• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

مصطفی نظری‌ زاده: رویدادهای ایده‌پردازانه ساختاری منعطف دارند

  • کد خبر : 27373
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
مصطفی نظری‌ زاده: رویدادهای ایده‌پردازانه ساختاری منعطف دارند
سینما جریان | دبیر هنری نخستین رویداد ایده‌پردازی «سینماسلامت» که با هدف نگارش فیلمنامه بلند سینمایی و ساخت فیلمی با موضوع کرونا برگزار شده معتقد است رویدادهای ایده پردازانه به لحاظ ساختاری قابل انعطاف و تغییر در جریان برگزاری خود هستند و همین ویژگی آن‌ها را به درست پیش بردن اهداف و سیاست‌های موضوعی‌شان هدایت می‌کند.
مصطفی نظری‌زاده (ایده‌پرداز و دبیر هنری نخستین رویداد ایده‌پردازی «سینماسلامت») با اشاره به سازوکارها و برنامه‌های این رویداد که فردا (چهارشنبه ۲۱ دی) در بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود، عنوان کرد: برگزاری رویداد «سینماسلامت» از دو ماه گذشته در بنیاد سینمایی فارابی تصویب شد. این جنس رویدادها علاوه بر کشف استعداد، پرورش استعداد را نیز پیش می‌برند و طی آن‌ها دوستانی را می‌‌یابیم که گاهی ایده‌هایی ساده برای ما می‌فرستند و نیاز نیست قواعد فیلمنامه نویسی را در وهله اول به طور کامل رعایت کنند بلکه در جریان برگزاری رویداد هدایت می‌شوند تا با به کارگیری ساز و کارهای حرفه‌ای ایده خود را به تدریج به فیلمنامه تبدیل کنند.
وی افزود: در واقع ما در رویدادهای ایده‌محور با بن و خمیرمایه‌ای که همان ایده است، طرف هستیم. از این رو در «سینما سلامت» به جای دریافت یک فیلمنامه ۹۰ صفحه ای از نقطه صفر و شکل گیری ایده تا مراحل بعد همراهی با مشاوران و استادان و در نهایت داوری و رسیدن به فیلمنامه و مرحله آخر همراه شرکت کنندگان می‌شویم. این رویه‌ای است که بسیاری از کمپانی‌ها خارجی از آن استفاده می‌کنند. در این صورت جذابیت‌های دراماتیک خط داستانی بهتر از آب در می‌آید و به نوعی بین «کوالیتی» و «های‌کوالیتی» و «کیفیت خوب» و «کیفیت بهتر» از همان ابتدا، بهترها انتخاب می‌شوند.
این نویسنده و کارگردان درباره برنامه‌های روز برگزاری داوری و پیچینگ رویداد «سینماسلامت» توضیح داد: در حال حاضر حدود ۱۵ طرح فیلمنامه با محوریت کرونا از میان طرح‌های رسیده انتخاب شده‌اند که صبح فردا و بعد از پیچینگ اولیه، به پنج ایده از میانشان می‌رسیم و تا بعد از ظهر همان روز بر ایده‌ها کار می‌شود تا پیچینگ نهایی برگزار شده و در نهایت به یک یا حتی تعداد بیشتری طرح فیلمنامه برای ساخت فیلم بلند سینمایی برسیم و این طرح‌های برتر از میان بیش از ۳۶۰ طرح انتخاب شده‌اند.
وی با اشاره به برگزاری دو پیش رویداد نشست هم‌اندیشی و انتقال تجربه کادر سلامت و نویسندگان و تور بازدید از بیمارستان امام خمینی(ره) قبل از برگزاری رویداد اصلی عنوان کرد: به دلیل اینکه عموما نویسندگان بر اساس تجربه‌های زیسته خود یا تماشای فیلم‌ها، نکات و مواردی را از حیطه پزشکی در طرح‌هایشان نگاشته بودند، نیاز بود تا در پیش رویدادهایی مثل انتقال تجربه پزشکان و پرستاران و بازدید از مهدی کلینیک مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) اشتباه‌های علمی احتمالی و سوالات و ابهامات خود را درباره کرونا و شرایط مواجهه با آن در بیمارستان‌ها در اوج همه‌گیری این ویروس در مشورت با کادر درمان برطرف کنند و در ساختار دراماتیک آثار خود مواردی از جمله نحوه برخورد کادر درمان با کرونا، شرایط بهداشتی و پزشکی در روزهای آغاز انتشار ویروس، تجهیزات، دستگاه‌ها و نحوه درمان و خاطرات متخصصان سلامت را لحاظ کنند.
نظری‌زاده با اشاره به مهم‌ترین اهداف رویداد سینماسلامت گفت: مهم‌ترین اتفاق و خروجی برگزاری این رویداد ایده‌پرداز هم‌نشینی دنیای درمان و درام است. به این ترتیب برای ساخت فیلمی درباره کرونا در حوزه درام در یک سوی هنرمندانی قرار می‌گیرند که کارشان را درست انجام می‌دهند و در سوی دیگر متخصصان حوزه سلامت هستند که از منظر تخصصی و علمی فیلمنامه‌نویسان را هدایت می‌کنند. همچنین این نوع رویدادها دارای ساختارها منعطف نیز هستند؛ بدین ترتیب که در روند برگزاری‌شان خیلی از رخدادها قابل تغییر خواهد بود.
گفتنی است رویداد سینماسلامت به همت بنیاد سینمایی فارابی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با پیچینگ طرح‌های منتخب فردا (چهارشنبه ۲۱ دی۱۴۰۱) و معرفی طرح یا طرح‌های برتر به کار خود پایان می‌دهد.
لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=27373

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi