• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

از کت بازیگری تا کات کارگردانی!

  • کد خبر : 36824
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
از کت بازیگری تا کات کارگردانی!
سینما جریان | هنوز هیچ چیز قطعی نیست. هر چند دو ماه تا شروع برگزاری جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر زمان باقی مانده است اما طبق همان فرمولی که سال گذشته هم درباره‌اش صحبت کرده بودیم، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سینمای ایران معمولا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اتخاذ سیاست حرکت با چراغ خاموش، بسیاری از پروژه‌های سینمایی را تبدیل به آثاری بدون سابقه خبری در فضای رسانه‌ای کرده است.

به‌گونه‌ای که سال گذشته بخشی از فیلم‌های معرفی شده برای حضور در جشنواره فجر، آنقدر گمنام و ناشناخته بودند که حتی اصحاب رسانه هم نمی‌توانستند به اطلاعات تکمیلی درباره آن‌ها دسترسی داشته باشند. البته که امسال شرایط اصلا قابل مقایسه با اوضاع ملتهب سال قبل نیست و همه چیز در ظاهر حکایت از حکمفرمایی یک آرامش نسبی در فضای تولید و اکران سینمای ایران دارد اما هنوز هم پروژه‌ها در سکوت کامل خبری قرار دارند و کمتر خبر رسمی می‌توان درباره پیشرفت پروژه‌ها پیدا کرد.

در چنین شرایطی طبیعتا یک رسانه رسمی در گزارشی برای گمانه‌زنی فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال، از پروژه تازه رضا میرکریمی درباره رئیسعلی دلواری نام می‌برد و بعد مدیر تولید پروژه مجبور می‌شود به‌صورت رسمی این خبر را تکذیب کند و بگوید این فیلم اساسا کلید نخورده است که بخواهد به فجر برسد! فارغ از این فضای غبارآلود اما بالاخره خبرهای جسته و گریخته حکایت از دورخیز چند بازیگر برای حضور در فجر آن هم در مقام کارگردان دارد؛ درباره آن‌ها چه می‌دانید؟

مهدی فخیم‌زاده/ نابرادر
در بازیگری چه کارنامه‌ای دارد؟
فخیم‌زاده خودش معتقد است، بخش عمده‌ای از هنرمندان سینما، ابتدا با وسوسه بازیگری سراغ این حرفه آمده‌اند چرا که در ویترین فیلم‌ها، این بازیگر است که دیده می‌شود و آدمی که شناختی از دنیای فیلمسازی نداشته باشد، از وجود دیگر عوامل اساسا اطلاعی پیدا نمی‌کند که بخواهد برای ورود به حرفه‌شان وسوسه شود! او با همین نگاه در حوالی ۲۸ سالگی نقش‌آفرینی در تئاتر را آغاز کرد و در اوایل دهه ۵۰ پایش به سینما هم باز شد.

چه تجربه‌ای در مقام کارگردان دارد؟
فخیم‌زاده از ابتدای دهه ۵۰ کارگردانی و بازیگری را به‌صورت توأمان دنبال می‌کرد. اولین تجربه جدی او در سال‌های بعد از انقلاب اما «میراث من جنون» بود. او بعدها فیلم‌های ماندگاری را کارگردانی کرد که «خواستگاری»‌ و «همسر» از همین دست به حساب می‌آید. کارگردانی سریال‌های شاخصی چون «ولایت عشق» و «خواب و بیدار» در قاب تلویزیون را هم نمی‌توان فراموش کرد.

از فیلم تازه‌اش چه می‌دانیم؟
فخیم‌زاده آخرین‌بار در سال ۹۷ «مشت آخر» را کارگردانی کرد که خود، یکی از بازیگران آن بود. حالا بعد از ۵ سال و در دهه هشتم زندگی فخیم‌زاده علاوه‌بر کارگردانی «نابرادر» نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم را هم برعهده گرفته و با توجه به اینکه این اثر سینمایی پروانه ساخت خود را در تابستان امسال دریافت کرد، دور از انتظار نیست که این روزها به مرحله تولید هم رسیده باشد، هرچند در سکوت خبری.

احتمال رونمایی فیلمش در فجر هست؟
با توجه به اینکه هنوز هیچ خبر رسمی‌ای از پروژه «نابرادر» در رسانه‌ها منعکس نشده، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقا از فرآیند آماده‌سازی آن داشت اما اگر به‌صورت پیش‌فرض، تولید فیلم در زمان مقرر را بپذیریم، قطعا فیلم راهی جشنواره فجر می‌شود. فخیم‌زاده سال گذشته هم در حالی که فیلمی در فجر نداشت، در این رویداد حضور پیدا کرد.

کارگردانی‌ا‌ش روی بازیگری‌اش تأثیر دارد؟
کارنامه بازیگری و کارگردانی مهدی فخیم‌زاده آنقدر در هم تنیده است که به سختی می‌توان مرز روشنی میان آن‌ها ترسیم کرد و بعید است در ادامه هم یکی بر دیگری سایه بینداز. او البته در مصاحبه‌ای گفته بود: «بدنامی بازیگری بیشتر از کارگردانی است!»

مهران مدیری/ ساعت ۶ صبح
در بازیگری چه کارنامه‌ای دارد؟
خودش در نشست خبری فیلم «درخت گردو»، بازیگری‌اش در این فیلم را افتضاح توصیف کرد و کم نیستند منتقدانی که او را در ایفای نقش‌های جدی، چندان موفق نمی‌دانند اما نمی‌توان کتمان کرد در عرصه فیلم‌ها و سریال‌های کمدی، مهران مدیری همواره یکی از بهترین‌ها بوده است. سهم نقش‌های جدی در کارنامه سینمایی مدیری اما به نقش‌های کمدی می‌چربد و آخرین فیلم او در جشنواره فجر هم «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی بود.

چه تجربه‌ای در مقام کارگردان دارد؟
مدیری فراتر از بازیگری به‌واسطه تخصصی که در بازی‌گیری از بازیگران آثارش داشته، شهره است. خیلی از کمدین‌های سینما و تلویزیون، بهترین تیپ‌سازی‌ها و نقش‌آفرینی‌ها را با کارگردانی مهران مدیری تجربه کرده‌اند. از «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» تا «قهوه تلخ» و حتی «هیولا». مدیری هرچند در تلویزیون و نمایش خانگی، کارنامه درخشانی در کارگردانی دارد اما در سینما هنوز به توفیقی دست پیدا نکرده است.

از فیلم تازه‌اش چه می‌دانیم؟
بعد از «ساعت ۵ عصر» که اولین تجربه کارگردانی مهران مدیری در سینما محسوب می‌شد و چندان هم نتوانست نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را با خود همراه کند، او به تازگی کارگردانی فیلم تازه‌اش با عنوان «ساعت ۶ صبح» را به پایان رسانده است. این فیلم را علی اوجی تهیه کرده و بازیگرانی همچون سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد، تینو صالحی و مهران مدیری در آن ایفای نقش می‌کنند. طبق شنیده‌ها، این فیلم یک اثر اجتماعی و تاحدودی تلخ است.

احتمال رونمایی فیلمش در فجر هست؟
قطعا مدیری فیلم تازه‌اش را به جشنواره فجر می‌رساند و از امروز می‌توان او را یکی از چهره‌های جنجالی حاضر در جشنواره به حساب آورد. به‌خصوص که علی اوجی، تهیه‌کننده این فیلم هم همواره حضوری ثابت در جشنواره فجر داشته است.

کارگردانی‌اش روی بازیگری‌اش تأثیر دارد؟
اگر مدیری در کارگردانی فیلم تازه‌اش، نسبت به فیلم اول، پیشرفت محسوسی داشته باشد و این پیشرفت با استقبال منتقدان مواجه شود، دور از انتظار نیست که او جدی‌تر به کارگردانی در سینما فکر کند اما آنچه از سابقه فعالیت‌های هنری مدیری برمی‌آید، او این روزها بیشتر علاقه‌مند به برنامه‌سازی در شبکه خانگی است.

جواد عزتی/ خون تمساح
در بازیگری چه کارنامه‌ای دارد؟
هر چند این روزها به‌واسطه حضور بی‌اثرش در فصل دوم «زخم کاری» حسابی در معرض انتقاد هوادارانش قرار دارد و روزهای چندان درخشانی را در عرصه بازیگری تجربه نمی‌کند، اما بی‌شک جواد عزتی یکی از توانمندترین و موثرترین بازیگران سینمای ایران طی بیش از یک دهه گذشته بوده است. او در مقطعی حضوری درخشان در نقش‌های کمدی داشت اما از سال ۹۷ به این سو، به‌صورت مشهودی از دنیای کمدی فاصله گرفته است.

چه تجربه‌ای در مقام کارگردان دارد؟
جواد عزتی مانند خیلی از بازیگران مطرح مسیر فعالیت حرفه‌ای خود را از تئاتر آغاز کرد و جالب است بدانید در سال‌های ابتدایی ورودش به تئاتر، کارگردانی هم می‌کرد. او در قالب اجراهای خیابانی و کارهای دانشجویی، تجربه کارگردانی تئاتر را داشته اما کارگردانی مقابل دوربین را تجربه نکرده بود. هرچند برخی شنیده‌های غیررسمی، از مشاوره او به حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم‌اولی «کت چرمی» در زمینه کارگردانی حکایت دارد.

از فیلم تازه‌اش چه می‌دانیم؟
«تمساح خوبی» اسم نامتعارفی برای یک فیلم می‌تواند باشد. فیلمی که جواد عزتی برای آن پروانه ساخت دریافت کرده و کامران حجازی هم تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده دارد. حجازی در «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «کت چرمی»‌ به کارگردانی حسین میرزامحمدی هم تهیه‌کننده بود و عزتی در هر دو فیلم نقش اصلی را بازی کرد. به نظر می‌رسد این تجربه مشترک تازه‌شان هم بی‌شباهت با فضای دو فیلم قبلی نباشد.

احتمال رونمایی فیلمش در فجر هست؟
کامران حجازی باید درباره وضعیت حضور فیلم در فجر تصمیم‌گیری کند و با توجه به سابقه‌ای که دارد، احتمال دارد فرم تقاضای آن را پر کرده باشد. عزتی اما سال گذشته برای «کت چرمی» حاضر به حضور در جشواره نشد و مشخص نیست آیا امسال و با اولین فیلم خود در مقام کارگردان، در این رویداد حضور خواهد داشت یا نه؟

کارگردانی‌اش روی بازیگری‌اش تأثیر دارد؟
خیلی زود است درباره عملکرد جواد عزتی در عرصه کارگردانی بخواهیم قضاوتی داشته باشیم اما آنچه مهم است این است که او در هر حال بازیگری بسیار توانمند است و باید امیدوار باشیم هیچ‌گاه بیش از اندازه از دنیای بازیگری فاصله نگیرد.

رامبد جوان/ زودپز
در بازیگری چه کارنامه‌ای دارد؟
هر چند در دهه ۹۰ بخش عمده‌ای از انرژی و تمرکزش صرف خلق و پرورش برند «خندوانه» شد اما او همواره به‌عنوان بازیگری پرانرژی در سینما و تلویزیون شناخته می‌شود و بیشتر نقش‌آفرینی‌هایش هم به دلیل همین ویژگی در خاطره‌ها مانده است، از «فرید جنگلبرد» در سریال «خانه سبز» گرفته تا همین آخری یعنی «بشیر کشاورز» در فیلم سینمایی‌ «چپ راست».

چه تجربه‌ای در مقام کارگردان دارد؟
بیراه نیست اگر بگوییم توفیقات رامبد جوان در زمینه کارگردانی قابل قیاس با کارنامه‌اش در عرصه بازیگری نیست. آثار خاطره‌ساز در کارنامه کارگردانی‌اش کم ندارد، از سریال‌های شاخصی چون «گمگشته» و «مسافران» گرفته تا فیلم‌های موفق «پس آدم، دختر حوا» و «ورود آقایان ممنوع». او البته در عرصه کارگردانی ناکامی‌هایی هم داشته اما همواره سودای کسب تجربه‌های جدید در سر دارد.

از فیلم تازه‌اش چه می‌دانیم؟
«زودپز» عنوان فیلمی است که ابتدا خبر رسید مهدی نادری کارگردانی فیلم تحسین‌شده «بدرود بغداد» قرار است آن را کارگردانی کند اما در اولین خبر رسمی این پروژه مشخص شد که نادری تنها نگارش فیلمنامه را برعهده داشته و رامبد جوان این کمدی را کارگردانی خواهد کرد. نکته درباره این فیلم هم حضور نوید محمدزاده و محسن تنابنده در نقش‌های اصلی آن است. «زودپز» یک کمدی نوستالژیک از سال‌های دهه ۶۰ است.

احتمال رونمایی فیلمش در فجر هست؟
رامبد جوان پیش‌تر و در مقطعی که فیلم قبلی‌اش یعنی «قانون مورفی»‌ را به فجر نرساند، در گفت‌وگویی صراحتا اعلام کرد اهل قهر کردن با جشنواره نیست. حالا هم باید دید منصور سهراب‌پور در مقام تهیه‌کننده چه تصمیمی برای «زودپز» می‌گیرد. به خصوص که فیلم قابلیت بالایی برای درخشش در گیشه بدون حضور در جشنواره را دارد و شاید حضور در فجر از منظر بازخوردهای رسانه‌ای و حواشی احتمالی، به ضرر فروش فیلم در گیشه تمام شود!

کارگردانی‌اش روی بازیگری‌اش تأثیر دارد؟
رامبد جوان بازیگری و کارگردانی را به موازات هم دنبال می‌کند اما خودش هم معترف است که انرژی و شوق بیشتری برای کارگردانی دارد. فعلا که او بیشتر در حوزه کارگردانی متمرکز است و کمتر شاهد نقش‌آفرینی تازه و متفاوتی از او بوده‌‌ایم.

سروش صحت/ صبحانه با زرافه‌ها
در بازیگری چه کارنامه‌ای دارد؟
همین تازگی‌ها در گفت‌وگویی صراحتا گفت خودش را بازیگر خوبی نمی‌داند و صرفا به این دلیل که نمی‌تواند «نه» بگوید، حضور در پروژه‌های دوستان و همکارانش به‌عنوان بازیگر را می‌پذیرد! همین روزها فیلم «گیجگاه» با نقش‌آفرینی سروش صحت در حال اکران است و واقعا هم باید اذعان کرد او به خوبی روی توانمندی‌های خودش اشراف دارد و به‌درستی می‌داند که خیلی نباید سراغ بازیگری برود!

چه تجربه‌ای در مقام کارگردان دارد؟
برخلاف دنیای بازیگری اما سروش صحت قطعا یکی از کارگردانان درجه یک در عرصه کمدی‌سازی است. او با پشتوانه کارگردانی سریال‌هایی مانند «ساختمان پزشکان» و «لیسانسه‌ها» برای ورود به سینما هم دورخیز کرد و اولین فیلمش در سینما یعنی «جهان با من برقص» نشان داد در این میدان هم حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» در شبکه خانگی هم یکی از قله‌های کارگردانی اوست.

از فیلم تازه‌اش چه می‌دانیم؟
بعد از «جهان با من برقص» خیلی‌ها منتظر پروژه تازه سروش صحت در سینما بودند تا اینکه او همین امسال برای فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه‌ها» درخواست پروانه ساخت داد. این فیلم که ترکیب ویژه‌ای از بازیگران هم دارد، حتما می‌تواند یکی از پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز در جشنواره فجر امسال باشد. تاکنون پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا و بهرام رادان به‌عنوان بازیگران این پروژه معرفی شده‌اند.

احتمال رونمایی فیلمش در فجر هست؟
سروش صحت اساسا خیلی اهل جشنواره‌ها و دورهمی‌های سینمایی نیست اما هنرمندی هم نیست که مرزبندی عجیب و غریبی با این فضاها داشته باشد. «جهان با من برقص» به فجر ملی راه پیدا نکرد و در فجر جهانی رونمایی شد و احتمالا اگر «صبحانه با زرافه‌ها» هم به موقع آماده شود، می‌توانیم منتظر رونمایی از آن در فجر ملی هم باشیم.

کارگردانی‌اش روی بازیگری‌اش تأثیر دارد؟
سروش صحت، بیش از بازیگری باید بنویسد و کارگردانی کند و شکر خدا این همان تصمیمی است که او در سال‌های اخیر به‌خوبی به آن پایبند بوده است. جای نگاه و سلیقه این کارگردان در سینمای ایران حسابی خالی بود و کاش او در کنار انرژی‌ای که برای سریال‌سازی می‌گذارد، در سینما هم پرکار شود.

بهرام افشاری/ هفتاد سی
در بازیگری چه کارنامه‌ای دارد؟
همین روزها می‌توان او را بازیگر ۳۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران لقب داد. بهرام افشاری که بعد از سال‌ها تجربه بازیگری روی صحنه تئاتر با حضور در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» به شهرت و محبوبیت رسید، با نقش‌آفرینی در کمدی‌های سینمایی توانست صدرنشینی در گیشه سینماها را هم تجربه کند. «فسیل»‌ در این مسیر یک قله تمام عیار برای او بود. فیلمی که باید اذعان کنیم بخشی از موفقیت خود را مرهون نقش‌آفرینی بهرام افشاری است.

چه تجربه‌ای در مقام کارگردان دارد؟
بهرام افشاری تا همین چند ماه پیش سابقه‌ای در زمینه کارگردانی نداشت. او با حمایت و پشتیبانی ابراهیم عامریان که تهیه‌کنندگی فیلم «فسیل» را هم برعهده داشت، توانست «خانه خاکستری» را در مدیوم سینمای کوتاه کارگردانی کند و اینگونه توانایی خود در این میدان را محک زد. این فیلم‌کوتاه این روزها در چند جشنواره بین‌المللی پذیرفته شده اما هنوز در داخل کشور به نمایش درنیامده است و نمی‌توان درباره کیفیت آن قضاوت کرد.

