• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

انیمیشن «پر» و الهام از شعر مولانا

  • کد خبر : 29289
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
انیمیشن «پر» و الهام از شعر مولانا
سینما جریان | انیمیشن «پَر» اثری اجتماعی است که نامش از بیت شعری از مولانا وام گرفته شده و داستان یک پدر و پسر را روایت می‌کند.

صادق جوادی، کارگردان‌ انیمیشن «پر» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی درباره موضوع این اثر گفت: این انیمیشن داستان یک‌ پدر و پسر را روایت می‌کند که با شرط‌بندی‌ کردن روزگار می‌گذرانند. اما بعد از ورود یک پیرمرد به زندگیشان، ناگهان با تغییراتی خلاف انتظارشان رو‌به‌رو می‌شوند.
او ادامه داد: پرداختن به داستان‌هایی که سرراست و یک‌خطی نبوده و پیچیدگی دارد همواره برایم جالب توجه بوده است. ضمن این که هنگام ساخت انیمیشن، ایرانی بودن قصه و داستان برایم در راس اهمیت قرار داد. باید بگویم که بیشتر علاقه من معطوف به ساخت انیمیشن‌های اجتماعی می‌شود، ژانری که ایران‌ کمتر به آن پرداخته می‌شود.
جوادی گفت: البته منظورم از انیمیشن‌های اجتماعی آن‌هایی نیستند که شعار داده و‌ مفاهیمشان را به شکلی کاملا مستقیم فریاد می‌کنند. به اعتقاد من بیان مفاهیم لازم باید در زیرمتن کار وجود داشته باشد. من نام «پر» را برای این انیمیشن از بیت شعری که مولانا سروده یعنی «گفت که با بال و پری من پر و بالت ندهم در هوس بال و پرش بی‌پر و پرکنده شدم» وام گرفتم.
این کارگردان درباره تکنیک‌ ساخت انیمیشن «پر» بیان کرد: تکنیک ساخت این انیمیشن «دو بعدی فریم بای فریم» است. البته که‌ تکنیک‌های دیگر در انیمیشن‌سازی نیز جذاب هستند اما علاقه من به کار با این تکنیک‌ است.
او درباره همکاری خود با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ادامه داد: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی جزو معدود مراکزی است که روی انیمیشن مستقل هنری و شخصی سرمایه‌گذاری می‌کند. بودن چنین مرکزی دلگرم کننده است البته که بودجه‌هایی که به ساخت انیمیشن اختصاص می‌یابد قابل قیاس با همین مراکز در خارج از کشور نیست و مشکل میزان بودجه وجود دارد. اما باید بگویم مرکز‌گسترش از آن‌جاهایی است که همواره رو به جلو حرکت کرده، پیشرو است و هر روز حرفه‌ای تر از روز قبل می‌شود.
این کارگردان درباره شرایط اکران انیمیشن «پر» گفت: بحث اکران که به مرکز گسترش مربوط می‌شود. اما دوست دارم فیلم در چند فستیوال و جشنواره حضور داشته باشد. ضمن این که انیمیشن قبلی من «روباه» توسط «هنر و تجربه» اکران شد. امیدوارم که برای این اثر هم چنین اتفاقی رخ بدهد.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=29289

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi