یکی از ویژگی‌های هفدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور استادانی بود که کمتر می‌توان پای کلاس درس آنها نشست. امسال فرهاد ورهرام در کنار لقمان خالدی، مهدی نورمحمدی و مهرداد اسکویی به دانشجویان و علاقه مندان سینمای مستند، درس دادند. اما از همان آغاز می شد پیش بینی کرد که کلاس مهرداد اسکویی و فرهاد ورهرام مخاطبان بیشتری دارد. ورهرام کمتر در جشنواره ای حاضر می شود و اسکویی، در سفرهای دور و دراز جشنواره ای اش، کمتر فرصت حضور در رویدادهای ایرانی را دارد.

دیروز پنجشنبه و در شب یلدا، خانه جشنواره مملو از جوانانی بود که پای صحبت های مهرداد اسکویی نشستند، فیلمسازی که بیش از هر مستندساز دیگری در ایران شناخته شده و البته موافقان و مخالفانی هم دارد. می توان با شیوه تدریس یا موضوعی که اسکویی انتخاب کرد مخالف بود، اما او ستاره روز چهارم بود. گرم و پرشور و دوستدارانش برای تماشای همین شخصیت است که روی زمین هم نشستند و به حرفهای این استاد گوش دادند.

نکته جالب روز چهارم جشنواره حضور جیمز لانگلی فیلمساز آمریکایی اما منتقد سیستم در جشنواره بود, لانگی که مستند معروف «نوار غزه» را کارگردانی کرده در یک کارگاه از سیستم آمریکا انتقاد کرد و به این موضوع اشاره کرد که غرب، علاقه مند است ایران وارد جنگ شود.

در حالی که یک روز به پایان مهمترین رویداد سینمای مستند باقی مانده، مهمانان خارجی جشنواره کامل شدند, فهرست داوران دو بخش بین الملل اعلام شد و رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فجر هم در یک بخش به عنوان داور حضور دارد. فردا شنبه دوم دی ماه، در تالار وحدت پرونده این جشنواره پرشور بسته می‌شود. جشنواره ای که خالی از شگفتی نبود. فیلم خوب «قوی دل»، مستند جذاب «ستار الکلاسیکو»، مستند انتقادی «خانواده خلج» و فیلم درخشان «آخرین کوسه نهنگ» را در این جشنواره دیدیم و منتظر اکران عمومی و گسترده آنها می‌مانیم.