از فیلم تازه‌اش چه می‌دانیم؟
بعد از همکاری موفق در یک فیلم‌کوتاه احتمالا زوج افشاری و عامریان به این نتیجه رسیدند که آمادگی لازم برای ورود به سینمای بلند را هم دارند. «هفتاد سی» عنوان اولین فیلمی است که بهرام افشاری کارگردانی آن را برعهده گرفته است و براساس خبرها، نقش اصلی آن را هم هوتن شکیبا برعهده گرفته است. عامریان این پروژه را هم در ادامه دیگر آثار خود در حال و هوای طنز تهیه کرده است.

احتمال رونمایی فیلمش در فجر هست؟
اینکه فیلم‌های کمدی چه شانسی می‌توانند در جشنواره فجر داشته باشند، سوالی مهم است و مهمتر اینکه ابراهیم عامریان به‌رغم توفیقی که در این سال‌ها در گیشه به دست آورده، هیچ‌یک از فیلم‌هایش را در مقام تهیه‌کننده به فجر ارائه نکرده است. باید دید آیا با «هفتاد سی» این طلسم می‌شکند؟

کارگردانی‌ا‌ش روی بازیگری‌اش تأثیر دارد؟
درباره کیفیت کارگردانی بهرام افشاری طبیعتا بعد از رونمایی از «هفتاد سی» می‌توان قضاوت کرد اما با توجه به توفیقاتی که او به تازگی در میدان بازیگری به دست آورده به‌شدت بعید است اما قصد کمرنگ کردن حضور خود در این میدان را داشته باشد.

بهروز شعیبی/ هم‌آهنگ
در بازیگری چه کارنامه‌ای دارد؟
تا سال‌ها مرسوم بود که او را به‌عنوان «پسر حاج کاظم» معرفی می‌کردند. بهروز شعیبی با نقش‌آفرینی کوتاهش در یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران یعنی «آژانس شیشه‌ای» برای سینمادوستان به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد اما بعدتر با ایفای نقش در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، شمایلی متفاوت از یک بازیگر را از خود ارائه کرد. شاخص‌ترین نقش‌آفرینی‌های او را در سریال «تنهایی لیلا» و یا فیلم‌های «طلا و مس» و «هناس» به یاد می‌آوریم.

چه تجربه‌ای در مقام کارگردان دارد؟
شعیبی از همان سال‌های جوانی، به موازات بازیگری کارگردانی را هم تجربه می‌کرد و ساخت تله فیلم «باغ آلوچه»‌ با نقش‌آفرینی شهاب حسینی را می‌توان یکی از اولین و موفق‌ترین تجربه‌های او در عرصه کارگردانی تله‌فیلم به حساب آورد. او دهه ۹۰ را با کارگردانی «دهلیز» آغاز کرد و این بهترین ورودش به عرصه کارگردانی سینما می‌توانست باشد. «سیانور»، «دارکوب»، «روز بلوا» و «بدون قرار قبلی» در ادامه همین مسیر در کارنامه‌اش ثبت شده است.

از فیلم تازه‌اش چه می‌دانیم؟
همکاری بهروز شعیبی با علی سرتیپی از هر منظری اتفاقی خاص محسوب می‌شود. «هم‌آهنگ» عنوان پروژه مشترک این دو در مقام کارگردان و تهیه‌کننده است که سال گذشته تولید آن به سرانجام رسیده اما تمام مراحل آن تا به امروز در سکوت خبری دنبال شده و کمتر اطلاعی درباره حال و هوای این پروژه به فضای رسانه‌ای درز پیدا کرده است. نکته جالب اینکه این فیلم پروانه نمایش هم دریافت کرده اما تاکنون اقدامی برای اکران آن صورت نگرفته است.

احتمال رونمایی فیلمش در فجر هست؟
قطعا می‌توان یکی از محتمل‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال را همین فیلم دانست. هم بهروز شعیبی و هم علی سرتیپی همواره نگاهی از سر تعامل با دولت‌ها داشته‌اند و معمولا ملاحظه‌ای برای حضور آثارشان در جشنواره فیلم فجر هم نداشته‌اند.

کارگردانی‌اش روی بازیگری‌اش تأثیر دارد؟
همان‌طور که اشاره کردیم، سابقه و اعتبار کارگردانی شعیبی، به تعبیری نسبت به کارنامه بازیگری‌اش پررنگ‌تر است و او خودش هم گویی علاقه ویژه‌تری به ساخت فیلم دارد. تا به امروز هم او در زمینه کارگردانی عملکرد بهتری نسبت به بازیگری داشته است.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=36824

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi