• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

برگزیدگان چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

  • کد خبر : 35178
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
برگزیدگان چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
سینما جریان | محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: رسالت‌های مختلفی در سینما داریم. امیدوارم سینمای ما بازتابی از این رسالت باشد و صدای مظلومان شنیده شود. از سینما چنین جایگاهی را انتظار داریم.

آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ در برج میلاد برگزار شد.

محمد سلوکی: شب عاشقان سینمای کوتاه
در ابتدای این مراسم بعد از پخش تصاویری از حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین، مهدی سلوکی روی صحنه آمد و گفت: از آنچه که دیدم و شنیدم متوجه شدم استقبال خوبی از این رویداد شده است. آنچه که برای بچه‌ها در دنیا رقم می‌خورد اصلا دوست داشتنی نیست. آرزوی پایان ظلم و سیاهی و هر آنچه را معنای غیرانسانی دارد، دارم و امیدوارم ندای پایان ظلم و پیروزی مظلوم به گوش همه برسد.
وی افزود: امشب کار سختی دارم. تعداد زیادی برنده و جایزه داریم، امشب شب شماست، شب برندگان، فیلمسازان و به معنای واقعی عاشقان سینما. خیلی‌ها ادعای عشق به سینما را دارند. خیلی ها دوست دارند دیده شوند و… اما حقیقت این است که عاشق واقعی سینما کسی است که برایش زحمت بکشد و در گرما و سرما کار کند.

مهدی آذرپندار: استقبال از جشنواره برایمان مهم‌ترین اتفاق بود
مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه روی صحنه آمد و گفت: از همه‌تان ممنونم. خوش آمدید و قدم بر چشم من گذاشتید. از همه دوستان، فیلمسازان، داوان و فعالان هنر تشکر می‌کنم. قبلا عرض کرده بودم که قصد ندارم گزارش بدهم چون فکر می‌کنم همه یک بالا سری داریم که گزارش کار ما را می‌داند. یک گزارش کار فقط باید به مدیران بدهیم که ارائه می‌شود. مهم تر از همه گزارش به علاقه‌مندان سینما و فیلمسازان است که البته آنان هم آمدند و دیدند.
وی افزود: امیدوارم اگر خواستند روزگاری از دوره چهلم یاد کنند، از این دوره با خاطره استقبال یاد کنند برای من مهم تر از همه همین بود. امیدوارم سال‌های سال جشنواره را در شرایطی برگزار کنیم که هیچ‌جنگی نباشد و این ظلم ۷۵ ساله صهیونیست‌ها برطرف شود و امیدوارم جشنواره ها را سال‌های سال در شرایطی که فلسطین آزاد شده و هیچ ظلمی در دنیا نیست، برگزار کنیم.

نکوداشت یاد شهید امیراسکندر یکه‌تاز در اختتامیه جشنواره چهلم
در ادامه یادبود شهید امیراسکندر یکه تاز از شهدای عضو انجمن سینمای جوانان ایران در اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.
محمد خزاعی: سینمای اسلامی را محقق خواهیم کرد
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالم که امشب در آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه حضور دارم. خوشحالم که در جمع فیلمسازان بسیار خوب، جوان، با نشاط و با انرژی، فیلمسازان داخلی و خارجی، هنرمندان، اهالی رسانه، مسئولان سینمایی، نمایندگان مجلس و خانواده شهدا هستم. به دوست و برادر گرامی مدیر جهادی مهدی آذرپندار خسته نباشید می‌گویم.
وی افزود: او در برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران اهتمام ویژه داشت. از اهالی رسانه تشکر می‌کنم که این روزها بازتاب خوبی را رقم زدند و اطلاعات مفیدی را مخابره کردند. از فیلمسازانی که از مردم مظلوم فلسطین حمایت کردند، تشکر می‌کنم. امسال شاهد جشنواره ای متفاوت بودیم، دوره چهلم نقطه عطف بود در میان جشنواره‌های این سال ها. در بررسی اجمالی که داشتیم در جشنواره‌های داخلی و خارجی چنین استقبال و ارسال آثار بی سابقه بود. تنوع ژانرها که سیاستگذاری سازمان سینمایی بود امسال به بار نشست، ژانرهای خوب، کارگردانان خوب و فیلم‌های خوبی داشتیم. نگاه جدی به شهرستان‌ها داشتیم نسبت به دوره گذشته ارتقا پیدا کرده بود.
خزاعی خاطر نشان کرد: توجه به مسائل جدی کشور مثل جمعیت و فرزندآوری در جشنواره دیده می‌شد. در تفاوت این دوره باید بگویم نسلی جوان و امیدوار دیدیم که آثار قابل اعتنایی خلق کرده بودند. من اکثر فیلم‌ها را دیدم و بر خود بالیدم که چنین نسلی در کشور پرورش پیدا کردند اما دو نکته می‌گویم یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام در حوزه سینما جمهوری اسلامی است. ما در دنیا صاحب سینما هستیم و در کشورهای تمام مکاتب دینی، جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای معتبر است

وی تصریح کرد: طبیعتاً انتظار از سینمای ما در دنیا متفاوت است. واژگان متعددی در سینما مطرح بوده است. یک زمان نام سینمای دینی، یک زمان سینمای معناگرا، یک زمان سینمای ملی بر آن گذاشته شده است اما امروز همه این واژه‌ها در نظریه سینمای اسلامی است و باید تلاش کنیم سینمای اسلامی داشته باشیم. دوستان در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نکنند الان دوستان روشنفکر موضع می‌گیرند اما سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو و عدالت‌خواهانه و ستم ستیز، اسلام دین مترقی است.
خزاعی عنوان کرد: اگر ما قرائت درستی نداشتیم این یک بحث دیگر است. سینمای اسلامی هم می‌تواند سینمای مترقی باشد نه بازدارنده. اگر نظریه سینمای اسلامی در کشور شروع شود که ما مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم خیلی از مشکلات حل می‌شود. جهان اسلام منتظر این نوع سینماست. امروز سینمای اسلامی می‌تواند برندی برای کشورهای مسلمان باشد و شاخص‌های خود را داشته باشد پس تلاش می‌کنیم این سینما محقق شود و بازدارنده نباشد و دستورالعمل‌هایی برای آن داشته باشیم. یکی از مشکلات جوامع بشری امروز فاصله گرفتن از دین است. امروز خیلی از ماها دچار پریشان احوالی و گرفتاری هستیم. بحث، صرفا اقتصادی نیست بلکه حالمان خوش نیست. به این دلیل است که از خدا فاصله گرفته‌ایم. در تلاش هستیم‌ گامی برای این امر برداریم. امیدوارم روزهای خوبی برای سینمای ایران رقم بخورد.

در ادامه این مراسم جوایز بخش مسابقه سینمای بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اهدا شدند.

جوایز بخش بین‌الملل
جایزه حقیقت جویان به سمیح ساغمان‌ برای مستند «گلاب گل» از افغانستان اهدا شد.
این جایزه، تقدیری است از تلاش، ایثار و شجاعت هنرمندان فیلمساز برای جستجوی حقیقت.

جایزه راه ابریشم
در بیانیه هیات داوران برای جایزه دیگر با عنوان راه ابریشم آمده بود: امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران دو جایزه حقیقت جویان و راه ابریشم را به جوایز اضافه کرده است. جایزه حقیقت جویان به کسانی اهدا می‌شود که برای یافتن حقیقت تلاش کردند و با سختی فیلم ساختند. جایزه بزرگ راه ابریشم به فیلمسازانی تعلق می‌گیرد که تلاش می‌کنند ظرفیت‌های پنهان راه ابریشم را نشان بدهند.
جایزه راه ابریشم تعلق می‌گیرد به فیلمی که داستان مستندگونه دارد و پیام انسانی را می‌رساند و به «میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی تعلق می‌گیرد.
نسیم سهیلی بعد از دریافت جایزه‌اش گفت: این جایزه خیلی برای من ارزشمند است. چون تازه اول کار هستم شادی این جایزه را به تمام کودکان جنگ به ویژه کودکان غزه تقدیم می‌کنم و آرزوی صلح دارم.
جایزه بهترین فیلم تجربی هم به یه یوان برای فیلم «اکنون» از چین تعلق گرفت.
در ادامه نقی نعمتی از داوران بین‌الملل جشنواره هم بیان کرد: دوست دارم یادی از داریوش مهرجویی نازنین داشته باشیم. وقتی این خبر را شنیدم یکی از بدترین روزهای زندگی من بود. وقتی «مهمان مامان» را می‌بینید متوجه می‌شوید چقدر یک فیلمساز می‌تواند سفره ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد. با دیدن «نارنجی پوش» متوجه می‌شوید چقدر یک فیلمساز می‌تواند مسأله محیط زیست را به‌خوبی نشان بدهد. من فستیوال‌های زیادی رفته‌ام و دیده‌ام و به نظرم فیلم‌های حاضر در این رویداد هر کدام می‌توانستند تک‌تک جوایزی را بگیرند.
جایزه بهترین فیلم مستند هم به کیت مک مولتن برای فیلم «برلین کوچک» از فرانسه رسید.
جایزه بهترین پویانمایی این بخش هم به سیمونه ماسی برای فیلم «وقتی جنگ تمام شود» از ایتالیا رسید.
جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل به خاطر ایجاز در بیان به حسن حکمت روش برای فیلم «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» از ایران اهدا شد.

جوایز نهادها و سازمان‌ها در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران اهدا شد
جایزه سوم بنیاد بین‌المللی ۱۵ خرداد به‌ «باشه برای فردا» به کارگردانی علی رحیمی رسید.
جایزه دوم این بنیاد به «زاک» ساخته علی خسروی اهدا شد.
جایزه اول هم به مهدی برجیان برای «فیل سفید» تعلق گرفت.
جایزه سازمان تبلیغات اسلامی به محمد علیزاده برای «شریف» تعلق گرفت.
علیزاده بعد از دریافت جایزه اش گفت: همه مردم دنیا دنبال شرافت هستند و هیچ انسان باشرفی نمی‌تواند نسبت به کشته شدن بچه‌های غزه بی تفاوت باشد.
جایزه کتاب و سینما هم به مرتضی علیزاده برای «خوانا بنویسید» اهدا شد.
جایزه شهرداری تهران نیز به هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای فیلم‌های «خوانا بنویسید» و «شورشی» اهدا شد.
امین توکلی زاده: سمت مظلومان بایستیم

محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در ادامه روی سن رفت و گفت: ما فراموش نمی‌کنیم که طفل نوجوانی بودیم و تلویزیون هشدار می‌داد که می‌خواهیم تصاویری پخش کنیم که آن‌هایی که ناراحتی قلبی دارند نباید نگاه کنند موضوع این بود که بازوی یک نوجوانی که به سمت صهیونیست‌ها سنگ پرتاب کرده بود را شکستند. این تصاویر متاثر کننده بود اما الان هر روز غزه بمباران می‌شود. انگار تصمیم گرفته شده است ظلم عادی شود. اسراییل از ابتدا شروع به مظلوم نمایی کرد مثلا گفت که حماس کودکان آنها را سر بریده اما نتوانست تصویری ارائه کند اما حتما تصویرسازی و حتما یک هولوکاست دیگر را جعل می‌کنند.
وی افزود: حتما سینمایی که رگ معیشت آن به نظام ظلم بسته است به یک جعل هلوکاست دیگر دست می‌زند اما اینبار جلوی آنها ایستادگی می‌شود. یک گروه کوچک فلسطینی نه یک دولت نه یک ارتش گروهی که هواپیمای جنگی ندارد، نظام اطلاعاتی ندارد، ۷۰ سال است که در محاصره است. تلفن‌هایش در شنود است اما به ناگاه طوفانی بر پا می‌شود که هرچه تلاش می‌کنند این آبروریزی را پنهان کنند نمی‌شود. از بزرگترین دیوار آهنی رد می‌شوند گرچه لحظه به لحظه شهید می‌شوند اما موفق شدند. ما از سینمای کشورهای سلطه انتظاری نداریم اما شاید زمانش رسیده یک سینمای دیگر شروع به کار کند و آن سینمایی است که انتقال دهنده فریاد مظلومان باشد و نگذارد یک هلوکاست دیگر جعل شود. باید سمت مظلوم ایستاد. صدای مظلومیت مردم غزه از گوشه گوشه دنیا بلند می‌شود. همان دانشگاه‌ها و تیم‌های فوتبال که خودشان درست کرده بودند صدای غزه شدند خوشحالیم سینمایی داریم که می‌تواند ندای مظلومان باشد.

داریوش یاری: نوار باریک غزه هیچوقت پاره نمی‌شود
بزرگداشت داریوش یاری کارگردان پیشکسوت سینما با حضور مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مهدی آذرپندار دبیر جشنواره چهلم برگزار شد.
داریوش یاری با حضور روی سن گفت: بزرگ شمایید که امروز من را به یاد داشتید. دم همه مدیران بامعرفتی که هر وقت پشت در اتاقشان نشستم من را دست خالی نگذاشتند. دم همه دوستانم گرم. غزه یک نوار باریک بین ظالم و مظلوم است. نوار باریک غزه هیچوقت پاره نمی‌شود.

اسماعیلی: بودجه تجهیز دفاتر انجمن مستقیم به حسابشان واریز می‌شود
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: به همه حاضران فیلمسازان جوان و پر آتیه کشورمان، مهمانان خارجی، هیات‌های انتخاب‌های و داوری و همه کسانی که زحمت کشیدند تا امروز چهلمین جشنواره به اتمام برسد، خوش‌آمد می‌گویم و به همه این موفقیت را تبریک می‌گویم. ایام خاصی را پشت سر می‌گذاریم ایام اندوه باری است به واسطه جنایات صهیونیست‌ها‌.
وی افزود: کودکان مظلوم و بی پناه توسط رژیمی که اساسش قتل و غارت بوده کشته می‌شوند و امیدوارم به زودی اضمحلال آن را ببینیم. جشنواره به دوره چهلم رسیده و چهل در ادبیات دینی ما یک عدد مقدس است. هر چیزی می‌خواهد به تکامل برسد از این عدد یاد می‌شود وقتی موسی به کوه طور برای گفتگو با پرودگار می‌رود به عدد چهل ختم می‌شود. پیامبردر چهل سالگی به بعثت مبعوث شد. امیدواریم چهلمین دوره جشنواره آغاز یک حرکت تکاملی جدید مبتنی بر شناخت از نیازهای جامعه ایرانی باشد.
وزیر ارشاد عنوان کرد: بسیار امیدوار شدیم با دیدن صف‌های طولانی، با دیدن ذوق و شوق بچه‌ها که این موضوعات ما را شادمان کرد. امیدواریم ریل‌گذاری که شده به ثمرات دلنشینی منجر شود. ما رسالت‌های مختلف در سینما داریم و امیدوارم سینمای ما بازتابی از این رسالت باشد و صدای مظلومان شنیده شود. ما از سینما چنین جایگاهی را انتظار داریم و مطمئنیم این مسیر شکل می‌گیرد.
اسماعیلی گفت: من افتخار داشتم در یکی از جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن به نام دنا دریاسوج باشم؛ در شهرستانی که از حداقل‌های زیر ساختی محروم بود. حتی سینمای چندانی در این استان وجود ندارد. ما البته چند پروژه سینمایی را در این استان افتتاح می‌کنیم اما پسران و دختران یاسوجی درعرصه سینما فعال بودند از سیاست‌های خوب ما توجه به دفاتر انجمن در شهرستان‌های مختلف است. ما با ارائه تجهیزاتی همه دفاتر را نوسازی می‌کنیم برای اینکه این بودجه به دست دفاتر برسد به آقای آذرپندار و خزاعی گفتیم شماره حساب دفاتر را بدهند تا این بودجه مستقیم به حسابشان واریز شود. ما به سینمای امیدبخش معناگرا توجه می‌کنیم. جا دارد از مرحوم آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و همسر گرامی او یاد کنیم و علو درجات را برایشان نزد پروردگار بخواهیم. امیدوارم شما سینماگران جوان افتخارات بیشتری نسبت به گذشته برای آینده این سرزمین به یادگار بگذارید.

جوایز بخش مسابقه سینمای ایران اهدا شد
جایزه بهترین فیلم پویانمایی به فاطمه جعفری برای «ده سالگی» اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند به احمد صراف یزد برای «تا بادها یادها را نبرند» اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین مستند به هادی شریعتی برای «سایه سلطان» تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم مستند به فاطمه مرزبانی برای «دیواره‌های مرز» اهدا شد.
هادی شریعتی بعد از دریافت جایزه‌اش بیان کرد: جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران جشنواره پرشوری بود، از تک‌تک عواملم تشکر می‌کنم. من هنرجوی انجمن سینمای جوانان نجف آباد بودم. وقتی وارد این عرصه شدم یک حامی همیشگی داشتم البته ۶ سال است که آن حامی همیشگی را از دست دادم. این لحظه را به او تقدیم می‌کنم و می‌گویم مامان من بالاخره این جایزه را گرفتم.
دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم تجربی نیز در بخش تجربی به رضا دانش پژوه برای فیلم «حجم تراکم» رسید.
جایزه بهترین فیلم تجربی به محمد کچویی برای فیلم «پا د بوره» رسید

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری به امین جهانی برای طراحی صحنه و لباس «خودکشی به سبک نیچه» تعلق گرفت.
جایزه این بخش نیز به محمدرضا سامیان برای بازی در فیلم «بازسازی» رسید.
جایزه بهترین صدای فیلم به سامان شهامت و بهنیا یوسفی برای فیلم «تاکسیدرمیست» رسید.
دیپلم افتخار بهترین تدوین به مصطفی ربانی برای فیلم «روزی روزگاری سینما» رسید.
جایزه این بخش به حمید نجفی راد برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» اهدا شد.
نجفی راد بعد از دریافت جایزه‌اش بیان کرد: من سال ۷۹ وارد انجمن شدم. این جایزه از آن جهت برای من جذاب است که اولین کسی که به من اعتماد کرد تا تدوین فیلمش را انجام دهم، زهره زمانی بود و آخرین نفری هم که به من اعتماد کرد آقای محمود کلاری هستند.
جایزه بهترین فیلمبرداری به علی طالبی برای فیلم «یوفو» تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم‌نامه‌ اقتباسی به پیام کردستانی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» رسید.
جایزه بهترین فیلم‌نامه به محمد منصوبی برای فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم کوتاه از نگاه ملی به محسن مجیدپور و محمد علیزاده‌فرد برای فیلم «شریف» تعلق گرفت.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به زهره صباغیان برای «اذان صبح به افق یزد» اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران به علی علیزاده برای «قوتار» رسید.
جایزه بهترین كارگردان فیلم داستانی به حمید حسینی و مهدی حسینی برای فیلم «یوفو» رسید.
بهروز شعیبی در ادامه به نیابت از داوران روی صحنه آمد و گفت: جشنواره در روزگار تلخی برگزار می‌شود اما امیدوارم کام فیلمسازان تلخ نشود. متنی را از هیات داوران می‌خوانم.
در بخشی از این متن آمده بود:
«این نخستین گردهمایی سینماگران پس از قتل مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر است. این درد را تسلایی نیست. اختتامیه جشنواره فرصتی است برای یاد کردن از او، او فیلم خوب ساختن را به سینمای ایران آورد و تنوع آثارش درسی است برای نسل‌های بعد که از تجربه اندوزی نترسند.
جایزه بخش شاخه زیتون از نگاه رییس سازمان سینمایی به هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای فیلم «شورشی» رسید.
جایزه دیگر این بخش از نگاه رییس سازمان سینمایی به جهت نگاه زنانه به زهرا ترکمن‌لو برای «صونا» به موضوع رسید.
جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به پیام کردستانی و بهمن رضائی برای فیلم «خودکشی به سبک نیچه» تعلق گرفت.
جایزه‌ بزرگ چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان بهترین فیلم به علی علیزاده برای فیلم داستانی «قوتار» از ایران اهدا شد.
علیزاده بعد از دریافت این جایزه گفت: در این فیلم دوستان زیادی داشتم که همراه من بودند چه بسا بیشتر از من تلاش کردند از همین جا از آنان تشکر می‌کنم.
جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان به فرهاد شنتیایی و سماع اسماعیل‌دخت برای فیلم «مورچه» رسید.
سعید نجاتی رییس کانون دانش‌آموختگان که متولی اخذ آرای مردمی بود گفت: ما سعی کردیم از آرا صیانت کنیم تا حتی یک رای جابه‌جا نشود البته فاصله‌ها هم بسیار نزدیک بود و نشان می‌دهد چهار پنج فیلم درجه یک داشتیم.
شنتیایی بعد از دریافت جایزه اش گفت: ممنونم که «مورچه» را دیدید. از تیم آقای آذرپندار تشکر می‌کنم چون جشنواره باشکوهی بود. امیدوارم این جایزه به فجر برگردد چون سینما بدون مخاطب فقط تکنولوژی است. از خانواده ام تشکر می‌کنم از مهدی قربانی هم ممنونم که اینقدر درخشان بازی کرد. از استادم سعید روستایی هم تشکر می‌کنم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار به کار خود پایان داد.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=35178

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi