• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

انیمیشن برادران سوپر ماریو پرفروش‌ترین انیمیشن سال شد

  • کد خبر : 30050
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
انیمیشن برادران سوپر ماریو پرفروش‌ترین انیمیشن سال شد
سینما جریان | شرکت‌های فیلمسازی که به فکر فروش آثار خود هستند، بازی‌های ویدئویی محبوب را بهترین منبع برای رسیدن به موفقیت فیلم‌ها در گیشه می‌دانند. به‌خصوص بازی‌هایی که بتوان از روی آنها انیمیشن‌هایی ساخت که خانواده را به سالن سینما بیاورند.

کمپانی ایلومینیشن با ساخت «برادران سوپرماریو» نشان داد که یک همکار درست برای شرکت نینتندو در مسیر تولید اقتباس سینمایی سری بازی ماریو بود. «برادران سوپرماریو» موفق شد با فروش در سینماهای جهان بالاتر از فیلم‌های «وارکرافت» در سال ۲۰۱۶ و «پوکمون: کارآگاه پیکچو» در سال ۲۰۱۹ قرار بگیرد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم اقتباسی از یک بازی ویدئویی در تاریخ را از آن خود کند. فروش فیلم انیمیشن از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و به دهمین انیمیشن تاریخ بدل شد که موفق شده به این مرز برسد. در عین حال این انیمیشن اولین فیلم سال ۲۰۲۳ است که از این سطح فروش عبور می‌کند.

این فیلم رکوردهای متعددی را در این مدت شکسته و عنوان پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن یونیورسال در بازارهای داخلی را کسب کرده و پس از آن «مینیون‌ها: ظهور گورو» با فروش ۳۶۹/۷ میلیون دلار جای دارد. در عین حال این فیلم به سومین فیلم پرفروش تاریخ استودیو پس از «دنیای ژوراسیک» و «ای.تی» (البته بدون احتساب تورم) بدل شده است.

پس از موفقیت «برادران سوپرماریو» در گیشه سینماهای جهان، حال نینتند و قصد دارد بازی‌های بیشتری را در قالب فیلم ارائه کند. ناکامی فیلم زنده «برادران سوپرماریو» موجب شده بود نینتندو سال‌ها فکر ساخته شدن فیلم از بازی‌هایش را فراموش کند اما اکنون موفقیت انیمیشن این بازی که به پرفروش‌ترین اقتباس سینمایی از یک بازی ویدئویی بدل شده، موجب شد نگاه نینتندو تغییر کند. سازندگان این فیلم از همین حالا پیشنهادهایی برای ساخت دنباله‌هایی بر این انیمیشن موفق ارائه کرده‌اند و حتی احتمال ساخته شدن اقتباس سینمایی از بازی‌های دیگر از جمله «افسانه زلدا» مطرح شده است.

