• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

آنچه می‌خواهید درباره «ناپلئون» بدانید

  • کد خبر : 38262
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
آنچه می‌خواهید درباره «ناپلئون» بدانید
سینما جریان | اگر طرفدار فیلم های تاریخی هستید «ناپلئون» ساخته ریدلی اسکات را از دست ندهید گرچه نباید منتظر یک فیلم درجه یک از لحاظ فیلمنامه باشید.

فیلم سینمایی «ناپلئون» به کارگردانی ریدلی اسکات و نویسندگی دیوید اسکارپا که چند روزیست به ایران هم رسیده است، داستان زندگی و دوران قدرت ناپلئون بناپارت، یکی از بزرگترین رهبران نظامی و سیاسی جهان را به تصویر می‌کشد. این فیلم که در سال ۲۰۲۳ اکران شد، با بازی واکین فینیکس در نقش ناپلئون و ونسا کربی در نقش ملکه ژوزفین، با استقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شد.

داستان فیلم ناپلئون

فیلم ناپلئون از دوران کودکی ناپلئون در جزیره کورس آغاز می‌شود. ناپلئون که از کودکی آرزوی فتح جهان را در سر می‌پروراند، در جوانی به ارتش فرانسه می‌پیوندد و با نبوغ نظامی خود به سرعت به مدارج بالایی می‌رسد. او در طول جنگ‌های انقلابی فرانسه، نقشی کلیدی در پیروزی جمهوری فرانسه ایفا می‌کند و با پیروزی در نبرد‌های ابرلین، ایتالیایی و آبلو، به یک قهرمان ملی تبدیل می‌شود.

با کودتای ۱۸ برومر، ناپلئون به مقام کنسول اول فرانسه می‌رسد و در نهایت، در سال ۱۸۰۴، خود را امپراتور فرانسه اعلام می‌کند. ناپلئون در طول دوران امپراتوری خود، به گسترش امپراتوری فرانسه در اروپا می‌پردازد و با پیروزی در جنگ‌های ناپلئونی، فرانسه را به قدرتمندترین کشور اروپا تبدیل می‌کند.

با این حال، امپراتوری ناپلئون دوام چندانی ندارد و با شکست او در جنگ روسیه در سال ۱۸۱۲، فرو می‌پاشد. ناپلئون که به تبعید در جزیره سنت هلن فرستاده شده است، در سال ۱۸۲۱ درگذشت.

عوامل فیلم ناپلئون

فیلم ناپلئون از نظر فنی و هنری، یک فیلم بسیار موفق است. کارگردانی ریدلی اسکات، فیلم‌برداری خیره‌کننده هال هاسله‌فلد، طراحی صحنه و لباس مجلل، و موسیقی متن حماسی جیمز هورنر، همگی در خلق یک اثر سینمایی دیدنی و تماشایی نقش بسزایی دارند.

واکین فینیکس نیز در نقش ناپلئون، بازی درخشانی ارائه می‌دهد. او با مهارت تمام، پیچیدگی‌های شخصیت ناپلئون را به تصویر می‌کشد. او هم ناپلئون را به عنوان یک رهبر نظامی و سیاسی بزرگ به تصویر می‌کشد و هم جنبه‌های تاریک شخصیت او، مانند جاه‌طلبی بی‌حد و مرز و خشونت‌طلبی او را به نمایش می‌گذارد.

ونسا کربی نیز در نقش ملکه ژوزفین، بازی قابل قبولی ارائه می‌دهد. او با زیبایی و جذابیت خود، نقش ملکه ژوزفین را به خوبی ایفا می‌کند.

نقاط قوت فیلم

کارگردانی ریدلی اسکات

فیلم‌برداری خیره‌کننده هال هاسله‌فلد

طراحی صحنه و لباس مجلل

موسیقی متن حماسی جیمز هورنر

بازی درخشان واکین فینیکس در نقش ناپلئون

واکین فینیکس یکی از بهترین بازیگران نسل خود است. او با بازی‌های درخشان خود در فیلم‌هایی مانند جوکر و مکس دیوانه: جاده خشم، ثابت کرده است که توانایی خلق شخصیت‌هایی پیچیده و چندوجهی را دارد.

نقاط ضعف فیلم

فیلم «ناپلئون» از نظر محتوایی، چندان موفق نیست. فیلم به طور کلی، بر روی جنبه‌های نظامی و سیاسی زندگی ناپلئون تمرکز دارد و به زندگی شخصی و خصوصی او کمتر پرداخته می‌شود. این موضوع باعث شده است که فیلم از نظر شخصیت‌پردازی ناپلئون، چندان موفق نباشد.

همچنین، فیلم در برخی از صحنه‌های نبرد، دچار اغراق شده است و این موضوع باعث شده است که فیلم کمی غیرواقعی به نظر برسد.

در مجموع فیلم «ناپلئون»، یک فیلم تاریخی حماسی است که از نظر فنی و هنری، یک اثر موفق است اما فیلم از نظر محتوایی، چندان موفق نیست و شخصیت‌پردازی ناپلئون در آن چندان موفق نیست.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=38262

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi