• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

اخلاق سینمایی چیست؟

  • کد خبر : 35695
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۵۵
اخلاق سینمایی چیست؟
سینما جریان | کتاب «اخلاق سینمایی: کندوکاو در تجربة اخلاقی به واسطۀ فیلم» توسط نشر لگا روانه بازار شد.

‌فیلم‌ها چگونه مضامین و موضوعاتِ اخلاقی را تداعی کرده و آن‌ها را بیان می‌کنند؟ درگیری عاطفی ما در این روند چه نقشی را ایفا می‌کند؟ چه چیزی قدرت زیبایی‌شناختی سینما را از منظر اخلاقی درخور توجه می‌کند؟ آیا فیلم‌ها می‌توانند «اخلاق را تحقق بخشند»؟ کتاب «اخلاق سینمایی: کندوکاو در تجربة اخلاقی به واسطۀ فیلم» با بررسی و کنکاش حولِ ایدة سینما به‌عنوان مدیومی از تجربة اخلاقی که یارایِ رقم زدنِ درگیری عاطفی و تفکر فلسفی را دارد؛ به این سؤالات می‌پردازد.

رابرت سینربرینک با شیوه‌ای روشن و گیرا، رویکردهای فلسفیِ کلیدی اخلاق در نظریه و فلسفة فیلم معاصر را با استفاده از مطالعات موردی اخلاق سینمایی در ژانرها، سبک‌ها و سنت‌های مختلفِ فیلم، بررسی می‌کند. این کتاب به نحوی روشنگر و جذاب نوشته‌شده و خوانندگان متخصص و غیرمتخصص را درگیر خود می‌کند.

کتاب برای استفاده در مطالعات آکادمیک فلسفه و فیلم، ایدئال است. وجوه ممیزة این کتاب همان پیشنهادهای ضمیمه شده برای مطالعات بیشتر و فیلم‌شناسی از آثار مفید برای آموزش و تحقیق درباره اخلاق سینمایی است.

سینربرینک در مقدمه کتاب حاضر می‌نویسد: این ایده که سینما می‌تواند اخلاقی باشد (و نه صرفاً فریبکارانه) چندان حرف تازه‌ای نیست. درواقع، برای بسیاری از نظریه‌پردازان روشن بود که سینما می‌تواند «تجربه‌های ذهنی» پُرمایه‌ای را در رابطه با نظریه‌های فلسفی‌اخلاقی در زمینه‌های مختلف به دست دهد (وارتنبرگ، ۲۰۰۷). بااین‌حال، آنچه می‌خواستم درک کنم این ایده بود که سینما همچنین دارای ظرفیت بیان و رقم‌زدن تجربۀ اخلاقی با استفاده از ابزارهای سینمایی است، تجربه‌ای که ما را دعوت به تأمل فلسفی می‌کند و می‌تواند با آن تکمیل شود. به‌این‌ترتیب، سینما و فلسفه می‌توانند به‌عنوان شرکایی هم‌تراز در یک گفت‌وگوی فرهنگی مستمر با هم ارتباط برقرار کنند؛ گفت‌وگویی که انتظار می‌رود فیلم، بزرگ‌ترین فرم هنری محبوب عصر ما را با فلسفه مجدداً پیوند دهد. این رویۀ فکری قابل‌احترام اما به حاشیه رانده‌شده است که نیاز به برقراری مجدد رابطه با امر روزمره را گوشزد می‌کند؛ چراکه به نظر من «فلسفه»، به همان اندازه و گاهی بیشتر، در فیلم‌های خاصی ظهور می‌یابد تا در بسیاری از کنفرانس‌های دانشگاهی و مباحثات فکری، به‌شرط آنکه نسبت به فلسفه و سهم فرهنگی آن در جست‌وجوی معنا و ارزش در زندگی روزمره، دید کافی داشته باشیم. سرانجام، این تجربۀ من از فیلم‌های معاصر بود که باعث درگیری من با مقولۀ اخلاق سینمایی شد؛ گرایشی دگرباره به مسائل اخلاقی و سیاسی که در فیلم‌های هیجان‌انگیزی بسیار مشهود است که هر ساله در سراسر جهان در فرهنگ‌ها و جریان‌های مختلف سینمایی اکران می‌شود.

کتاب «اخلاق سینمایی: کندوکاو در تجربة اخلاقی به واسطۀ فیلم» در ۲۶۷ صفحه و به قیمت ۲۱۸ هزار تومان توسط نشر لگا روانه بازار نشر شده است.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=35695

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi