• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
اختصاصی

«سپیده آرمان»: آهو؛ گذار من از روزنامه نگاری و اجرا به بازیگری بود‌‌

  • کد خبر : 35167
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
«سپیده آرمان»: آهو؛ گذار من از روزنامه نگاری و اجرا به بازیگری بود‌‌
سینما جریان | «سپیده آرمان» فیلمنامه نویس و بازیگر فیلم سینمایی «آهو» ساخته «هوشنگ گلمکانی» که قرار است از امروز اکران سراسری خود را آغاز کند در گفتگو با خبرنگار «سینما جریان» در ارتباط با این فیلم می گوید: «آهو» وام‌دار ادبیات و شعر است.

اختصاصی | میثم غلامی | اولین نکته ای که در رابطه با فیلم سینمایی آهو به ذهن می آید؛ سابقه رسانه ای شما و کارگردان محترم است که در نوشتن فیلمنامه همکاری مشترک دارید و آقای گلمکانی هم کارگردانی این کار را بر عهده داشتند. چالش اولیه شما در نوشتن فیلمنامه و سپس بازی در این فیلم با توجه به سابقه مطبوعاتی شما چه بود؟

همینطور که شما می‌فرمایید من سال‌ها سابقه روزنامه نگاری و مجری‌گری در برنامه‌های سینمایی و فرهنگی را داشتم. این اواخر هم در مجله فیلم بخش تصویری مشغول به فعالیت بودم و مجری بخش تصویری مجله فیلم بودم و از طرفی در حوزه نوشتاری هم در مجله فیلم فعالیت می‌کردم. یک روز آقای گلمکانی در دفتر مجله مطرح کردند که قصد ساخت فیلمی بر اساس کتاب مورد علاقه‌شان پروانه‌ها در برف می‌رقصند را دارند. همکاران نظرات متفاوتی در خصوص این تصمیم سردبیر دادند اما من به ایشان گفتم که اتفاق بسیار خوبی است و نگارش فیلمنامه را به صفی یزدانیان بسپارند چون فضای قصه بسیار شبیه به فضای فیلم‌های صفحه یزدانیان به خصوص در دنیای تو ساعت چند است اوست. آقای گلمکانی به آقای یزدانیان پیشنهاد نگارش فیلمنامه را دادند اما ایشان به دلیل مشغله نتوانستند فیلمنامه را بنویسند و در نهایت من به آقای گلمکانی گفتم که به دلیل اینکه نویسنده قصه پروانه‌ها در برف می‌رقصند یک خانم بوده است خیلی بهتر است که قصه توسط یک خانم نگاشته شود و چون حال و هوای دختر قصه کتاب خیلی به من نزدیک بود من نگارش فیلمنامه را با همکاری اقای گلمکانی آغاز کردم. از آنجا که آقای گلمکانی تصمیم داشتند چهره جدید را که دارای صدایی خاص است برای بازی در نقش آهو در نظر بگیرند انتخابشان از ابتدا برای ایفای نقش من بودم‌.

این فیلم چه تغییراتی را در فرآیندهای کاری (سابقه رسانه ای) شما بوجود آورد؟ چگونه خود را با شرایط جدید کاری تطبیق دادید؟

آهو گذار من از روزنامه نگاری و اجرا به بازیگری بود‌‌ من باید تصمیم می‌گرفتم و این تصمیم دشواری‌های بسیاری را برای من به همراه داشت. فیلم آهو ۳ سال پس از تولید آن به نمایش درآمد و در این سه سال من با توجه به اینکه بازیگری را انتخاب کرده بودم دیگر اجرا و روزنامه نگاری نکردم و این باعث ایجاد مشکلاتی برایم شد. از طرف دیگر به دلیل عدم اکران فیلم و دیده نشدنش پیشنهاداتی که به من در حوزه بازیگری می‌شد چندان قابل توجه و دندانگیر نبود‌ سه سال خانه نشینی و بیکاری تجربه بسیار سختی بود که به نظر من بهای این انتخاب سخت و این گذار بود امیدوارم که پس از اکران فیلم این سه سال سخت جبران شود‌.

با توجه به اینکه قرار است اکران فیلم به زودی اتفاق بیافتد برای آشنایی مخاطبان با فضای فیلم توضیحاتی در این زمینه ارائه فرمایید؟

فیلم آهو قصه دختری است که عشق گمشده‌ای دارد دختر از تهران می‌گریزد و به نقطه دور افتاده‌ای در شهری شمالی پناه می‌برد در خانه‌ای کنار جنگل که در تنهایی خود بتواند با غم گم شدن معشوق کنار بیاید. دختر اما در قلب خود امید بازگشت معشوق گمگشته را دارد معشوقی که هیچ نشانی از اینکه کجاست و چه بلایی به سرش آمده نیست حضور دختر در آن فضا توجه مردهای اطرافش را برمی‌انگیزد. مردهایی که هر کدام با زبانی می‌خواهند قصه عشق را در گوش او زمزمه کنند. دختر اما وفادار به معشوق گمگشته به مردان اطرافش بی‌توجهی می‌کند. آهو ملودرامی عاشقانه شاعران است که نمونه‌اش در سینمای جهان می‌توان به آثار تارکوفسکی، کیشلوفسکی و آنجلوپولوس اشاره کرد و در نمونه‌های مشابه ایرانی‌اش به در دنیای تو ساعت چند است و ماهی‌ها عاشق می‌شوند دکتر علی رفیعی یک قصه عاشقانه که در شهری شمالی در پاییزی دلپذیر رخ می‌دهد، قصه‌ای که شبیه فیلم‌های این روزها نیست. قصه‌ای که انگار در خوابی در رویایی سپری می‌شود آهو وام‌دار به ادبیات و شعر است. پرویز دوایی که نوشته‌هایش در طول فیلم بارها بارها دکلمه می‌شود نقش بسیار پررنگی در آهو دارد و هوشنگ گلمکانی فیلم را همانطور که در تیتراژ به آن اشاره شده به پرویز دوایی دوست قدیمی اش که نویسنده و منتقد پیشکسوت سینمای ایران است تقدیم کرده. شاعرانگی، عاشقانگی و لطافت مهم‌ترین مولفه‌های قصه فیلم آهوست و به نظر من برای مخاطبانی که این گونه فیلم‌ها را می‌پسندند خاطره‌ای زیبا خواهد ساخت.

چه مدت برای نوشتن فیلمنامه وقت گذاشتید و آیا در پروسه بازنویسی‌های مکرر افتادید یا خیر؟ درباره ویژگی های فیلمنامه توضیحاتی ارائه کنید؟

نگارش فیلمنامه از فروردین سال ۱۳۹۹ آغاز شد و نسخه نهایی آن مهر ماه ۹۹ به پایان رسید و فیلمبرداری در آبان ماه آغاز شد. شاکله اصلی قصه در یکی دو ماه ابتدایی شکل گرفت اما بازنویسی‌های مکرر در نهایت در مهر ماه به نتیجه رسید. آهو قصه ای زن محور دارد در مورد زنی مستقل و روشنفکر که دغدغه‌های مشابه زنان هم سن و سالش در اجتماع ندارد. زن دگراندیش و هنرمند که متفاوت از سایر همسالانش زندگی می‌کند او بستگی‌های خانوادگی و سنتی که مربوط به جامعه مردسالار است را به کنار نهاده و سبک زندگی متفاوت خود را دارد. آهو در قالب فیلم نامه‌ کلاسیک و شاه پیرنگ نوشته نشده است و احتمالاً یکی از متفاوت‌ترین فیلمنامه‌هایی است که تا به امروز به فیلم تبدیل شده است.

در زمانی که فیلمنامه «آهو» را می نوشتید به انتخاب بازیگران هم فکر کرده بودید؟ از ابتدا قرار بود نقش اول را هم خودتان بازی کنید؟

بله از همان زمان نگارش بازیگران را تجسم می‌کردیم. از همان ابتدا قرار بود که من ایفاگر نقش آهو باشم و برای سایر بازیگران هم اشخاصی که در نظر داشتم به آقای گلمکانی و آقای نوروز بیگی گفتم مذاکراتی با بازیگران صورت گرفت و در نهایت به این تیم نهایی رسیدیم که بر روی پرده سینما می‌بینید.

آیا برای چینش ترکیب سایر بازیگران با کارگردان مشورت داشتید؟ اگر پاسخ مثبت است بفرمایید که تا چه میزان پیش بینی هایی که برای چینش بازیگران داشتید به آن دست پیدا کردید؟ آیا در انتخاب بازیگران با چالش هایی مواجه بودید؟

چون نگارش فیلمنامه هم به صورت مشترک انجام شد از همان زمان نگارش در مورد بازیگرانی که برای نقش‌های مختلف در نظرمان بود صحبت می‌کردیم و در مذاکراتی که اتفاق افتاد تقریباً به نتیجه‌ای که در ابتدا در نظرمون بود رسیدیم.

تا چه میزان به استقبال مخاطبان و موفقیت فیلم در گیشه امیدوار هستید؟

فیلم آهو یک فیلم عاشقانه است و به نظر من هر انسانی که تجربه عشق را در زندگیش داشته می‌تواند در جرگه مخاطبان فیلم آهو قرار بگیرد. همانطور که در شعار تبلیغاتی فیلم از این مصرع شعر حافظ «از هر زبان که می‌شنوم نامکرر است» استفاده شده اشاره به همان ماجرای عشقی دارد که هر کسی از هر زبانی به آن اشاره می‌کند تکراری نیست. مخاطب آهو همه عاشقان، همه عاشقان سینما و همچنین سینه فیل‌های حرفه‌ای که سینما را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند، هستند.
در نهایت اما فیلم آهو فیلمی نیست که بتوان از آن انتظار فروشی مانند فیلم‌های کمدی که این روزها بر پرده سینما هستند داشت چون کارگردان از همان ابتدا هم چنین قصدی نداشت. فیلم آهو از آن دست فیلم‌هایی است که در خاطر سینما دوستان باقی می‌ماند و همچنین طرفداران ملودرام های عاشقانه.

پس از «آهو»؛ برای ادامه کار در مسیر بازیگری و فیلمنامه نویسی چه برنامه ای دارید و اگر کار جدیدی در دست دارید درباره آن توضیح دهید؟

انتخاب نقش پس از بازی در فیلم آهو برای من بسیار سخت شده است در این سه سال من پیشنهاداتی داشتم که به دلیل جایگاه فیلم آهو نتوانستم بپذیرمشان. حضورم در فیلم آهو مسئولیتم را سنگین کرده و تمام تلاشم را می‌کنم که با گزیده کاری این جایگاه را ادامه بدهم دوست دارم در آثار کارگردانان کاربلد سینمای ایران حضور پیدا کنم و سعادت این را داشته باشم که تحت هدایت این کارگردانان بزرگ قرار بگیرم. سینما جدی‌ترین اتفاق زندگی من است و تمام قد و با تمام وجود تلاشم را می‌کنم که بازیگر خوبی برای سینمای ایران باشم.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=35167

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi