طرفی باید به ساخت و نمایش آثار حرفه ای با تکنیک های فاخر هم توجه ویژه داشت.  آگاهی مستندساز همواره پشت دوربین حضور دارد. درست است که با رشد تکنولوژی ساخت فیلم افزایش یافته و گاه حریم های خصوصی از این موضوع دچار لطمه شده اند اما مستند به راه خود ادامه می دهد و در این مسیر مرکز گسترش، تلویزیون و جشنواره سینماحقیقت باید آن را حراست کنند. جشنواره محلی برای حراست از حوزه حرفه ای سینمای مستند است تا فرق میان آثار مختلف دیده شود.
زیورعالم به گذشت کمتر از هشت ماه از شیوع کرونا اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا به لحاظ تئوری و نظری قدرت ویژه ای برای تشخیص زیبایی شناسی آثار مستند متقاضی حضور در بخش ویژه کرونای سینماحقیقت وجود دارد؟
حمیدی مقدم در پاسخ گفت: توجه به حرفه ای ها دغدغه من است اما در دنیا از این مرز عبور کرده و می گویند ما با ذات اثر سر و کار داریم. حتی نگاه رادیکالی به ابزار سینما از بین رفته و برخی بزرگان سینما با موبایل فیلم می سازند. خوشبختانه مرکز گسترش اولین مرکزی بود که کارگروه ساخت فیلم مستند با موضوع کرونا را تشکیل داد و حدود ده تا ۱۵ اثر حرفه ای در این بخش وجود خواهد داشت.
امین خرمی هم پیرامون چگونگی رعایت حق کپی رایت در جشنواره آنلاین پرسش داشت که دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت پاسخ داد: همانگونه که ما در زیرساخت ها نگاهی به بیرون داریم در زمینه اجرا هم جشنواره های آنلاین برگزار شده را مدنظر قرار دادیم. شبکه های وی او دی جهانی با وجود راهکارهای مختلف هنوز موفق به رعایت کامل حق کپی رایت نشده اند. براساس الگوی برخی جشنواره ها در نظر داریم با توجه به ورود هر شخص به سامانه جشنواره با بهره گیری از یک شناسه کاربری و آدرس ایمیل در زمان نمایش فیلم این اسم روی صفحه حک شود با استفاده از این روش در صورت هرگونه فیلمبرداری و بازنشر فرد مذکور قابل شناسایی خواهد بود. به هر حال چرخه سینمای مستند ما بسته است و ما باید خطرهای برگزاری آنلاین جشنواره را بپذیریم تا مستند ما در میان توده های مردم گسترش یابد.
| منبع خبر : روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.