داستان فیلم از نقطه‌ای آغاز می‌شود که دو برادر لوله‌کش به نام‌های ماریو و لوئیجی در پی رونق دادن به کسب‌وکارشان هستند؛ ماریو و لوییجی برای اینکه بتوانند خود را به مردم شهر بروکلین ثابت کنند؛ وارد لوله‌های گرفته شهر می‌شوند تا شهر را نجات دهند اما در نهایت سر از یک دنیای دیگر در می‌آورند. ورود آنها به دنیای دیگر همانا و جدا شدن راه این دو برادر همان! در دنیایی که آنها واردش شدند، لاک‌پشت‌ها شخصیت‌های خبیثی هستند و سردرمدار آنها لاک‌پشت غول‌پیکری به نام باوزر است که با به دست آوردن ستاره قدرتمند، حالا قصد دارد پرنسس سرزمین قارچ‌ها یعنی پرنسس پیچ را وادار به ازدواج با خود کند. اما پرنسس پیچ می‌خواهد با کمک ماریو، دنیای خود را از شر این لاک‌پشت بدذات رها سازد‌. می‌بینید که داستان این انیمیشن تفاوتی با تم اصلی بسیاری از انیمیشن‌های موفق والت‌دیسنی و دریم‌ورکز ندارد. همان داستان آشنای همیشگی غلبه شخصیت‌های محبوب بر آنتاگونی زورگو و قدرتمند که در نهایت پروتاگون محبوب می‌تواند با عبور از موانع سخت و دشوار بر بدمن قصه غلبه کرده و پرنسس زیبا و مهربان را از دست این دشمن خبیث نجات دهد. این الگویی است که در ۹۰ درصد از انیمیشن‌های موفق و پرفروش از «سیندرلا» و «زیبای خفته» گرفته تا «گیسوکمند» و «ملکه یخ‌زده» و … وجود دارد. اما نوع روایت‌گری و پرداخت هر یک از این داستان‌ها به همراه شکل طراحی انیمیشن و انیمه‌سازی متنوع و البته موسیقی، کاری انجام می‌دهد که مخاطب هر بار انگار با داستان و روایت تازه‌ای روبه‌رو است و با وجود یک مضمون تکرار شونده، دوستداران انیمیشن و البته کودکان همچنان با اشتیاق به تماشای چنین انیمیشن‌هایی می‌نشینند و اکران‌شان در سینما باعث رکوردشکنی می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که چند دهه باعث شد، اقتباس از روی بازی‌های ویدئویی به جای خاصی نرسد، دور شدن از منبع اقتباس بود. استودیوها از ویدئوگیم‌ها خجالت می‌کشیدند؛ همچنین از اینکه بخواهند رابطه عمیقی با صنعت ویدئوگیم داشته باشند. اما این شرایط تغییر کرد و اقتباس‌های درخشانی از راه رسیدند که به عناصر اصلی منابع اقتباس خود وفادار بودند. کمپانی تولید کننده انیمیشن ایلومینیشن در همکاری با نینتندو مشخصاً رویکرد وفاداری به منبع اقتباس را دنبال کرده است. برای طرفداران بازی «سوپر ماریو» این اقتباس سینمایی هر آن چیزی است که آنها به دنبالش هستند. بازیکن‌ها و طرفدارهای قدیمی هر سری بازی طبیعتاً به عنوان مخاطب مرکزی چنین اقتباس‌هایی شناخته می‌شود. استفاده از تقریباً تمام المان‌های خاطره‌انگیز این بازی کامپیوتری در طول قصه، یکی از ویژگی‌های انیمیشن «سوپرماریو» است که به خوبی و با در نظر گرفتن تمام جزئیات از موسیقی بسیار خاطره‌انگیز این عنوان که کمی دستخوش تغییر شده، گرفته تا اشاره به عنوان‌های متعدد این سری از بازی‌ها مانند «ماریو کارت» که ردپای آن در این انیمیشن قابل مشاهده است در اینجا بازسازی شده است. همین موضوع باعث شده تا تماشای این انیمیشن برای علاقه‌مندان به بازی «سوپر ماریو» لذت‌بخش باشد. اما اگر این شخصیت را نشناسید، کار شما برای لذت بردن از انیمیشن سخت‌تر خواهد شد. سازندگان فیلم شخصیت‌پردازی اصولی و درستی از ماریو نداشته‌اند و ارتباط او و برادرش نیز یکی از نقطه ضعف‌های قصه محسوب می‌شود. حتی ورود ماریو به دنیای فانتزی و متعاقباً فداکاری‌هایش هم منطق داستانی چندانی ندارند و در مجموع نباید خیلی روی فیلمنامه حساب ویژه‌ای باز کرد. هووارث یکی از کارگردانان این انیمیشن درباره این اثر می‌گوید: «تمام اهداف و تلاش‌های ما چه در داستان‌سرایی و چه در نمایش جلوه‌های بصری بر این محوریت قرار داشت که بتوانیم اثرى كاملاً وفادار و بازتاب‌دهنده مولفه‌های سری ماریو را خلق کنیم. شرکت نینتندو در تمامی مراحل این روند همراه ما بود».

به گفته هوراث گروه نویسندگان، شکل پیشروی بازیکنان در جریان گیم‌پلی سری ماریو را در قالب یک جنس خاص از داستان‌سرایی ترجمه کرده‌اند. کارگردان این انیمیشن میلیاردی و رکوردشکن می‌گوید: «زمانی که بازی سوپر ماریو را تجربه می‌کنید، بازی تا زمانی که از تجربه‌ای آن دست نکشیده‌اید ادامه پیدا می‌کند. ما تجربه بازیکن در این آثار را در قالب یک جنس از داستان‌سرایی به انیمیشن ماریو منتقل کردیم.» و این همان رمز موفقیت این انیمیشن رکوردشکن است. وفاداری به بازی و طراحی داستانی که مخاطب را وارد بازی کند که از تجربه آن لذت می‌برد.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=30050

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi