• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

«گلندا جکسون» درگذشت

  • کد خبر : 30964
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
«گلندا جکسون» درگذشت
سینما جریان | «گلندا جکسون» یکی از پرافتخارترین بازیگران زن انگلستان درگذشت.

گلندا جکسون، بازیگر برنده دو اسکار و یک جایزه تونی که دو دهه فعالیت مستمر در حزب کارگر بریتانیا داشت و عضو پارلمان بود، پس از مدتی بیماری، در سن هشتاد و هفت سالگی درگذشت.

گلندا جکسون، بازیگر تئاتر و سینما که برای بازی در «زنان عاشق» و  «لمسی از عزت/ A Touch of Class»  برنده جایزه اسکار شده بود، درگذشت.

این بازیگر تا روزهای پایان عمر خود مشغول به کار بود و آخرین فیلمش با نام «فراری بزرگ» را مقابل مایکل کین ۹۰ ساله بازی کرد که به‌تازگی  فیلمبرداری آن پایان یافته است.

گلندا جکسون پس از ۳۰ سال غیبت از صحنه تئاتر، در سال ۲۰۱۸ با نمایش «سه زن بلندبالا» اثر ادوارد آلبی به برادوی بازگشت. تئاتری که نه تنها مورد توجه تماشاگران قرار گرفت بلکه با تحسین منتقدان هم روبه‌رو شد. او در این نمایش، مقابل آلیسون پیل و لوری متکالف روی صحنه رفت. این نمایش تمام جوایز آن سال از جمله جایزه تونی ،دراما دسک و دراما لیگ را درو کرد. نمایش «سه زن بلند بالا» توانست پنج بار رکورد سالن گلدن تیه‌تر را بشکند.

آخرین حضور گلندا جکسون در برادوی در تئاتر تجربی سَم گلود در «شاه لیر» بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت و پس از ۷۶ اجرا ، متوقف شد.

این بازیگر کهنه‌کار، حضوری پر رنگ در سینما هم داشت که برای دو فیلم «زنان عاشق» و  «لمسی از عزت/ A Touch of Class»  برنده جایزه اسکار شد. او همچنین پنج بار نامزد جایزه تونی شد و یک بار این جایزه را کسب کرد.

گلندا جکسون، در سال‎‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ از بزرگ‌ترین ستارگان بازیگری بریتانیا بود که در سال ۱۹۶۵ برای نخستین بار در برادوی و در نمایش « شکنجه و قتل ژان پل مارا» روی صحنه رفت. او سپس در نمایش‌های «رز» (۱۹۸۱)، «میان‌پرده‎ شگفت ‏انگیز» (۱۹۸۵) و «مکبث» (۱۹۸۸) روی صحنه رفت و برای هرکدام از آن‌ها نامزد جایزه تونی شد. او سپس نقش مارتا را در «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» در شهر لس‌آنجلس روی صحنه اجرا کرد.

گلندا جکسون ۲۳ سال نیز در عرصه سیاست فعال بود و نماینده پارلمان بریتانیا هم شد.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=30964

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi