• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
اختصاصی | نگاهی به سریال «دیو و ماه پیشونی»

اثری برای کودکان و نوجوانان امروز

  • کد خبر : 28816
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
اثری برای کودکان و نوجوانان امروز
سینما جریان | یادداشتی درباره سریال «دیو و ماه پیشونی» ساخته «حسین قناعت».

سریال «دیو و ماه پیشونی» سه‌شنبه هر هفته ساعت ۸ صبح توسط پلتفرم‌های فیلم‌نت و فیلیمو منتشر می‌شود. نگاهی به واکنش رسانه‌ها نسبت به قسمت‌های منتشرشده نشان می‌دهد که «دیو و ماه پیشونی» در مجموع با واکنش مثبتی مواجه شده است. فهرست ویژگی‌هایی که می‌توان از آنها به‌عنوان عناصر شاخص «دیو و ماه پیشونی» یاد کرد و مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفته‌اند به شرح زیر است:

۱) «دیو و ماه پیشونی» ترکیبی است از الگوهای ایرانی و جهانی. از یک‌سو با سریالی سروکار داریم که به ریشه‌های داستان‌گویی ایرانی بازمی‌گردد. به‌عنوان مثال عده‌ای به شکل نمایش اهریمن در کالبدی زیبا اشاره کرده‌اند تا فریب‌خوردگی شخصیت‌ها منطقی‌تر به‌نظر برسد. این ویژگی از الگویی برخوردار است که آن را در آثار کهن ایرانی از جمله شاهنامه و هزارویک شب زیاد دیده‌ایم. از سوی دیگر، مایه‌هایی در اثر وجود دارد که یادآور افسانه‌های پریان و داستان‌های مطرح خارجی از جمله افسانه‌های برادران گریم است.

۲) سریال «دیو و ماه پیشونی» مخاطب کودک را با تعدادی از شخصیت‌های کهن ادبیات کودک و نوجوان آشنا می‌کند. از حسن کچل گرفته تا سندباد و آرش کمانگیر و ارژنگ‌دیو، از جمله شخصیت‌هایی هستند که در طول این مجموعه به آنها اشاره می‌شود و شاید همین امر بتواند برخی از مخاطبان کودک و نوجوان را ترغیب به مطالعه بیشتر در مورد این شخصیت‌ها و آشنایی بیشتر با شخصیت‌های کهن ادبیات فارسی کند.

۳) مهرداد کوروش‌نیا (نویسنده) و حسین قناعت (کارگردان) مایه‌های واقع‌گرایانه (رئال) را با مایه‌هایی فراواقع‌گرایانه (سوررئال) ترکیب کرده‌اند. به‌عنوان مثال در شخصیت‌پردازی اثر شاهد ویژگی‌هایی رئالیستی هستیم که باورپذیری کار را افزایش می‌دهند اما از آن‌سو در چهره‌پردازی و پرداختن به دنیایی کاملا متفاوت با جهان روزمره به ویژگی‌هایی فراواقع‌گرایانه برخورد می‌کنیم. ترکیب جهان روزمره و جهانی کاملا متفاوت به‌شکلی پیوسته، نشان‌دهنده رویکرد اصلی سازندگان «دیو و ماه پیشونی» است.

۴) در عین اشاره‌های متعدد به دغدغه‌های اجتماعی از جمله توجه به اهمیت نهاد خانواده، سازندگان «دیو و ماه پیشونی» به رویاپردازی کودکانه هم توجه دارند و سعی کرده‌اند تا پیام‌های خود را به‌شکلی غیرمستقیم به مخاطب منتقل کنند. بدین‌ترتیب، تماشاگران کودک و نوجوان می‌توانند درس‌هایی از این سریال بیاموزند بدون این‌که احساس کنند سر یک کلاس درس خشک و خسته‌کننده نشسته‌اند. این، خصوصیتی است که تمام آثار مربوط به مخاطبان کودک و نوجوان باید رعایت کنند اما در میان محصولات ایرانی کمتر اثری توانسته میان این دو وجه تعادل مناسبی برقرار کند.

۵) شخصیت اصلی داستان یعنی ماه پیشونی یک دختر جوان و عمل‌گرا است و همین کنش‌گری ویژگی مهم او محسوب می‌شود. برخلاف بسیاری از آثار دیگر نمایشی ساخته‌شده در کشور ما در حوزه کودک و نوجوان، این‌بار قرار نیست صرفا شاهد اتفاقاتی بامزه باشیم که برای شخصیت‌های کودک یا نوجوان رخ می‌دهند و حتی کنش‌گری آن‌ها هم نه‌تنها فانتزی بلکه ساده‌انگارانه و سطحی به‌نظر می‌رسد. نکته مهم این است که اگر قرار است تحت تاثیر شخصیت‌پردازی اثر قرار گرفته و کنش‌های موجود در داستان را جدی تلقی کنیم، ابتدا باید اهمیت این کنش‌ها برای خود شخصیت را باور کنیم. این، یکی از ویژگی‌هایی است که به‌نظر می‌رسد در «دیو و ماه پیشونی» به‌شکل قابل‌قبولی رعایت شده است.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=28816

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi