• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

حامد جعفری: صنعت انیمیشن نیازمند راهبرد خوب و نهادناظر است

  • کد خبر : 34259
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
حامد جعفری: صنعت انیمیشن نیازمند راهبرد خوب و نهادناظر است
سینما جریان | تهیه‌کننده انیمیشن‌های پرمخاطب سینمای ایران گفت: به نظرم یک راهبرد خوب و نهاد ناظر می‌تواند تأثیرات بیشتری بر صنعت انیمیشن کشور بگذارد.  
حامد جعفری تهیه‌کننده سینما، با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره بر سینمای کودک، گفت: یکی از تهیه‌کنندگان سینما پیشنهاد داده بود که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان را تعطیل کنید و بودجه آن را به دیگر بخش‌های سینما بدهید. آن موقع خیلی به این فکر کردم که وقتی یک جشنواره کورسوی امید خیلی از فیلمسازان شده است، چرا باید چنین اتفاقی برای آن رخ دهد.
وی ادامه داد: سال گذشته وقتی تصمیم گرفتند که جشنواره تعطیل کنند خیلی نگران این بودم که اگر جشنواره تعطیل شود، برگزاری دوباره آن صد برابر سخت‌‌تر خواهد شد. حالا شما تصور کنید که دبیر جشنواره عوض شده است و طبیعتا کار سخت و پیچیده‌ای را پیش رو دارد. من کماکان معتقدم که برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بهتر از برگزار نشدن آن است.
جعفری افزود: به خاطر دارم در یکی از دوره‌ها که داور جشنواره بودم، یک بار «ایرج طهماسب» گفت که «نباید به کودکان آدرس اشتباه بدهیم.» به نظر من برگزار نکردن جشنواره، همان آدرس اشتباه است.
تهیه‌کننده انیمیشن «فیلشاه» با اشاره به اینکه انیمیشن، رسانه‌ای جذاب در جهان سینماست، اظهار داشت: کودکان، آرزو و خیال را دوست دارند اما چون در کشور ما پیش از این شناخت و فرهنگ انیمیشن کافی نبود، دست به ساخت انیمیشن بلند سینمایی نزده بودیم.
وی افزود: در جهان انیمیشن‌ها توسط استودیوهای بزرگی مانند پیکسار و دیزنی ساخته می‌شود، خوشبختانه در ایران هم به‌تدریج استودیوهای تولید انیمیشن‌ تشکیل شده است.
جعفری گفت: سال گذشته، هشت فیلم کودک اکران شد و اگر آن دو فیلم پر فروش انیمیشن را در نظر نگیریم، سینمای کودک آنچنان که باید فروشی نداشت. در این شرایط به نظرم انیمیشن، می‌تواند نجات‌دهنده سینمای کودک باشد.
تهیه‌کننده انیمیشن‌های «شاهزاده روم» و «بچه زرنگ» با اشاره به سختی‌های تولید انیمیشن در ایران، گفت: به نظر می‌رسد آن چیزی که تولید انیمیشن را سخت می‌کند فرایند طولانی وزمان‌بر تولید و پیش‌تولید اثر است که متاسفانه به دوره مدیریت یک مدیر نمی‌رسد و به همین دلیل است که اثر انیمیشن معمولا از حمایت مدیریت دولتی محروم می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی که انیمیشن «فیلشاه» در سینماها اکران شد، نام آن فیلم در بین فیلم‌های پرفروش ثبت شد و این باعث خوشحالی است که انیمیشن در ایران مخاطبان خود را دارد و پرفروش می‌شود. امیدوار هستیم که ساخت انیمشین آسان‌تر شود اما چه کنیم که همچنان ترس در ما وجود دارد.
جعفری با تاکید بر اینکه تاسیس بنیاد انیمیشن ایده خوبی نخواهد بود، تصریح کرد: به نظرم مراکز دولتی، مناسب فضای انیمیشن نیستند ضمن آن که همیشه با اینکه بنیادی از طرف دولت برای انیمیشن ساخته شود، مخالفت‌ کرده‌ام. به نظرم یک راهبرد خوب و نهاد ناظر می‌تواند تاثیرات بیشتری بر صنعت انیمیشن کشور بگذارد.
تهیه‌کننده انیمیشن در پایان با اشاره به برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان، گفت: در تمام جهان، شهرها به جشنواره هویت می‌دهند. به نظرم اصفهان هویت فرهنگی خوبی در دنیا دارد و برای برگزاری و میزبانی از این جشنواره مناسب‌ترین شهر است.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان با دبیری مجید زین‌العابدین و با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.
لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=34259

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi