هفده دوره از برگزاری جشنواره سینماحقیقت می‌گذرد و جشنواره دوران متفاوتی را در این دو دهه تجربه کرده است. در دوران کرونا تجربه اکران آنلاین تجربه موفقی به خصوص برای مخاطبان علاقمند به سینمای مستند در شهرستانها بود که امکان دیدن فیلمها را در تهران نداشتند و امسال نیز جشنواره نوعی جوانگرایی را شاهد است و نام های جوان در جشنواره حضور پررنگی دارند؛ هر چند قدیمی‌هایی مثل مصطفی رزاق کریمی و محمد علی فارسی پرچم نسل پیشکسوت را بالا نگه داشتند.

جشنواره طبق روال هر ساله اش با مدیریت خوب در محیطی آرام و مناسب فیلم دیدن برگزار شد و فیلمها راس ساعت و بدون چالش خاصی اکران شدند و امکان رزرو آنلاین بلیط برای علاقمندانی که فیلم خاصی را برای دیدن انتخاب کرده بودند فراهم بود.

برخلاف اغلب جشنواره های داخلی که چالش عدم حضور مهمانان شاخص را دارند جشنواره حقیقت با دعوت از نامهایی نظیرجیمز لانگی، مستند ساز و عکاس ، هانا پولاک تهیه کننده و فیلمساز، اوودیو سالازار مستند ساز نام دار امریکایی ، سوینچ پشیکتاش مستند ساز اهل ترکیه ، شهید العلم عکاس بنگلادشی و… نشان داد که راه ارتباط گیری و دعوت از سینماگران شاخص و اثر گذار را در این حوزه سینمای مستند را خوب بلد است.

طبق روال اغلب جشنواره‌های این سالها برگزاری کلاس های آموزشی در دستور کار جشنواره سینما حقیقت بود. شهید العلم کلاس روایت مستند را برگزار کرد و در کنارش کارگاه خلاقیت و نو آوری در سینمای حیات وحش و…. برگزار گردید.

مرگ نابهنگام مرتضی پورصمدی فیلمبردار خوش مشرب، جنتلمن و کاربلد سینمای داستانی و مستند حسابی علاقمندان به قاب بندی های زیبایش و نورپردازی های فوق العاده اش را شوکه کرد و امسال جشنواره حقیقت بزرگداشتش را برگزار کرد. فیلمبرداری که مثل علیرضا زرین دست در کارش امضای شخصی دارد و آثارش به خصوص در همکاری با کیوان علیمحمدی و امید بنکدار در سینمای داستانی ماندگار هستند. فیلمبرداری که همیشه با روی خوش پاسخگوی خبرنگاران بر خلاف برخی از همکارانش بود. روحش شاد.

بزرگداشت مهرداد زاهدیان مستند ساز شاخص دهه هشتاد و نود که بیشتر با آثارش در حوزه شهر تهران شناخته می شود تقدیری به جا و به موقع بود.

دیدن مستندهای شاخص تاریخ مستند ایران در پنج عنوان یکی از سورپرایزهای جشنواره امسال حقیقت بود. مستند درخشان جام حسنلوی محمدرضا اصلانی، مستند زیبای ریتم منوچهر طیاب ، مستند جذاب اون شب که بارون آمد کامران شیردل که بالاخره معلوم نشد ریز علی خواجوی آیا قهرمان واقعی است یا خیالی و مستند ایمان حسین ترابی همگی برای تماشاگران با سابقه دیدن دوباره شان هیچان انگیز بود.

با وجود همه اینها همچنان هستند مستندسازان مستقلی که امید به تزریق بودجه بیشتر و احترام کافی دارند برای خود که یک دهم برخی از کارگردان های کم مایه و کم سواد سینما ادعا ندارند؛ ای کاش مدیران مرکز گسترش برای جلب این مستندسازان برنامه ای داشته باشند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» فردا شنبه دوم دی ماه در تالار وحدت به پایان می‌رسد.