Wednesday, 25 November , 2020
امروز : چهارشنبه, ۵ آذر , ۱۳۹۹
شناسه خبر : 19601
  پرینتخانه » اسلایدر, سینما جریان +, سینمای جهان, نقد فیلم تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ | 320 بازدید |

یادداشتی بر فیلم «جوکر» ساخته «تاد فیلیپس» | آیا جامعه مسئول ظهور ناگهانی هیولاهاست؟ | چه کسی می داند که چرا بعضی ها رؤیاهایمان را لگدمال می کنند؟

سینما جریان | «جوکر» نگاه تیره اش را بر رویاهای آمریکایی شناور می سازد و سپس حس اش را به کتاب های طنز باز می گرداند.
یادداشتی بر فیلم «جوکر» ساخته «تاد فیلیپس» | آیا جامعه مسئول ظهور ناگهانی هیولاهاست؟ | چه کسی می داند که چرا بعضی ها رؤیاهایمان را لگدمال می کنند؟

«جوکر» نگاه تیره اش را بر رویاهای آمریکایی شناور می سازد و سپس حس اش را به کتاب های طنز باز می گرداند. ویژگی‌های شخصیتی دلقک های معمولی دهه شصت با آن حس پر طمطراق خود بزرگ بینانه شان در حال تغییر بود. چهره های عجیب و غریب این تیپ کاراکترها تا حدودی معرف دهه خود نیز بود، که در دهه هشتاد و در فیلم معروف «تیم برتون» نیز واقعیت خود را نمایان می سازد و این زمان است که «جوکر» خود واقعی اش را در پرده نمایش بازسازی می‌کند.
آنچنان که در «شوالیه تاریکی» با بازی «هیث لجر» همچون «سگی که پشت ماشین ها دوان است» با حسی پوچ و بی معنا تنها نظاره گر «سوختن جهان است».
جوکری بی نام و نشان که هفت سال پس از وقایع ۱۱ سپتامبر با ایده های تروریسم کورکورانه و بدون اندیشه خود را به پرده های نمایش می کشاند، بدون اینکه شخصیت خود را در پس هیچ ادعای ایدئولوژیکی پنهان سازد.
در جوکرِ «تاد فیلیپس» به تبعیت از «کریستوفر نولان» کاراکتری به جهان نشان داده می شود که با علم به عدم اعتقاد به همه چیز، نوعی بدبینی مفرط و تلخ را به جهان معاصر باز می گرداند.

Joker' opens next week. It's already controversial - The Boston Globe
در جایی از فیلم گوشه ای از ترانه ” that ‘s life ـ فرانک سیناترا ” به گوش می رسد آن هنگام که می گوید: «چه کسی می داند که چرا بعضی ها رؤیاهایمان را لگدمال می کنند» جوکر هم بخاطر لگدمال شدن رویاهای آمریکایی اش این مسئولیت دیوانه وار را می پذیرد و دست به کار می شود و جامعه آمریکا را متوجه مسئولیت ها و خطاهای خود می سازد، حتی اگر این امر به قیمت پایان دادن به تمام رویاهای خودش تمام شود.
«آرتور فلک» یک دلقک/بوفه چی ساده و معمولی با آرزوهای خیلی بزرگ همچون تبدیل شدن به ستاره استند آپ کمدی که رویای حضور در برنامه «Talk Show» موری فرانکلین (رابرت دنیرو) که از او با عنوان بت زندگی اش یاد می کند را در سر می پروراند و شرایط کمی مبهم تر و پیچیده تر می شود…
«تاد فیلیپس» بدون هیچ پیچیدگی بواسطه «جوکر» از طرح و چهارچوب داستان «سلطان کمدی» ساخته «مارتین اسکورسیزی» نهایت استفاده را می برد و تماشاچی هم از هر آنچه که در سر آرتور فلک می گذرد، موافقت می کند و تا حدودی با او همذات پنداری هم می کند. آن هم در «گاتهام» ، شهری بدون قهرمان و خالی از هر صدایی و مواجهه ای میان قهرمان و ضد قهرمان و داستانی که به ناگزیر در فضایی مشمئز کننده و خفقان آور که بوی غم انگیز آن، عرق بیننده را در می آورد، ساخته و پرداخته می‌شود. یک میزانسن فوق العاده، با شاتهای کم زاویه قوی که نیرویی خرد کننده به آرتور، هنگام حرکت بر روی آسفالت همچون هیولایی ویرانگر می دهد.

Joker - Trailer Talk - The Red Sparrow
خب، به مکانیسم موجود در فیلم باز می گردیم، مکانیسمی که جوکر را از «بتمن» کاملا مجزا می کند، آن هم به خاطر تفاوت های دیدگاهی در دو دنیای کاملا متفاوت که باعث ایجاد ابهام های اساسی در ذهن بیننده گردد. یکی از این ابهام ها این است که جوکر موفق می شود تمام چهره‌های توتالیتر «گاتهام» را زیر سئوال ببرد تا جایی که حتی اتفاقات اساسی خود را همراه دروغ و خیال، به تماشاگر می خوراند و او را در میان تحرک ها و جنبش های موجود در فیلم وادار می کند نسبت به آنچه که می داند و آنچه که در دنیای واقعی می بیند از خویشتن اش سوالی اساسی کند،که چه می گذرد؟ و حسی غیرقابل انکار را به زندگی آرتور فلک داشته باشد. حال از دوربین کمک می گیرد، دوربینی که هیچ یک از نقص ها، روان نژندی ها و مشکلات خجالت آور او را پنهان نمی سازد. «فیلیپس» نیز برای درگیر کردن مخاطبان خود راهی می یابد و آنهم در نشان دادن عزم جزم «آرتور فلک» در جهت اقدامات و رفتارهایش و بدین طریق هر تماشاگری که تا آن زمان برای تایید حرکات او مقاومتی از خود بروز داده، دیگر تسلیم خواهد شد و با مشاهده ، این مسئله را برای خود حل خواهد کرد که شاید آرتور فلک تنها مسئول این حوادث نیست و از این راه شاید بگونه ای همذات پنداری و همدلی با او کرده باشد و این همان قدرت نهفته در جدال با جوکر است.که چگونه یک جامعه آمریکایی مبتنی بر خرد جمعی و آزاد می تواند فیلمی را درک کند که اساس و شالوده ی آن خشونت، هرج و مرج و بی عدالتی اجتماعی است؟

Joker Sequel a Real Possibility – /Film
«جوکر» با نیم نگاهی به رویای آمریکایی مورد پسندش که اصل و اساسش را حق می داند، سعی می کند طعنه ای به فرهنگ ظاهری آن بزند، جایی که درآن دلقک ها تنها انسان های موفق و پیروز میدان هستند، جایی که از ضعف ها، وقت های طلایی گرفته می شود و جایی که قدرتمندان بجای حمایت درمانی از بیماران روانی، دست آنها را برای گرفتن اسلحه باز می گذارند.
جامعه ای که از فقدان ارتباطات و همدلی میان اعضایش و افرادش خفه می شود و خطر دچار شدن به آتش و خونریزی و غضب را در خود می پذیرد.
جایی که جوکر در آن از پس شخصیت ضد اخلاقی اش گذر می کند و با دلهره به شکلی اسطوره وار به کتاب طنز خویش باز می گردد.

منابع:
Cinéma Teaser

نویسنده : مهدی عباسی | منبع خبر : سینما جریان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت سینما جریان در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.