• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

توانمندسازی سینمای استان‌ها در دستور کار

  • کد خبر : 38002
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۸:۴۳
توانمندسازی سینمای استان‌ها در دستور کار
سینما جریان | نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با سینماگران استان مازندران برگزار شد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سفر یک روزه خود به استان مازندران در جمع هنرمندان، سینماگران و فعالان سینمایی در آمفی تئاتر حوزه هنری حضور یافت و در نشستی صمیمی با آن‌ها گفتگو کرد.

در ابتدای این نشست احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: نشست‌های صمیمی و بدون تعارف میان فعالان سینمایی و هنرمندان با مسئولان قطعا، نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت. رئیس سازمان سینمایی که خود از چهرهای شاخص سینمایی هستند نیز همیشه بر این رویه تاکید دارند.

وی گفت: امروز به دنبال هم اندیشی برای مسائل و مشکلات حوزه سینمای استان هستیم تا به جمع‌بندی خوبی دستیابیم.

آهنگر عنوان کرد: امروز در خصوص مسائل کلان حوزه سینما با استاندار مازندران، بررسی و پیشنهادات خوبی مطرح شد که امیدواریم با تلاش فعالان عرصه سینما روزهای درخشانی را رقم بزنیم.

وی افزود: برگزاری جشنواره فیلم وارش نیز از جمله مطالبات بخش عمده‌ای از هنرمندان است که در این خصوص با استاندار‌ نیز مباحثی مطرح شده است که درنظر داریم این جشنواره برای سال آینده احیا شود.

در ادامه این نشست سینماگران و هنرمندان حاضر در این جلسه به بیان مطالبات، پیشنهادات و نیازهای استان مازندران پرداختند.

همچنین رئيس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه اهمیت سینما بر کسی پوشیده نیست و مطمئنا امروز سینما قدرت بلامنازعی در جهت اعتلای فرهنگ جامعه است، گفت: هر چقدر ما از سینما و این هنر هفتم بهره‌ ببریم قطعا گام‌های بلندی را در راستای اعتلای حوزه فرهنگ و جامعه برخواهیم داشت.

محمد خزاعی افزود: از ابتدای شروع فعالیت سازمان سینمایی در دولت سیزدهم، الویت ما ضمن توجه به سینما در تهران، بازشناسی ظرفیت‌ها و سرمایه‌های سینمایی در استان‌ها بوده است و سفرهای استانی نیز در همین راستا تعریف شد. امروز مقصد ۲۹امین سفر ما، استان مازندران است.

وی خاطرنشان کرد: در این سفرها از نزدیک با مشکلات فعالان سینمایی و هنرمندان در استان‌ها آشنا و با احصای موارد مطروحه، نسبت به برنامه‌ریزی برای حل مشکلات اقدام می‌کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: به لحاظ زیرساختی با مشکلات متعددی روبرو هستیم و ما در بدو کار قول تحویل ۱۰۰۰ سالن سینما به جامعه بزرگ سینمایی کشور را تاپایان دولت داده‌ایم که تا به امروز توانسته‌ایم بیش از ۷۰ درصد این قول را عملی کنیم.

وی با اشاره به اینکه طی دهه‌های گذشته به دلایل گوناگون، تعداد سینماها کم کم با تعطیلی و تغییر کاربری کاهش یافته، یادآور شد: در استان مازندران تنها در یکی از شهرها، ۵ سینما وجود داشته که عمده آن‌ها تعطیل شده است. در حال حاضر ۱۳ شهر مازندران فاقد سالن‌های سینمایی هستند و این حق مردم است که در شهر خود یک سالن سینمایی داشته باشند و فیلم‌های سینمایی را تماشا کنند.

خزاعی توسعه زیرساخت‌های سینمایی در اغلب استان‌ها از جمله مازندران را اجتناب‌ناپذیر خواند و اعلام کرد: ظرفیت‌های بالقوه زیادی در برنامه‌های توسعه کشور وجود دارد که باید آن‌ها را به کار بست، به عنوان مثال معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه، و یا مشارکت شهرداری‌ها یکی از این ظرفیت‌ها است.

وی تاکید کرد: ما به دنبال توانمندسازی سینمای استان‌ها، هنرمندان و کارگردانان بازیگران و تهیه‌کنندگان استان‌ها هستیم تا با تولیدات فاخر بومی، فولکورها و سوژه‌های منحصربه‌فرد هر استان به سمت تولیدات سینمایی متعالی گام برداریم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: انجمن‌های صنفی استانی و تشکل‌های کارگردانان و تهیه‌کنندگان استانی از دیگر برنامه‌های در دست انجام است که می‌بایست در استان‌ها تقویت و شکل گیرد.

وی گفت: مجتمع‌های فرهنگی و هنری که قابلیت تبدیل به سینما در استان‌ها را دارند جزو برنامه‌های کوتاه مدت ما است تا مردم در شهرهای فاقد سینما از این ظرفیت حداقلی استفاده کنند.

خزاعی ادامه داد: گام بعدی ما شناسایی اماکن تجاری در دست احداث و تخصیص معافیت‌های مالیاتی برای احداث سالن سینمایی است و در نقاطی که این امکان وجود ندارد از طریق شهرداری، زمین‌هایی در نظر گرفته شود و به مرور زمان، سینماهایی در این مناطق ساخته شود.

وی تصریح کرد: تجهیز دفاتر سینماهای جوان هم در دستور کار قرار دارد و قانون تهیه‌کننده اولی نیز مصوب شد تا این نفرات در استان خود بسته به ظرفیت‌ها و سوژه‌های استانی اقدام به تولید فیلم کنند.

وی افزود: در خصوص جشنواره ملی وارش هم که مورد مطالبه عمده هنرمندان است، در دیدار با استاندار صحبت شد و مقرر شد تا برای سال آینده این جشنواره احیا شود.

مهم‌ترین موضوعات مطروحه فعالان سینمایی در این دیدار صمیمانه، چگونگی اخذ مجوز برای آموزشگاه‌های سینمایی، بروز برخی اختلال و ایرادات در سامانه صدور مجوز، عدم حمایت مالی از سازندگان فیلم کوتاه و مستند، اجحاف در اکران فیلم‌های سینمایی مازندران، لزوم احداث شهرک سینمایی در استان، ساخت فیلم‌های فولکلور در خصوص فرهنگ مازندران، ضرورت کوتاه‌تر شدن مسیر صدور مجوز برای ساخت فیلم، تحقق عملی انجمن‌های صنفی استانی به جای انجمن‌هایی که به نام تهران در سامانه ثبت شده است، ایرادات در مرکز مهارت و اضافه شدن رشته‌های بازیگری، تدوین و گرافیک به مرکز مهارت، عدم نظارت بر مراکز غیرقانونی، عدم اکران سینما حقیقت در مازندران، نبود معاونت مستقل سینمایی در استان، لزوم احداث ساختمان برای انجمن‌های صنفی سینمایی، واگذار شدن ساختمان راکد سینما جوان به انجمن صنفی، لزوم بستر فروش فیلم‌ها در کشورهای همسایه و منطقه، لزوم تمرکززدایی از تهران، ضرورت سازماندهی تخصصی عوامل سینمایی در استان‌ها، فقدان آموزش به‌روز برای فعالان سینمایی، پشت در ماندن سوژه‌های ناب استان‌ها، ضرورت شناسایی استعدادها در استان‌ها، بوده است.

گفتنی است محمدرضا سوقندی مدیر کل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان و مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=38002

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi