• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
اختصاصی | نگاهی به فیلم «شب پادشاهان»

«شب پادشاهان – Night of the Kings»؛ فرو رفتن در نور ماه سرخ

  • کد خبر : 29769
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
«شب پادشاهان – Night of the Kings»؛ فرو رفتن در نور ماه سرخ
سینما جریان | یادداشت «مهدی عباسی» درباره فیلم سینمایی «شب پادشاهان - Night of the Kings» ساخته « فیلیپ لاکوت - Philippe la côte».
عنوان فیلم:
 «شب پادشاهان – Night of the Kings» ساخته «فیلیپ لاکوت – Philippe la côte» / محصول کشور ساحل عاج، فرانسه، کانادا ۲۰۲۰
بازیگران:
Bakary Kong,Steve Tient heu,Jean Cyrille Digbeu
خلاصه فیلم:

جوانی گرفتار زندانی در ساحل عاج به نام maca یکی از مخوف‌ترین و شلوغ ترین زندان های غرب آفریقا شده است. «ریش سیاه» که دچار سالخوردگی و بیماری شده؛ پادشاهی است که بطور فزاینده ای این جوان را به چالش می کشد تا برای حفظ قدرت خود، آیین «رومن» را برقرار می سازد تا بر اساس آن جوان را مجبور کند شبی را که ماه قرمز رنگ آن کامل شده، داستانی را روایت کند و زندانیان را با خود همراه سازد وگرنه سرنوشت فاجعه‌ باری در انتظارش است…

«فیلیپ لاکوت – Philippe la côte» با دومین فیلم داستانی خود ما را در معرض کدها و آداب و رسوم بسیار خاص فیلمش قرار می دهد، در حالی که ساختاری بسیار نزدیک به داستان هزار و یک شب دارد که این می‌تواند در نهایت نقطه ضعف بزرگی از نویسنده قلمداد گردد؛ در واقع یکی از مسائل اصلی فیلم این است که بدانیم «رومن» چگونه می تواند تمام شب را با داستانش دوام بیاورد تا از مرگ وحشتناکی جلوگیری کند؛ اما اختلاف اساسی اینجا پدیدار می شود که بر خلاف «شهرزاد» که با داستان‌های مختلف و نقطه گذاری های طولانی اعدامش عقب می افتد،  «رومن» در نوع روایتش یک نوع عجله ای خاص دارد.
در هر حال اگر در نوع طرح داستان کمی ناتوانی را می‌بینیم ولی در شیوه روایت آن هم بواسطه پیچیدگی بیان، جذاب است که می‌توان آن را نوعی بیان نمایشی فرض کرد.
«ماکا» در واقع عناصری واقعی را برای روایت داستان افسانه ای خود استفاده می کند.  در حقیقت ما بین سکانس های داخل زندان و تصاویر داستان هایی که «رومن» تعریف می کند در نوسان هستیم؛ تصاویری که از «زاما کینگ» عنوان می‌کند ما را در میانه یک گالری عکس قرار می دهد.
هرچند که با دیدن یک فیلم حس چند فیلم را برایمان بوجود می آورد و همین امر موجب شده فیلم از جنبه‌های تکنیکی کمی شتابزده به نظر برسد. کارگردان اگرچه سعی در کمی عرفانی کردن فضای  واقعی و پلید زندان دارد اما این دوگانگی ما را کم کم در نور «ماه سرخ» فرو می برد…
لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=29769

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi