• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2
اختصاصی | مروری بر پنج بازی غیر طنز امیر جعفری به بهانه پخش «قهوه ترک» 

رقص کاغذ پاره ها 

  • کد خبر : 31793
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
رقص کاغذ پاره ها 
سینما جریان | به واسطه اقبال آثار طنز در بین تهیه کنندگان سینما و نمایش خانگی ایران، امیر جعفری به یکی از گزینه‌های پولساز این سینما بدل شده است به نحوی که بازی در فیلمهای کمدی سایه سنگینی روی کارنامه سینمایی او انداخته و خاطره حضور او در آثار غیر طنز به بوته فراموشی سپرده شده است. عرضه سریال «قهوه ترک» به کارگردانی علیرضا امینی و بازی امیر جعفری در نقش یک دلال کرد بهانه‌ای شد تا نگاهی به بازی‌های غیر طنز او بیندازیم. 

اوایل سال ۱۳۷۴ و در سالن چارسو تئاتر شهر بود که نمایش «دل‌سگ» به کارگردانی محمد یعقوبی توجه مخاطبین تئاتر را به خود جلب کرد، اما بخشی از این جلب توجه نه در متن جادویی میخایل بولگاکف یا کارگردانی خوب یعقوبی، بلکه در بازی چشمگیر بازیگر جوانش یعنی امیر جعفری بود که نقش یک سگ را که خصوصیات انسانی داشت را به استادانه ترین شکل ممکن بازی می کرد، سالها گذشت تا او به واسطه انتخاب مرحوم رسول ملاقلی پور پا در عرصه سینما گذاشت و در چهار سکانس از «قارچ سمی» ایفای نقش کرد. اما شاید تقدیر مسیر دیگری را برای او رقم زده بود، پخش سریال طنز و پر طرفدار «بدون شرح» ساخته مهدی مظلومی و همزمان اکران فیلم «نان، عشق و موتور هزار» ساخته ابوالحسن داودی او را وارد سینمای طنز کرد و تا سالها به گزینه نخست فیلم‌ها و سریال های طنز بدل شد. اگر چه همکاری با کارگردان‌های چون محمد یعقوبی، محمد رحمانیان و حسن فتحی این ورق را برگرداند اما او هنوز نقش مقتدرانه ای در سینمای کمدی ایران ایفا می کند و تعدادی از پر مخاطب ترین فیلمهای طنز دهه اخیر با نقش آفرینی جعفری مقابل دوربین رفته اند.

اما سریال «قهوه ترک» بازگشت امیر جعفری به سینمای غیر طنز است، او در این سریال شخصیتی عبوس، مرموز و تلخ را بازی می کند که شباهتی به شخصیت سالهای اخیرش ندارد. به بهانه پخش سریال «قهوه ترک» نگاهی به نقش آفرینی غیر طنز او در سینمای ایران می اندازیم.

یک. ناصر «قارچ سمی / رسول ملاقلی پور» 

دوست شخصیت دومان قائمی که از ظاهر و گفتارش اینگونه بر می‌آید که از افراد رده بالای امنیتی است یکی از جذاب ترین شخصیت‌های فیلم «قارچ سمی» را بازآفرینی می کند. جعفری در نخستین اثر سینمایی‌اش و در همان سکانس های محدود به خوبی وجه مختلف کارکتر ناصر را اجرا می کند به نحوی که حتی در برخی لحظات اجرای او فراتر از بازیگری در حد و اندازه جمشید هاشم پور می رود. «قارچ سمی» اگر چه یکی از آشفته‌ترین و شلخته‌ترین فیلم های کارنامه مرحوم ملاقلی پور است اما بازی امیر جعفری بی تردید یکی از معدود امتیازهای این فیلم قلمداد می شود.

دو. ابرام غیرت «پستچی سه بار در نمی زند / حسن فتحی» 

حد فاصل «قارچ سمی» و دومین ساخته سینمایی حسن فتحی، کارنامه تصویری امیر جعفری مملو می شود از آثار کمدی از فیلم‌های خوش ساختی مثل«مکس» ساخته سامان مقدم تا سریال نازلی چون «کمربندها را ببندید» ساخته مهدی مظلومی که وجه مشترک آن ژانر طنز است. حسن فتحی که پیشتر در سریال موفق «میوه ممنوعه» قابلیت‌های امیر جعفری را شناخته بود یکی از شاه نقش های «پستچی سه بار در نمی زند» را به او واگذار می کند. امیر جعفری در این فیلم نقش لات اواخر دوره رضاخان را بازی می کند که با معشوقه خود قصد فرار از شهر را در اوج دوران حمله متفقین دارند. اجرای امیر جعفری در این فیلم بی تردید یکی از فرازهای کارنامه هنری او قلمداد می شود، نحوه ادای دیالوگ‌ها، بازی بدن و حرکات چهره اش در مجموع از شخصیت ابرام غیرت کارکتری منحصر به فرد می سازد.

سه. پدر شهرزاد «قاعده تصادف / بهنام بهزادی» 

امیر جعفری در دومین ساخته سینمایی بهنام بهزادی که عمده شخصیت‌های آن را چهره های کمتر شناخته شده ایفا می کنند، در سه سکانس کلیدی ظاهر می شود. او در این فیلم نقش پدری سخت گیر و مقید به اصول اخلاقی را بازی می کند که عرصه را برای دختر جوانش تنگ کرده است به گونه ای که این دختر تصمیم می گیرد بدون اجازه پدر دست به یک سفر با دوستان خود بزند و همین تصمیم درام کلی را شکل می دهد. امیر جعفری در این فیلم نقشی بزرگ‌تر از سن خود را بازی می کند. آرامش ترسناک او، نگاه های نافذش و حرکات کنترل شده اش خیلی زود تبدیل به المانی از فیلم «قاعده تصادف» می شود.

چهار. امیر «بیگانه / بهرام توکلی» 
اقتباس بهرام توکلی از نمایشنامه «اتوبوسی به نام هوس» از همان ابتدا تبدیل به پاشنه آشیل این فیلم شد، زیرا مخاطبان با پیش فرض قیاس این فیلم با اثر بزرگ الیا کازان وارد سالن می شدند و ناخودآگاه بازی جعفری در قیاس با اسطوره ای مثل مارلون براندو ارزیابی می شد. شاید اگر این قیاس‌های بی مورد نبود بازی کنترل شده امیر جعفری بیشتر در این فیلم خودنمایی می کرد.

او در «بیگانه» نقش کارگری را بازی می کند که محل کارش دچار ورشکستی اقتصادی شد و در این حین سر و کله خواهر ناتی همسرش پیدا می‌شود و سبب شکل گیری اتفاقاتی می شود. امیر جعفری در این فیلم یکی از بهترین نقش آفرینی هایش را ارائه می دهد و بازی به شدت درست و دقیقی را به اجرا می گذارد و برای چندمین بار ثابت می کند با پانته آ بهرام چه زوج درخشانی را می سازند.

پنج. امیر «سوفی و دیوانه / مهدی کرم پور» 
جعفری در چهارمین ساخته سینمایی مهدی کرم‌پور نقش مردی میان سال و به ته خط رسیده را بازی می کند که قصد خودکشی دارد او طی تصادفی با دختری به اسم صوفی آشنا می شود و همین آشنایی سلسله اتفاقاتی را رقم می زند. فیلم که اقتباسی ایرانی از شازده کوچولو است به خوبی توانسته از وجوه پنهان فیزیک و بیان امیر جعفری استفاده کند و بی راه نیست بگوییم آخرین نقش آفرینی درست امیر جعفری در آثار غیر طنز و بر پرده سینما در فیلم مهدی کرم پور رقم خورده است. شاید از بد شانسی او بود که در همان سالی که سوفی و دیوانه را داشت رقبای گردن کلفتی مثل نوید محمد زاده در فیلم «ابد و یک روز» و فرهاد اصلانی در فیلم «دختر» با او رقابت داشتند.
لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=31793

مطالب مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi