• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

رونمایی از پوستر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران

  • کد خبر : 37868
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۹:۳۶
رونمایی از پوستر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران
سینما جریان | نشست خبری و رونمایی پوستر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و دبیر ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نشست خبری و رونمایی پوستر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و دبیر ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران، در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و علیرضا مرادی مدیر روابط‌عمومی رویداد و دبیر بخش فرهنگ و هنر خبرگزاری ایرنا مدیریت نشست خبری را بر عهده داشت.

در ابتدای نشست خبری و بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مرادی در سخنانی کوتاه راجع به جایزه پژوهش سال سینمای ایران عنوان کرد: شما اهالی رسانه به نوعی خودتان اهل پژوهش هستند و می‌دانید که پژوهش آنقدر مهم است که می‌تواند درهای تازه و نویی را به روی ما باز کند تا به ایده‌های نویی برسیم. قطعاً سینما هم از این قاعده مستثنی نیست. حتماً پژوهش در هر حوزه‌ای، از جمله سینما، مهم است و یک پژوهش مطلوب سینمایی حتماً می‌تواند ما را به وضعیت بهتری در حوزه سینما برساند که به نظر می‌رسد هدف غایی و نهایی جایزه پژوهش سال سینمای ایران هم همین باشد. همانطور که می‌دانید جایزه پژوهش سال سینمای ایران، پنج دوره‌اش را پشت سر گذاشته است و در آستانه برگزاری ششمین دوره هستیم.

علیرضا مرادی سپس تریبون را در اختیار قادر آشنا دبیر رویداد قرار داد تا توضیحاتی درباره جزئیات برپایی دوره ششم جایزه پژوهش سال سینمای ایران ارائه کند.

قادر آشنا در سخنان ابتدایی، جایزه پژوهش سال سینمای ایران را از فعالیت‌های سازمان سینمایی و امور سمعی بصری و همچنین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: بر این باوریم که پژوهش، دنبال طرح سوال و از طرفی، دنبال پاسخ به سوال است از این رو توسعه و تعالی کشور بدون پژوهش قطعاً ابتر خواهد بود. پیشرفت هر جامعه و هر کشور، مدیون کار علمی، کار پژوهشی و کار تحقیقاتی است. بنابراین پژوهش که یک رفتار هوشمندانه و فعالیت منسجمی است، دنبال این است که افق جدیدی را جلوی چشم جامعه برای کشور و کشورداری باز کند. علی‌القاعده در حوزه سینما که یک هنر فراگیر و تاثیرگذاری است که در همه جوامع بشری مورد استقبال است، حوزه پژوهش و فعالیت پژوهشی در آن اهمیت دوصدچندان دارد.

پژوهش گذشته و حال را تحلیل و در نهایت آینده‌نگری می‌کند

او درباره نگرش سازمان سینمایی و امور سمعی بصری به حوزه پژوهش سینمایی عنوان کرد: بر این باوریم در سازمان سینمایی اگر بخواهیم تولیداتی داشته باشیم که هم مخاطب را جذب کند و هم بتواند در عرصه‌های داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد، بهترین مسیر و راه عبور از منظر و حوزه پژوهشی است چون پژوهش گذشته و حال را تحلیل و در نهایت آینده‌نگری می‌کند. در سازمان سینمایی، علاوه بر جایزه پژوهش سال سینمای ایران که فعالیت بسیار مهمی است، فعالیت‌های مهم دیگری در طول سال انجام می‌دهیم که به آنها هم خواهم پرداخت.

این مدیر سینمایی درباره اهداف از برپایی جایزه پژوهش سال سینمای ایران عنوان کرد: از سال ۱۳۹۵ که جایزه پژوهش سال سینمای ایران شروع و در بودجه کشور لحاظ شد به دلیل اهمیتی که دارد. اولین هدف هم این بود که خود پژوهش به عنوان دریچه علم و نوآوری پاسداشته شود سپس اینکه به فعالیت پژوهشگران ارج بگذاریم. سوم اینکه شاهد ارتقای سینما در حوزه تولید و سیاستگذاری باشیم. چهارم اینکه به این هنر فاخر و به مولفان و مترجمان و همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، جهت و نشان بدهیم از پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های این حوزه تجلیل می‌کنیم. ما به عنوان متولیان امر سینمای کشور، باید این حوزه را پاس بداریم.

معرفی شورای سیاستگذاری جشنواره

قادر آشنا در ادامه با معرفی شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: اکبر نبوی، مسعود نقاش زاده، رامتین شهبازی، سعید الهی، امیررضا مافی اعضای شورای سیاستگذاری ششمین دوره هستند و در جلسات برگزار شده، محورهای جایزه پژوهشی مشخص و فراخوان پژوهش، ۳۰ خرداد ماه سال جاری به صورت عمومی و همچنین، از طریق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اعلان شد. محورهای این جایزه پژوهشی شامل «سینما، امید، انقلاب اسلامی»، «سینما، دین، دفاع مقدس»، «سینما، اقتصاد و اشتغال و کارآفرینی»، «سینما، مخاطب، خانواده و سبک زندگی»، «سینما و تکنولوژی»، «سینما، عزت، اقتدار و عزت ملی»، «سینما، ملی نگری و راهبردها و تمدن اسلامی» است.

دبیر رویداد «ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران»، از ۱۲۵ اثر ارسالی به دبیرخانه خبر داد و افزود: آثار راه یافته به جشنواره از نظر کمی افزایش ۳۰درصدی داشته است و شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ پژوهش، ۲۰ پروپوزال و ۱۶ پایان نامه کارشناسی ارشد و ۱۶ رساله دکتری می‌شود که به این جشنواره ارسال شده‌است. ۴۶ نفر از شرکت‌کنندگان زن با میانگین سنی ۳۰ سال و ۸۹ نفر نیز مرد با میانگین سنی ۳۵ سال هستند. همچنین، ۸۵ درصد شرکت‌کنندگان از تهران هستند. دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه امام جعفر صادق (ع)، پژوهشگاه علوم اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و هنر، جهاد دانشگاهی و دانشگاه کاشان از مراکزی هستند که بیشترین شرکت‌کنندگان را در این دوره داشتند. مسعود نقاش زاده، حسن بلخاری، بهمن نامور مطلق، مجید شاه حسینی، رامتین شهبازی، محمدرضا حسنایی و توحید محرمی هم داوری آثار را بر عهده داشتند.

وی در سخنان پایانی درباره پژوهش‌های انجام‌شده در طول سال در حوزه سینما بیان کرد: انتهای هر سال، برای همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مراکز علمی کشور اطلاعیه صادر می‌کنیم تا اولویت‌های پژوهشی خودشان را مشخص کنند. در حال حاضر، ۱۱۵ طرح پژوهشی از سوی اساتید سینمایی و دست‌اندرکاران حوزه سینما از جمله فیلمسازان ارسال شده که بعد از تشکیل جلسه شورا، ۱۸ طرح به مرحله عقد قرارداد رسیده است.

اختتامیه رویداد ۱۲ دی ماه سال جاری برگزار می‌شود.

در انتها، با اتمام نشست خبری، پوستر ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=37868

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi