• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
1

معرفی کامل فیلم سینمایی «روز مبادا»

  • کد خبر : 39875
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۵۷
معرفی کامل فیلم سینمایی «روز مبادا»
سینما جریان | فیلم «روز مبادا» پس از سال‌ها که از اکران پرده آن می‌گذرد به اکران آنلاین آمده است؛ فیلمی از یک کارگردان زن با یک قصه با محوریت مادر او.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم سینمایی «روز مبادا» به کارگردانی و نویسندگی فائزه عزیزخانی در سال ۱۳۹۳ است که حال پس از سال‌ها به طور اختصاصی در فیلم‌نت اکران آنلاین شده است. عباس کیارستمی در این پروژه در مقام مشاور کارگردان حضور داشت. همچنین هدیه تهرانی به طور افتخاری نقشی کوتاه در «روز مبادا» بازی کرده است. گرچه این فیلم درباره زنی است که به مرگ فکر می‌‌کند و در تدارک آن است ولی در پایان راه تولید فیلم ناگهان پدر او فوت می‌کند. عزیزخانی در این‌باره توضیح می‌دهد: «بعد از آن اتفاقی که با فوت پدرم رخ داد من به شکل عجیبی غافلگیر شده بودم. اتفاق بسیار عجیبی بود و من تا چند ماه فکر می‌کردم این قصه‌ای است که من آن را رقم زده‌ام. عذاب وجدان زیادی داشتم و اتفاق پیش آمده این بود که لحظات فیلم مثل خرید گل و یا سر زدن به برخی از مکان‌ها در واقعیت با درگذشت پدرم برای من تکرار می‌شد. نمی‌دانم درسی را که طبیعت می‌خواست به من بدهد گرفتم یا خیر، اما من مرگ را شناختم. من عاشق پدرم بودم و به نظرم غم و اندوه و تعریف غم برای مرگ خیلی کوچک است. مرگ عزیز مثل یک زلزله است که شما را تکان می دهد. در دنیای ذهنی من مرگ معنایی نداشت و من همیشه فکر می کردم مرگ برای دیگری است.»

معرفی کامل فیلم روز مبادا

تندیس بهترین فیلم در بخش هنر و تجربه از سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به فائزه عزیزخانی برای این فیلم اهدا شد.

طرح داستان فیلم روز مبادا

فیلم «روز مبادا» ماجرای مادری را روایت می‌کند که هوای رفتن کرده و زندگیش رنگ دیگری گرفته، اما اهل خانه او را باور نمی‌کنند.

بازیگران فیلم سینمایی روز مبادا

شیرین آقارضاکاشی، ولی عزیزخانی، احمد عزیزخانی با حضور افتخاری هدیه تهرانی.

بازیگران فیلم روز مبادا

فائزه عزیزخانی؛ شاگردی کیارستمی و تجربه فیلمسازی

فائزه عزیزخانی دانش آموخته سینما و کارگاه‌های عباس کیارستمی است و فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۷۸ با ساخت فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز و به عنوان دستیار کارگردان، برنامه‌ریز، منشی صحنه در سینما حضور داشته است.

او بعد ساخت ۷ فیلم کوتاه داستانی و مستند و دریافت جوایز متعدد، موفق به ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود «روز مبادا» شد. این فیلم پس از چند حضور جشنواره‌ای در ایران و جهان در سال ۱۳۹۴ در گروه هنر و تجربه به اکران نوروزی درآمد و به مدت چهار ماه روی پرده بود.

این فیلمساز زن سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ دومین فیلم بلند سینمایی خود به نام «ملخ» را در سمت نویسنده و کارگردان و به تهیه‌کنندگی منیژه حکمت (بامداد فیلم) ساخت.

معرفی عوامل فیلم

برخی از عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: فائزه عزیزخانی، دستیار کارگردان: چاوش هنرآموز، طراح صحنه: سعید هنرمند، مدیر تولید: عباس کلانتری، آهنگساز: بابک میرزاخانی، صدابردار: علی گراکوهی‌، طراحی صدا: پرویز آبنار، تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، تهیه کننده: نگار اسکندرفر و محمد احمدی، مشاور کارگردان: عباس کیارستمی.

معرفی عوامل فیلم روز مبادا

مادرانگی و زنانگی در روز مبادا

باتوجه به اینکه مساله مرگ خط روایتی پررنگی در «روز مبادا» دارد، شاید مساله زنان و مادران در وهله دوم به چشم آید. عزیزخانی در این‌باره می‌گوید: «ما به خیلی چیزهایی که باید در جهت آماده شدن برای مرگ به آن‌ها بپردازیم، بی‌توجه هستیم ولی به چیزهایی که پرداختن به آن‌ها لزومی ندارد، می‌پردازیم. من این فیلم را در تمجید مرگ نمی‌دانم و باید بگویم که این موضوع بهانه‌ای برای همراه شدن با مادر است.»

عزیزخانی با رفتن پشت دوربینی آماتوری قصه خانواده خود را بر پایه مادرش روایت می‌کند؛ زن میانسال سختی کشیده‌ای که خوابی بر پایه مرگ دیده و دیگر امیدی به زنده ماندن ندارد و به همین دلیل به دنبال انجام کارهایی است که نوعی پیشواز مرگ رفتن به حساب می‌آید. موقعیتی کاملا آشنا برای مخاطب ایرانی که جزو نقاط قوت کار به حساب آمده و تماشاگر را به تماشای ادامه آن ترغیب می‌کند.همچنین حضور کوتاه ولی تاثیرگذار هدیه تهرانی در فیلم روز مبادا این وجهه زنانه اثر را تقویت می‌کن

پوستر روز مبادا

پوستر رسمی فیلم برای اکران در سینما

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=39875

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.