Monday, 10 August , 2020
امروز : دوشنبه, ۲۰ مرداد , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 18042
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ | 59 بازدید |

کرونا شتاب‌دهنده تحول دیجیتال در ایران

سینما جریان | گفتگوی لایو دوشنبه‌های سینما با موضوع سرنوشت رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سال ۹۹ عصر دوشنبه ۲۳ تیر به همت کیوان کثیریان در صفحه مجازی خانه هنرمندان ایران انجام شد.
کرونا شتاب‌دهنده تحول دیجیتال در ایران

در ابتدای این گفتگو که با حضور «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به انجام رسید، کثیریان با اشاره به توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری با شیوع ویروس کووید۱۹، گفت: بخش فرهنگ از اولین بخش‌هایی بود که با شیوع کرونا ضربه شدیدی خورد. این اتفاق به سالن‌های سینما و تولیدات سینمایی بیشترین لطمه را زد و برپایی رویدادها، برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف تعطیل شد. پیش‌بینی‌هایی هم که درباره مهار کرونا می‌شد، به وقوع نپیوست و ظاهرا امسال قرار است کاملا با آن درگیر باشیم. حال باید دید با این شعار که «باید در کنار ویروس کرونا زندگی کنیم» در عرصه فرهنگ باید چه کنیم و چگونه باید زندگی کنیم؟

** جامعه هنری خود را با شرایط خاص این روزگار تطبیق داد
«علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این پرسش گفت: کرونا یک بیماری مرموز است و همچنان ابعاد کووید ۱۹ برای جامعه پزشکی ناشناخته مانده و به همین میزان بحث فاصله‌گذاری اجتماعی را در محیط‌هایی مثل دانشگاه، سینماها و مراکز آموزشی و مذهبی که جمعیت انبوهی را دربرمی‌گیرد، تحت‌تاثیر خودش قرار داده و ابعاد این ماجرا، در همه دنیا خود را نشان داده است. بخش آموزش، فرهنگ و هنر تحت‌تأثیر کرونا به نوعی تغییر ماهیت داده است و دیدید که سینمای ایران هم در آغاز سال ۱۳۹۹ به نوعی فعالیت ویژه‌ای را شروع کرد و بر تعداد آثار سینمایی در پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم، نسبت به سال‌های گذشته، افزوده شد.
ما برای اولین بار تجربه اکران‌آنلاین را داشتیم که در نوع خودش، تجربه متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر در ایران بود و فعالیت‌هایی هم که سایر فعالان جامعه هنری در عرصه موسیقی و تئاتر و فعالیت‌های دیگر هنری داشتند، قابل توجه بود.
او افزود: درست است که فعالیت‌های میدانی تعطیل شد اما جامعه هنری خودش را با شرایط خاص این روزگار تطبیق داد.
تابش با اشاره به عنوان این گفتگو یعنی سرنوشت رویدادهای هنری گفت: همان طور که طبق گفته‌های دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، نمی‌توان سرنوشت کرونا را مشخص کرد، به گمانم مردم دنیا باید یکی دو سال با این پدیده زندگی کنند و با این شرایط کنار بیایند. شرایطی که تحملش برای جوامع دشوار است، چون عادات، نوع مصارف فرهنگی و برنامه‌ریزی‌ها را کاملا تغییر داده است. از سویی، متغیرهای دیگری مثل مباحث مربوط به اقتصاد، برنامه‌ریزی‌های اجتماعی بر پروتکل‌های بخش بهداشت و سلامت اثرگذار است و دولت‌ها باید متناسب با آن متغیرها در حوزه سلامت برنامه‌ریزی کنند.
او اظهار داشت: کرونا همان قدر که برای رویدادهای فرهنگی، هنری محدودیت‌های جدی به وجود آورد، فرصتی ایجاد کرد که به نوعی «عرضه آثار فرهنگی هنری در بستر اینترنت» دچار تحول شود و به عبارتی دیگر، کووید-۱۹ در کشور ما به شتاب‌دهنده تحول دیجیتال بدل شد، چنان که اگر ما قرار بود در شرایط عادی به عرضه آثار فرهنگی و بازاریابی دیجیتال ورود کنیم، به این حد از تحول نمی‌رسیدیم و حال ما باید از این فرصت به‌درستی استفاده کنیم. البته در مدیریت صنفی و دولتی، باید به یک تصمیم قطعی رسید که آیا می‌خواهیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم یا نه؟ همین گفتگوی زنده، می‌تواند باب گفتگو را تا حدودی باز کند و فعالان و مدیران راجع به بایدها و نبایدهای پیرامون این موضوع، تبادل نظر و گفتگو کنند.
در بخشی دیگر از این برنامه کثیریان با اشاره به موفق بودن تجربه اکران آنلاین، گفت: دیگر امروز شاید نتوان تصور کرد مخاطبان سینما، گوشه‌ گوشه‌ سالن‌های سینما را برای دیدن یک فیلم روی پرده پر کرده‌اند… باید روی پرسش شما تأکید کرد که آیا مدیریت دولتی می‌خواهد وارد این عرضه شود و باور کند شرایط تغییر یافته و باید بازار متفاوتی مثل بازار آنلاین را تجربه کند؟

** پلتفرم‌ها، رقیب و دشمن سینما نیستند
تابش در این زمینه اظهار داشت: تا اندازه‌ای که من مطلع و در جریان هستم، یکی از برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه‌اندازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره ۲ یا «بخش دیجیتال» این وزارتخانه بود که این برنامه وزیر در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود. یعنی متناظر هر معاونت وزارتخانه ، مثلا فرهنگی، معاونت هنری، معاونت قرآنی یا سازمان سینمایی و حوزه‌های دیگر، وزارتخانه یک برنامه اقدام عملیاتی برای گسترش ضریب نفوذ در عرصه دیجیتال دارد و قرار است به نوعی در مقایسه با کم‌کاری‌های ناخواسته سال‌های گذشته، اقدامات عملیاتی انجام شود. برشی از این برنامه در حوزه سینما، در اختیار ما قرار گرفته و مدتی است که در جلسات درباره‌ آن گفتگو می‌کنیم. اطلاع دارم که در تعامل بین سازمان سینمایی، موسسات تابعه و مرکز رسانه‌های دیجیتال، این اقدام در حال شکل‌گیری است اما آنچه باید درکش کنیم، دستیابی به مفاهمه‌ بین ضلع‌های مختلف در بخش دولتی و خصوصی و سایر ارکان است که ضرورت دارد.
این مدیر فرهنگی اظهار داشت: به یاد داریم در روزگاری که تلویزیون به عنوان یک کالا در دسترس مردم قرار گرفت، خیلی‌ها آن را رقیب سینما می‌دانستند. وقتی MP3 آمد، می‌گفتند دوره موسیقی تمام شد… و حالا وقتی وی‌.او.دی‌ها آمدند، می‌بینیم که گروهی در صنوف سینمایی می‌گویند با این تحول، بازار سینما کساد شده است.
او متذکر شد: ما باید از پیش فرضی که ساخته‌ایم، عبور کنیم و متوجه باشیم که امکانات جدید یا پلتفرم‌هایی که به‌نوعی در خدمت سینما هستند، رقیب و دشمن سینما نیستند و می‌توانند در کنار سینما، به مخاطبان خدمت‌رسانی کنند و بازار سینما را رشد دهند. باید همین رویکرد را در مورد رویدادها، محافل فرهنگی و جشنواره‌‌ها داشته باشیم.
تابش گفت: با گسترش کرونا در سال ۲۰۲۰، جشنواره‌های مختلف سینمایی در جهان اعلام کردند که به صورت مجازی برگزار خواهند شد. در عمل جشنواره‌های مجازی یا آنلاین، بخش‌های جدیدی هستند که با شیوع کرونا، به صورت یک فرصت، می‌توانند بخش‌های انضمامی جشنواره‌های سنتی یا فیزیکی در سال‌های آتی باشند. فرض کنیم شش ماه یا یکسال دیگر واکسن کرونا کشف و شیوع و ابتلای مرگبار به آن تمام و این بیماری محو می‌شود ولی به نظر من دستاوردی که این بیماری در بخش فرهنگ و هنر در همه دنیا داشته، این است که ما حالا گزینه جدیدی به نام بخش مجازی یا بخش آنلاین داریم که به جشنواره‌های سنتی، توریستی یا فیزیکی موجود اضافه شده است.

** تجربه برپایی مجازی بازار فیلم کن، ارزشمند بود
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بنیاد سینمایی فارابی امسال اولین تجربه مشارکت در بازار مجازی کن را با موفقیت پشت سر گذاشته است، گفت: تجربه ما در ابتدای ماه جاری و در بازار مجازی کن، ارزشمند بود. از همه تشکل‌هایی که زیر چتر سینمای ایران به فعالیت در این بازار نو پرداختند، خواستیم تا ضعف‌ها و قوت‌های این تجربه جدید را گزارش دهند. این برای ما تجربه‌ای گران‌بها بود و البته بهترین فرصت را در اختیار کشورهایی قرار داد که هر ساله در بازار فیلم کن، نادیده گرفته می‌شدند. همچنین در این رویداد مجازی صرفه‌جویی مالی صورت گرفت و قرارها به شکلی دقیق تنظیم شد.
او با اشاره به روش متفاوت ارتباط و مذاکره در این بازار مجازی گفت: پلتفرم بازار مجازی کن ۲۰۲۰ به نوعی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، شما را با همفکران‌تان یا کسانی که ذائقه شبیه به شما داشتند، مرتبط می‌کرد. بر این اساس کسانی که دنبال تکنولوژی‌های نو بودند یا در جستجوی مباحث مربوط به تولید مشترک بودند، بر اساس هوش مصنوعی، با یکدیگر ارتباط می‌گرفتند. و البته برپایی مجازی بازار فیلم کن معایبی هم داشت. افرادی که به «اصالت محیط» در چنین مذاکراتی قائل هستند، همچنان عقیده داشتند افراد باید در محیط فیزیکی واحد قرار بگیرند و چهره به چهره مذاکره کنند. به عنوان مثال حتما به اصفهان سفر کنند، در حال و هوای فرهنگی و تاریخی آن شهر قرار بگیرند و مهمان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم باشند. یا به تهران بیایند و در جشنواره جهانی فیلم فجر از نزدیک با دیگر مهمانان داخلی و خارجی جشنواره گفتگو کنند.
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: در مقوله ارتباطات، نظریه‌های جدید، به نوعی به کمک کووید-۱۹ آمد و ا