در بخش سینمای ایران معرفی و نقد فیلم «بیرو» که این روزها روی پرده است را میخوانیم و سپس بررسی مؤلفههای فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی و تأثیر آن در پخش که احسان آجورلو نوشته است.
بخش پرونده موضوعی که به مفاهیم تخصصی فیلمنامه اختصاص دارد در این شماره به درام شخصیت محور میپردازد و شامل مطالب متنوعی است از جمله: چگونه داستانی شخصیت محور بنویسیم؟، چرا مطالعه درامهای شخصیت محور باعث میشود نویسنده بهتری باشیم؟، چرا درام شخصیت محور یک اشتباه رایج است؟، داستان پردازی تصویری در درامهای شخصیت محور و گفت وگوی جمعی پیرامون درام شخصیت محور در فرهنگ فیلمنامه نویسی.
در بخش سینمای جهان، ابتدا سیناپس فیلمهای «سیزده زندگی»، «خانم هریس به پاریس میرود» و «سه هزار سال اشتیاق» را می خوانیم و سپس نقدها و گفتوگوهایی که با خالقان این آثار انجام شده است. قسمت دوم از مقاله «چگونه فیلمنامه خود را بفروشید؟» و مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» دیگر مطالب این بخش هستند.
فیلمنامه کامل این شماره به «قدرت سگ» نوشته جین کمپیون اختصاص دارد که سهند زرشکیان ترجمه آن را انجام داده است. سکانس برگزیده، یک نقد و گفتگویی درباره فیلمنامه این اثر، پایان بخش مطالب این شماره از مجله به شمار میرود.
«فیلمنگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود و نصرتالله تابش مدیر مسئول و سردبیر میثم محمدی دبیر تحریریه فیلمنگار هستند.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.