• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
اختصاصی | در قسمت چهارم «سیاه‌چاله» چه گذشت؟

حرکت در مسیر درست

  • کد خبر : 29243
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
حرکت در مسیر درست
سینما جریان | قسمت چهارم «سیاه‌چاله» را می‌توان جذاب‌ترین قسمت این سریال تاکنون دانست.

قسمت چهارم «سیاه‌چاله» به کارگردانی حسین نمازی و به تهیه‌کنندگی سعید خانی جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد. این قسمت پس از رسیدن به نفت در خانه پدری جمشید آغاز می‌شود و به چالش‌های پیش روی او و خانواده‌اش برای فروش نفت اختصاص دارد.
در قسمت چهارم «سیاه‌چاله» حداقل از دو جنبه شاهد پیشرفت‌هایی قابل‌بحث هستیم.
نکته اول به روند پیشروی داستان برمی‌گردد. در قسمت‌های دوم و سوم شاهد این بودیم که هر قسمت روی یک یا دو موقعیت مرکزی تمرکز می‌کرد و تلاش سازندگان «سیاه‌چاله» این بود که گوشه‌وکنار هر موقعیت را برای یافتن ایده‌های جذاب واکاوی کنند. به همین دلیل داستان چندان در طول پیش نمی‌رفت و در عوض، ایده‌های مختلفی را در دل هر موقعیت مطرح می‌کرد. با این وجود، قسمت چهارم از این نظر به‌کلی با قسمت‌های قبل متفاوت است. این‌بار با ریتم تندتری روبه‌رو هستیم و داستان زیاد روی موقعیت‌ها مکث نمی‌کند. به همین دلیل می‌توان قسمت چهارم «سیاه‌چاله» را خوش‌ریتم‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین قسمت این مجموعه تاکنون دانست. برخلاف انتظاری که قسمت‌های دوم و سوم در ما ایجاد کرده بودند، این‌بار نمازی و همکارانش چندان روی خود فرآیند استخراج نفت از لوله پیداشده در خانه پدری جمشید مکث نمی‌کنند و در عوض به تلاش برای فروش نفت می‌پردازند که به خلق موقعیت‌های تازه‌ای منجر می‌شود و سازندگان «سیاه‌چاله» هم، برخلاف رویکرد قبلی‌شان، چندان روی یک موقعیت باقی نمی‌مانند. همچنین ایده‌های دیگری همچون اطلاع یک شخصیت جدید از ماجرای استخراج نفت و سهم‌خواهی او مطرح می‌شود که در قسمت‌های آینده می‌تواند به جذابیت کار کمک کند.
اما مورد دوم به مباحث سیاسی و اجتماعی مطرح‌شده بازمی‌گردد. وقتی تبلیغات روی یک فیلم یا سریال حول محور دغدغه‌های اجتماعی می‌چرخد، انتظار این است که این دغدغه‌ها را نه‌تنها در کلام بلکه همچنین در کنش‌ها و اتفاقات هم مشاهده کنیم. به‌عبارت دیگر این‌که – به‌عنوان مثال – شخصیت‌های یک فیلم در مورد اعتیاد صحبت کنند به‌تنهایی منجر به خلق اثری ارزشمند با دغدغه‌های صریح اجتماعی منجر نخواهد شد بلکه باید اثرات مخرب اعتیاد را در قالب کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های کلیدی مشاهده کنیم. آن‌چه در دو قسمت اول «سیاه‌چاله» نگران‌کننده جلوه می‌کرد این بود که اشارات سیاسی و اجتماعی منحصر به برخی از جملاتی بودند که شخصیت‌ها بر زبان می‌آوردند. شرایط از قسمت سوم تغییر کرد. استفاده از برخی استعاره‌های هوشمندانه در قسمت قبلی «سیاه‌چاله» این امید را ایجاد کرد که بُعد اجتماعی اثر قدرتمندتر دنبال شود. خوشبختانه قسمت چهارم، این امید را ناامید نکرده است. در این قسمت سطح بحث‌ها از رابطه مردم و دولت فراتر می‌رود و به تقابل آمریکا با روسیه و چین، قدرت ارزهای خارجی و تبعات تحریم‌ها کشیده می‌شود. نکته کلیدی این است که این بحث‌ها دیگر منحصر به دیالوگ‌نویسی «سیاه‌چاله» نمی‌شوند و تاثیرات آنها را در تصمیمات شخصیت‌های اصلی (به‌طور ویژه جمشید و رستم) هم مشاهده می‌کنیم. چنین تغییر مسیری، این امید را ایجاد می‌کند که تاثیرات مسائل پیرامونی را در قسمت‌های بعدی به‌شکل مستقیم‌تری در زندگی کاراکترهای سریال مشاهده کنیم.
سریال «سیاه‌چاله» هر هفته جمعه‌ها ساعت ۱۲ ظهر به‌طور اختصاصی توسط پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود. حسن پورشیرازی، ژاله صامتی، مهران احمدی، شهره سلطانی، الناز حبیبی، مجید نوروزی، سعید عطائیان، صفر محمدی، سعید نعمتی، ایمان برات‌پور، میثم رازفر و رضا بهبودی، بهرنگ علوی و عباس جمشیدی‌فر با حضور غلامرضا نیکخواه و بیوک میرزایی، ترکیب بازیگران «سیاه‌چاله» را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=29243

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi