• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

«سینما سلامت» فاصله حوزه سلامت و سینما را حذف کرد

  • کد خبر : 27389
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
«سینما سلامت» فاصله حوزه سلامت و سینما را حذف کرد
سینما جریان | مصطفی نظری‌زاده دبیر هنری رویداد «سینما سلامت» می‌گویدهمکاری و تعامل متخصصان حوزه سلامت با اهالی سینمایی در «سینماسلامت» نشان داد فاصله‌ای که در این سال‌ها بین این دو حوزه تخصصی وجود داشته، می‌تواند و باید برداشته شود.
مصطفی نظری‌زاده نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و دبیر هنری نخستین رویداد «سینما سلامت» که با محوریت کرونا و نگارش فیلمنامه بلند سینمایی درباره این بحران در بنیاد سینمایی فارابی در حال برگزاری است، گفت: «سینما سلامت» طرحی بود که از حدود دو ماه گذشته آغاز شد و پیوندی میان دو حوزه سینما و سلامت برگزار می‌کند. در روز برگزاری این رویداد ۱۵ طرح فیلمنامه منتخب در ابتدا ارائه شده و از میان آن‌ها ۵ ایده انتخاب نهایی می‌شوند و بعد افراد در گروه‌های سه نفره تقسیم شده و بر پرورش و بسط ایده‌ها با نظارت منتورها وقت می‌گذارند تا اینکه در نهایت پیچینگ دوباره ای برای طرح‌های پرورش یافته صورت گرفته و عز میانشان یک تا سه طرح بسته به کیفیت و جذابیت‌شان برای تبدیل شدن به فیلمنامه بلند سینمایی و در ادامه ساخت فیلم از آن‌ها انتخاب می‌شوند.
وی با اشاره به ویژگی‌های رویدادهای ایده‌پردازانه نظیر «سینماسلامت» عنوان کرد: این جنس رویدادها انعطاف پذیر هستند. برای مثال در «سینماسلامت» چند طرح داریم که قابلیت تجمیع آن‌ها برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه وجود دارد و ممکن است اگر صاحبان ایده‌ها با یکدیگر تیمی تشکیل بدهند، خروجی بهتری داشته باشند. در واقع در رویدادهای ایده‌پردازانه در جریان برگزاری و بسته به شرایط می‌توان انعطاف به خرج داده و تغییراتی را برای دریافت نتیجه بهتر اعمال کرد. این جنس از اتفاقات هم برای برگزار کنندگان و هم برای شرکت کنندگان قابل انعطاف است. وی در پاسخ به اینکه آیا فیلمنامه نویس طرح برتر نیز همان شرکت کننده در رویداد «سینما سلامت» و صاحب طرح فیلمنامه خواهد بود یا نه، گفت: لزوما اینطور نیست و بسته به طرح منتخب تصمیم گرفته می‌شود. ممکن است صاحب طرحی که برتر شناخته شود، تخصصی در فیلمنامه نویسی نداشته باشند بنابراین تصمیم درباره این که چه کسی طرح را بنویسد و به فیلمنامه تبدیل کند در مراسم اختتامیه این رویداد مشخص شد.
نظری‌زاده افزود: همچنین یک مزیت این رویداد این است که مشاوره هنری از سوی کمپانی که اینجا بنیاد سینمایی فارابی است از ابتدا تا پایان نگارش فیلمنامه همراه نویسنده خواهد بود.
وی درباره آغاز برگزاری رویدادهای ایده پردازانه از سال ۹۷ بیان کرد: من طراحی یک رویداد خلق ایده را در سال ۹۷ با حضور ۱۰۰ شرکت کننده برعهده داشتم که شاید اولین و آخرین نمونه در نوع خودش بود. از این منظر که در آن رویداد ۱۰ فیلمنامه نویس همراه شرکت کنندگان حضور داشتند و کمک شان می‌کردند. در این جنس رویدادها مثل «سینماسلامت» با اتفاقات نو و جدیدی مواجه می‌شویم. ضمن اینکه موضوع کرونا به خودی خود قصه‌های زیادی برای پرداختن در سینما دارد. ما پیش از این درباره اتفاقاتی شاید کوچک‌تر از این بحران، فیلم سینمایی ساخته‌ایم و آن‌ها در سطح کلان مطرح شده‌اند اما کرونا؛ بحرانی که دست کم دو سال کل کشور و جهان را درگیر کرد، در سینما جایش خالی است. بنابراین در رویداد «سینما سلامت» چه به لحاظ ساختاری و چه از نظر محتوا کار تازه‌ای رخ داده است. همچنین برگزاری دو پیش رویداد که یکی نشست هم اندیشی و انتقال تجربه کادر درمان با فیلمنامه نویسان و دیگری تور بازدید از مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و آشنایی بی واسطه با جفرافیای درمان کرونا و شرایط آن بود، همگی برای ما و شرکت کنندگان تازگی داشت.
دبیر هنری این رویداد درباره همکاری مطلوب و ارزشمند کادر درمان و متخصصان حوزه سلامت با سینماگران بیان کرد: به شدت از این تعامل خوب غافلگیر شدم و برایم جای سوال بود که با وجود چنین بستری برای همکاری چرا در این سال‌ها بین حوزه سلامت و سینما فاصله وجود داشته است. این همکاری به قدری خوب بود که در تور بازدید از بیمارستان امام خمینی(ره) پزشکان و پرستاران عزیز همراه با وجود مشغله‌های خود و با اینکه از مسئولان ارشد آنجا بودند، علاوه بر توضیحات مفصل به سوالات نویسندگان بعدها شماره تلفن شخصی خود را در اختیار دوستان قرار دادند و ارتباط با آن‌ها برای شرکت کنندگان بعد از آن جلسه نیز ادامه یافت. همچنین باید از پیگیری و دغدغه خانم شاهین فر و دکتر گنجعلی‌خان نیز در برگزاری این رویداد تشکر کنم.
گفتنی است نخستین رویداد «سینماسلامت» به همت بنیاد سینمایی فارابی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه با ارائه طرح‌های منتخب و معرفی برگزیدگان آن‌ها به کار خود پایان داد. دکتر علی گنجعلی خان دبیر علمی و زهرا شاهین‌فر دبیر هنری این رویداد را برعهده داشته‌اند.
لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=27389

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi