Saturday, 23 November , 2019
امروز : شنبه, ۲ آذر , ۱۳۹۸
شناسه خبر : 14657
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ | 36 بازدید |

مروری بر شش ماه حضور جهانی سینما

سینما جریان | سینمای ایران در شش ماهه اول سال در جشنواره‌های مهم جهانی چگونه حضور داشته است؟!

مروری بر شش ماه حضور جهانی سینما

با بالا رفتن تولید فیلم در سراسر جهان، ظرفیتهای نمایشی در بازارهای جهانی رشد چندانی نداشته و هر منطقه و کشوری مانند اتحادیه اروپا و چین با قوانین پیچیده سعی در حمایت از تولیدات داخلی خود داشته و سینمای آمریکا هم به روال سابق، سلطه خود را در بازارهای بین المللی دارد.

در همه کشورهای جهان که حداقل تولید محتوا تصویری را دارند، برنامههای حمایتی متنوعی برای معرفی و ارتقای آثار در بازارهای جهانی وجود دارد، این برنامه ها با تکیه بر پژوهش های جامع از بازارهای جهانی و راه‌حل‌های عملی، به حمایت از تولیدات خود پرداخته و بی تردید کشوری مانند ایران، علی رغم وجود استعدادهای قابل توجه در بخشهای مختلف خلاقه و فنی، بدون برنامه ریزی و سیاست‌های بلند مدت، امکان حضور جدی در بازارهای بین المللی را نخواهد داشت.

مسئولان و تصمیم گیران حوزه فرهنگ و هنر، سینماگران و رسانه ها، همه و همه از ضرورت حضورهای فرهنگی و اقتصادی سینمای ایران در عرصه های بین المللی سخن گفته، بی آنکه هیچ گام اجرایی جدی توسط هر یک از این بخش ها برداشته شود. سینمای ایران در پیله تنهایی خود و بدون ارتباط با سینمای جهان، فیلم تولید می کند و انتظار دارد تا این فیلم ها، در واقع همه فیلم ها در بهترین جشنواره‌های جهانی و بازارهای بین المللی حضور داشته و هر عدم موفقیت قابل پیش بینی به سرعت به فرد با افراد منتسب می‌شود. همان داستان همیشگی دنبال مقصر گشتن! بخش بزرگی از سینماگران و مدیران سینمایی، مشکل را ضعف در عرضه و بازاریابی بینالمللی فیلمها و پخش کننده‌های بین المللی سینمای ایران می دانند، آیا تولیدات سینمای ایران به واقع ظرفیت رقابت با دیگر فیلم‌های تولید شده در کشورهای دارای سینما با حمایت مختلف را دارا می باشند؟ آیا جامعه سینمایی کشور آگاهند که همین چند پخش کننده بین المللی سینمای ایران باید با ظرفیتهای پایین اقتصادی و بدون حمایت، بار اصلی حضورهای کیفی در عرصه های بین‌المللی را به دوش میکشند؟ همین آثاری که در غالب موارد، حتی در بازار داخلی نیز توانایی جذب مخاطب ندارند! فیلمهایی که در رقابت با فیلم‌های دیگر کشورها، بختی برای حضور در جشنواره های مهم و بازارهای جهانی ندارند.

بازاریابی یک علم است و براساس معجزه اتفاقی نخواهد افتاد و باید شرایط ویژه‌تر فیلمهای ایرانی را به واسطه تحریم‌ها و مسائل سیاسی ریز و درشت در نظر گرفت. سازمان سینمایی تاکنون هیچ گام عملی در حمایت از تولیدات سینمای ایران در بازارهای جهانی بر نداشته و تشکیل شورای عالی بین الملل نیز خروجی قابل ذکری نداشته است. صرف برپایی یک چتر سینمای ایران در بازار کن و برلین، وظیفه مسئولان را به پایان نمی‌رساند و به نظر چشم اندازی برای حضور در بازارهای جهانی در برنامه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد. پیچیده‌ترین و دشوارترین بازارهای بین المللی برای سینمای ایران، اتفاقا کشورهای همسایه و اسلامی بوده و به واسطه حساسیت‌های سیاسی، هیچ ظرفیتی برای نمایش فیلم های ایرانی ندارند. تقسیم بندی های سیاسی شرق و غرب نیز از خطاهای استراتژیک شماری سینماگران و مسئولان است که کمتر نیت خیری در پشت آن وجود دارد.

در این میان، شماری از سینماگران و پخش کننده‌ها و دلالان پخش و مسئولان تنها چشم به جشنواره های فیلم دوخته اند. رقابتی ناگفتنی در میان است! فیلمسازان در پی حضور در جشنواره ها بوده ، آنهم به هر قیمتی! کاسبان هم به خوبی از اشتیاق سینماگران برای حضورهای جشنواره باخبرند و با استفاده از فن‌آوری های جدید و سامانه‌هایی مانند فیلم فری وی، جشنواره‌های دروغین و یا شبه جشنواره‌ها را راه انداخته‌اند که هر کدام تنها دام‌هایی برای دریافت حق ثبت نام فیلم‌هاست و لاغیر! و می‌بینیم که این حضورهای دروغین و نمایش در رویدادهای بی ارزش، با چه آب و تابی در رسانه‌های ایران بازتاب داشته و رکوردهای موفقیت‌های بین‌المللی نیز شکسته می شوند. در روز روشن و در اخباری نامتعارف فیلمی را در جشنواره فیلم ونیز قرار می‌دهند و در پی آن جایزه کارگردانی ونیز را از “روی اندرسون” گرفته و به سازنده فیلم می‌دهند و تلخ تر از همه نهاد رسمی/دولتی است که این حرکت غیر اخلاقی را در خبر روابط عمومی خود، رسمیت بخشیده و حضور در جشنواره فیلم ونیز به کارنامه فیلم اضافه می‌شود و تنها واکنش همه ما سینماگران، رسانه‌ها و مسئولان سکوت است. و از کنار این هم باید گذشت!

از کجای این حضورها و خبرها باید گفت؟! روزانه ده‌ها خبر حضورهای بین المللی سینمای ایران به ایسنا می رسد که بخش قابل توجهی از وقت و توجه ما به راستی آزمایی این حضورها و جوایز و در مرحله بعد، ارزشمند بودن این موفقیت هاست! حضورها و جایزه‌های جشنواره‌های فیلمهای ایرانی خارج از کشور تبدیل به موفقیت‌های بین المللی می‌شوند! جشنواره‌های ماهانه و هفتگی و آن لاین یکه تازی می‌کنند. طبق مستندات یک کارشناس بین المللی سینمای ایران تنها بیست درصد حضورها و جوایز بین المللی سینمای ایران دارای وجاهت حداقلی بوده و هشتاد درصد این به ظاهر موفقیت‌ها فاقد ارزش هستند.

چگونه با نام سینماکر بزرگ کشورمان، عباس کیارستمی فیلمی در جشنواره فیلم آن لاین اروسیا روسیه حضور پیدا میکند و از این رویداد به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای سینمایی جهان نام میبرند! چرا در جشنواره کن فیلمی نداریم؟ در ترایبکا نیویورک و ادینبورگ هیچ خبری از فیلم‌های ایرانی نیست؟ کارلووی واری چرا از سینمای ایران قهر کرده و لوکارنو چند سال است فیلمی از ایران برای بخش مسابقه خود نگرفته؟ چرا جشنواره‌ای مانند سارایوو فیلمی از ایران نمی‌گیرد؟ جشنواره مهمی مانند سن سباستین و سان دنس از سینمای ایران روی برگردانده‌اند! جشنواره های نیویورک و رم، رویدادهای مهمی‌اند و حتی جشنواره‌هایی مانند ریکیاویک ایسلند، گنت بلژیک و مومبای هند امسال فیلمی از ایران نگرفته‌اند؟ البته باید به تاکید گفت که قراری نداشته‌ایم که حتما همه جشنواره‌ها از سینمای ایران فیلمی داشته باشند و اتفاقا اموراتشان هم به خوبی دارد بدون فیلم‌های ایرانی میگذرد! واقع بین باشیم، سینمای ایران هم تنها سینمای مقابل هالیوود نیست و این تئوری‌های بی‌پایه هیچ کمکی به وضعیت سینمای ما نمی‌کنند. راه حل ساده است! مطالعه و شناخت ظرفیت‌های موجود و برنامه‌ریزی کوتاه، میان مدت و بلند مدت برای سینمای ایران با حضور همه ظرفیت‌های آن.

در ادامه پس از این مقدمه به بهانه پایان شش ماهه اول سال مروری داریم بر جشنواره‌های مهم جهانی که سینمای ایران در این مقطع در آنها حضور داشته است: (البته قطعا جشنواره‌های دیگری هم در این مقطع بوده است که سینمای ایران در آنها حضور داشته است اما ملاک این گزارش جشنواره‌های مهم و قابل اعتناست)

نهمین جشنواره فیلم پکن از ۱۳ تا ۲۰ آوریل (۲۴ تا ۳۱ فروردین) در چین برگزار شد و مجید مجیدی سینماگر ایرانی یکی از اعضای هیات داوران این رویداد سینمایی بود. همچنین فیلم «ایرو» ساخته سید هادی محقق و «تهران: شهر عشق» ساخته علی جابر انصاری (محصول مشترک ایران، انگلستان و هلند) در بخش مسابقه اصلی به نمایش در آمدند و فیلم «رضا» ساخته علیرضا معتمدی نیز در بخش رقابتی به سوی آینده و «۳ رخ» به کارگردانی جعفر پناهی نیز در بخش جنبی جشنواره پکن به روی پرده رفتند. در اختتامیه این رویداد سینمایی فروغ قجابگلو برای بازی در فیلم «تهران شهر عشق» برنده جایزه بهترین بازیگر زن نام گرفت.

* مستند «دلبند» در ادامه حضور بین‌المللی خود به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی سی‌ و هشتمین دوره جشنواره فیلم استانبول پذیرفته شد. این مستند پیش از این اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی آثار نیمه بلند جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) تجربه کرد و در بخش سینما و فرهنگ غذا «Culinary Cinema» شصت و نهمین دوره‌ی جشنواره فیلم برلین نیز به نمایش گذاشته شده بود. سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول از تاریخ ۵ تا ۱۶ آوریل (۱۶ تا ۲۷ فروردین) در ترکیه برگزار شد.

* فیلم «سال دوم دانشکده من» رسول صدرعاملی و به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی که امسال نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو بود در نهایت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برای بازی سها نیاستی در این فیلم کسب کرد. چهاردهمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۸ تا ۲۵ اوریل (۲۹ فروردین تا ۵ اردیبهشت) در روسیه برگزار شد.

جشنواره هایی مانند سن فرانسیسکو، مینیاپولیس، کلیولند، ویسکانسین، کوتاه درسدن، جشنواره مستند ویزیون دو رئل نیون، ویلنیوس کودک مالمومستند هزاره بروکسل، مستند مسکو، جشنواره اروگوئه، از جمله جشنواره قابل توجهی بودند که فیلم های ایرانی در فروردین ماه در آنها حضور داشت.

* جشنواره بین‌المللی فیلم کن به عنوان مهم ترین جشنواره سینمایی جهان امسال فیلمی از سینمای ایران انتخاب نکرده و تنها نام بابک انوری، سینماکر ایرانی مقیم انگلستان با فیلمی تحت عنوان «زخم‌ها» (محصول مشترک آمریکا و انگلیس) در بخش دو هفته کارگردانان حضور داشت.

* جشنواره فیلم «هات‌داکس» که از مهم‌ترین رویدادهای سینمای مستند جهان است، با بیش از ۲۰۰ هزار مخاطب از تاریخ ۲۵ آوریل الی ۵ می ۲۰۱۹ (۵ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸) در شهر تورنتو کانادا برگزار شد و فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی الهه نوبخت، به عنوان بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند این رویداد سینمای به انتخاب تماشاگران معرفی شد. فیلم کوتاه “کلاس رانندگی” ساخته مرضیه ریاحی در هجدهمین جشنواره فیلم ترایبکا نیویورک حضور داشت که از ۴ تا ۱۶ اردیبهشت برگزار شد.

جشنواره های فیلم واشنگتن دی سی، سیاتل، مستقل لیسبون، کوتاه بوسان، اوبرهاوزن، که در آن فیلم کوتاه “گاو آمریکایی” ساخته فاطمه طوسی حضور داشت، از جمله رویدادهای معتبر اردیبهشت ماه بودند.

* پنجاه و نهمین جشنواره فیلم کوتاه کراکو از از ۲۶ می تا ۲ ژوئن (۵ تا ۱۱ خرداد) در لهستان برگزار شد و فیلم های «تشریح» ساخته سیاوش شهابی در مسابقه کوتاه، «خانه‌ای برای تو» ساخته مهدی بخشی مقدم در مسابقه مستند و «یک ماه برای پدرم» ساخته مانیا اکبری و محصول ایران و انگلستان در بخش جایی در اروپا به نمایش در آمدند و محمد فهیمی نیز از اعضای هیات داوران مسابقه فیلم کوتاه بود.

* بیست و نهمین جشنواره فیلم های انیمیشن زاگرب از ۳ تا ۸ ژوئن (۱۳ تا ۱۸ خرداد)- در کشور کرواسی برگزار شد و فیلم های «گرگم وگله می برم» ساخته امیر هوشنگ معین، «یک نفر» ساخته محبوبه کلایی و «صبح» ساخته ریحانه کاوش در این رویداد به نمایش گذشته شدند.

* فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی در ادامه حضور جهانی خود در بخش فیلم‌های بلند جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی استرالیا نیز پذیرفته شد. این فیلم پیش از این در بخش رقابتی جشنواره فیلم استکهلم، بخش “آینده آسیا” سی و یکمین جشنواره فیلم توکیو و همچنین جشنواره فیلم «بنگلور»، «پالم اسپرینگز» و «پاناما» نیز حضور داشت. جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۱۹ از تاریخ ۵ تا ۱۶ ژوئن (۱۵ تا ۲۶ خرداد) در کشور استرالیا برگزار شد.

* فیلم‌های کوتاه «کاور» به کارگردانی وحید الوندی‌فر، «۲۰» به کارگردانی بهرزنگ میرزایی و انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» به کارگردانی سید مجتبی موسوی به بخش مسابقه آسیای بیست و یکمین دوره جشنواره «Short Shorts» ژاپن راه یافتند و انیمیشن کوتاه «چشم انداز خالی» به کارگردانی علی زارع قنات نویی در بخش خارج از مسابقه جنگ و قدرت این جشنواره نمایش داشت.

این جشنواره از تاریخ ۳ تا ۲۳ ژوئن (۱۳ خرداد تا ۲ تیر) در ژاپن برگزار شد. فیلم سینمایی “مغزهای کوچک زنگ زده” ساخته هومن سیدی در هجدهمین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا رومانی به نمایش در آمد (۱۰ تا ۱۹ خرداد) و پنجاه و نهمین جشنواره فیلم های کودک زلین در جمهوری چک میزبان هشت فیلم کوتاه و بلند ایرانی بود. فیلم کوتاه “تاریکی” از سعید جعفریان نیز در چهل و هشتمین جشنواره فیلم مولودیست کیف در اوکراین (۴ تا ۱۱ خرداد) حضور داشت.

* بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای از ۲۵ خرداد تا ۳ تیر (۱۵ تا ۲۴ ژوئن) در چین برگزار خواهد شد و آثار ۱۰ سینماگر ایرانی در این رویداد به نمایش گذاشته شد. «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی در بخش مسابقه فیلم‌های بلند، «تشریح» ساخته سیاوش شهابی در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه، «همچنان که می‌مردم» ساخته مصطفی سیاری در بخش رقابتی استعداد جدید آسیا (این فیلم در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری نامزد شده)، «سه رخ» ساخته جعفر پناهی در بخش زنده باد جشنواره، فیلم‌های بلند «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی، «درون ماهی» ساخته بهزاد وزیری، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدر عاملی، «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی، «اتاق تاریک» ساخته روح الله حجازی و «ماهی قرمز» ساخته علیرضا گل افشان و محصول آلمان در بخش غیر رقابتی دهکده جهانی به نمایش درمی‌آیند.

در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شانگهای در نهایت جایزه بهترین کارگردانی برای رضا میرکریمی و بازیگر مرد (حامد بهداد) به فیلم «قصر شیرین» رسید.

* جشنواره بین‌المللی انیمیشن «انسی» فرانسه که مهمترین جشنواره انیمیشن دنیا شناخته می‌شود امسال در فهرست فیلم‌های خود نام انیمیشن‌های ایرانی «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیر هوشنگ معین و «پسر دریا» ساخته عباس جلالی یکتا در بخش «چشم‌انداز» و «گرسنگی» ساخته زهرا رستم‌پور را در بخش آثار دانشجویی قرار داد. جشنواره بین‌المللی فیلم «انسی» از تاریخ ۱۰ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۰ تا ۲۵ خرداد) برپا بود.

* جشنواره معتبر و بین‌المللی فیلم کوتاه «پالم اسپرینگز» آمریکا که یکی از جشنواره‌های واجد شرایط معرفی فیلم به آکادمی اسکار است، امسال میزبان نمایش پنج فیلم کوتاه از سینمای ایران بود و «تشریح» ساخته سیاوش شهابی، «نقش» به کارگردانی فرنوش صمدی و با بازی بابک حمیدیان و مینا ساداتی، «شب تولد» به کارگردانی امید شمس، «آمبرا» ساخته سعید جعفریان و «جشن» به کارگردانی بهنام عابدی، پنج اثر ایرانی این جشنواره بودند که از ۱۸ تا ۲۴ ژوئن (۲۸ خرداد الی ۵ تیرماه) برگزار شد. رخساره قائم مقامی نیز در این جشنواره داور بود.

* جشنواره فیلم کارلووی واری که امسال از ۲۸ ژوئن تا ۶ جولای (از ۷ تا ۱۵ تیر) در جمهوری چک برگزار شد برای نخستین بار در چند دهه اخیر، میزبان هیچ فیلمی از سینمای ایران نبود تا به همراه جشنواره کن از مهم‌ترین جشنواره‌های اروپایی باشند که با غیبت سینمای ایران برگزار شدند.

* چهل ونهمین جشنواره فیلم «جیفونی» که به عنوان مهم ترین جشنواره فیلم کودک ونوجوان دنیا معرفی می‌شود از ۱۹ تا ۲۷ جولای (۲۸ تیر تا ۵ مرداد) در ایتالیا برگزار شد و در این دوره فیلم بلند سینمایی «ضربه فنی» ساخته غلامرضا رمضانی و فیلم کوتاه «تور و ماهی» ساخته علی نیکفر به نمایندگی از سینمای ایران در این رویداد به نمایش گذاشته شد.

فیلم “تهران: شهر عشق” ساخته علی جابر انصاری و به تهیه کنندگی محمد احمدی در دو جشنواره تایپه و مونیخ سینمای ایران را نمایندگی کرد. چندیدن جشنواره تیر ماه نیز که مهم ترین جشنواره های کشورهای خود محسوب می شوند مانند، زرد آلو طلایی ایروان، اروسیا نور سلطان، آکلند نیوزلند، زنگبار تانزانیا، دوربان آفریقای جنوبی میزبان شماری فیلم های ایرانی بودند.

سومین جشنواره فیلم مالزی/جایزه گلدن گلوبال مالزی نیز فیلم های “هت تریک” ساخته رامتین لوافی پور و “دارکوب” ساخته بهروز شعیبی را به نمایش گذاشته و سارا بهرامی جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلم “دارکوب” دریافت داشت.

* شصت و هشتمین جشنواره فیلم ملبورن از ۱ تا ۱۸ آوت برابر با ۱۰ تا ۲۷ مرداد در استرالیا برگزار شد و فیلم سینمایی «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان و سه فیلم کوتاه «گذار» ساخته کیمیا هندی و محصول ایران و استرالیا، «پسر دریا» ساخته عباس جلالی یکتا و «تتو» ساخته فرهاد دل آرام در این رویداد سینمایی نمایش داشتند.

* مستند «نت‌های مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی، در اولین حضور بین المللی خود، در بخش رقابتی هفته منتقدان جشنواره لوکارنو، به نمایش در آمد که از تاریخ ۷ تا ۱۷ اوت (۱۶ تا ۲۶ مرداد) در کشور سوئیس برگزار شد. رضا فرهمند سال گذشته نیز با مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» در بخش رقابتی هفته منتقدان جشنواره لوکارنو حضور یافته بود.

فیلم مستند «دلبند» در شانزدهمین جشنواره مستند ای بی اس کره جنوبی و دو فیلم “ترجمه افول” ساخته جواد عبدالله زاده و “حلق آویز” ساخته رقیه توکلی در سی امین جشنواره فیلم کوتاه سائوپولو به نمایش در آمدند.

برنامه مرور بر آثار عباس کیارستمی نیز با ۳۴ فیلم در مرکز فرهنگی معتبر آی اف سی نیویورک از ۴ تا ۲۴ مرداد برگزار شد.

* پس از غیبت سینمای ایران در چند جشنواره مطرح همانند کن و کارلو وی واری و حضوری کم فروغ در جشنواره برلین، جشنواره ونیز ۲۰۱۹ میزبان فیلم ایرانی «متری شش و نیم» به کارگرانی سعید روستایی در بخش افق‌ها بود تا یکصدمین اثر سینمایی ایران در قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان به نمایش گذاشته شود. نسخه مرمت شده مستندهای «تپه‌های مارلیک» ساخته ابراهیم گلستان در سال ۱۹۶۴ و «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد محصول ۱۹۶۲ نیز در بخش کلاسیک جشنواره ونیز بودند. هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) در ایتالیا برگزار شد.

* «پسر- مادر» به کارگردانی مهناز محمدی محصول مشترک ایران و چک نیز در بخش «دیسکاوری» و فیلم کوتاه “امنحان” ساخته سونیا حداد در جشنواره بین‌المللی فیلم تورتنو حضور داشتند. چهل و چهارمین جشنواره فیلم تورنتو از ۵ الی ۱۵ سپتامبر (۱۴ تا ۲۴ شهریور) برگزار می‌شود. مرجان سترابی نیز با فیلم «رادیواکتیو» محصول سینمای انگلستان در این جشنواره حضور خواهد داشت.

* چهل و ششمین جشنواره فیلم تلوراید که از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان به شمار می رود نیز ۳۰ اوت تا ۲ دسامبر (از ۸ تا ۱۱ شهریور) در آمریکا برگزار شد و فیلم مستند ۱۳۴ دقیقه ای «کودتا ۳۲» ساخته تقی امیرانی (محصول مشترک ایران، انگلستان و آمریکا) و فیلم کوتاه “مانیکور” ساخته آرمان فیاض در این رویداد به نمایش درآمدند.

دو فیلم “”تهران: شهر عشق” ساخته علی جابر انصاری و “فروشنده” ساخته اصغر فرهادی در بیست و نهمین جشنواره فیلم فوکوئوکا ژاپن (۲۲ تا ۲۸ شهریور) و “قصر شیرین” ساخته رضا میرکریمی، “سرسام” ساخته وحید و نوید نامی، “دریا موج موج می لرزد” ساخته امیر غلامی و “فیلمرغ” ساخته امیر مسعود سهیلی در چهاردهمین جشنواره فیلم باتومی گرجستان (۲۴ تا ۳۱ شهریور) به نمایش در آمده و جایزه بهترین کارگردانی به رضا میرکریمی تعلق گرفت. قصیده گلمکانی نیز داور بخش مستند بود.

فیلم “روزهای نارنجی” ساخته آرش لاهوتی در هفدهمین جشنواره فیلم پیونگ یانگ کره شمالی (۲۹ شهریور تا ۵ مهر) حضور داشت و جایزه بزرگ بهترین فیلم جشنواره را از آن خود ساخت. دو فیلم کوتاه “بچه خور” ساخته محمد کارت و “مگرالن” ساخته مریم زارعی در نوزدهمین جشنواره فیلم اودنسه دانمارک (۴ تا ۱۰ شهریور) حضور داشته و جایزه بزرگ جشنواره به “بچه خور” داده و این فیلم کوتاه مجاز به رقابت برای اسکار فیلم کوتاه شد.”نت های مسی یک رویا” ساخته رضا فرهمند و “آنسوی حصار” ساخته آرمان قلی پور و “سارا” ساخته هادی شریعتی در یازدهمین جشنواره فیلم های مستند دی ام زد کره جنوبی حضور داشتند که از ۲۹ شهریور تا ۵ مهر برگزار شد.

پانزدهمین جشنواره فیلم های انیمیشن وارنا بلغارستان میزبان “خاکستری متمایل” ساخته اقبال شیرزایی ثانی ، “گرگم و گله می برم” ساخته امیر هوشنگ معین و “روح ترسو” ساخته ریحانه کاوش بود , مستند “در جستجوی فریده” ساخته آزاده موسوی و کورش عطایی در نوزدهمین جشنواره فیلم فلاهرتینا روسیه (۲۹ شهریور تا ۴ مهر) و “گردو” ساخته محمد رضا حاجی غلامی در چهل و دومین جشنواره فیلم لوکاس فرانکفورت حضور داشتند. فیلم انیمیشن “گرگم و گله می برم” ساخته امیر هوشنگ معین جایزه بزرگ دوازدهمین جشنواره فیلم انیمیشن پاریس (۲۶ شهریور تا ۱ مهر) را دریافت کرد و در هفدهمین جشنواره فیلم فانتوش سوییس (۱۲ تا ۱۷ شهریور) به روی پرده رفت.

دوازدهمین جشنواره فیلم شرق-غرب اورنبورگ روسیه نیز فیلم “قصر شیرین” ساخته رضا میرکریمی را به نمایش گذاشت و جایزه بهترین فیلم نیز به میرکریمی تعلق گرفت.

و در پایان باید تاکید کرد که در شش ماه اول سال ۱۳۹۸ نیز فیلم های ایرانی در شمار قابل توجهی جشنواره‌های دروغین و بی ارزش حضور داشتند و که در این گزارش کوتاه تنها به رویدادهای معتبر و تا اندازه‌ای قابل اعتنا اشاره شد. انتظار می‌رود که در شش ماهه دوم سال و با توجه به فصل جشنواره‌ها که در مهر و آبان ماه است، شاهد حضورهای بیشتری از فیلمهای ایرانی در جشنواره معتبر جهانی باشیم.

نویسنده : میثم غلامی | منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.