• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

  • کد خبر : 37003
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۱
در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟
سینما جریان | ماه دسامبر شروع شده و فیلم‌های مهمی در نوبت اکران قرار دارند. با این وجود فعلا رقابت میان گودزیلا و بیانسیه را برای فتح گیشه مشاهده می‌کنیم و رسانه‌های سینمایی هم بیشتر مشغول معرفی پروژه‌های سال آينده یا پرداختن به اظهارات بحث‌برانگیز سینماگران هستند.

اگر فقط یک سال پیش کسی به شما می‌گفتند در هفته‌های منتهی به کریسمس، «گودزیلا»ی ژاپنی و فیلم کنسرت «بیانسه» در حالی برای صدرنشینی جدول باکس‌آفیس رقابت می‌کنند که محصول جدید مارول، انیمیشن دیزنی، «ناپلئونِ» ریدلی اسکات و فیلم مارتین اسکورسیزی با ثبت شکست‌های تجاری سنگین به زحمت در جدول فروش هفتگی باقی مانده‌اند، بعید بود که کسی حرفتان را جدی بگیرد. اما در عمل امسال صنعت سینما مدام همه را سورپرایز کرده و حالا نوبت به تقابل غرش گودزیلا و آواز بیانسه رسیده است!

بعد از تیلور سوئیفت که برای چند هفته با فیلم کنسرتش مهمان باکس‌آفیس بود، حالا نوبت به یک ستاره‌ دیگر موسیقی پاپ رسیده تا سینمایی‌ها را کنار بزند. «رنسانس: فیلمی از بیانسه»، تور کنسرت‌های «رنسانس» را به تصویر کشیده و نام بیانسه به‌عنوان یکی از کارگردانان اثر نیز بر روی فیلم دیده می‌شود.

عجیب اینکه علاوه بر استقبال تماشاگران، منتقدان نیز امتیازات بالایی را به فیلم داده‌اند و اگر صرفا نمره و ستاره را مبنا قرار بدهیم، «رنسانس» می‌تواند مدعی کسب عنوان تحسین‌شده‌ترین فیلم سال هم باشد! «رنسانس» در هفته اول نمایش ۲۷ میلیون دلار فروخته که ۲۱ میلیون آن متعلق به گیشه آمریکای شمالی است.

دیگر فیلم جدید این هفته «گودزیلا ۱-» است که توسط تاکاشی یامازاکی و استودیوی توهو ساخته شده و بعد از منفجر کردن سینماهای ژاپن، نوبت به اکران جهانی آن رسیده. علاوه بر استقبال گسترده‌ تماشاگران، منتقدان نیز شیفته‌ گودزیلای جدید شده‌اند و آن را نه تنها بهترین فیلم ساخته شده بر اساس این کایجوی غول‌پیکر می‌دانند (چه در میان نسخه‌های ژاپنی و چه در مقایسه با اقتباس‌های آمریکایی) بلکه می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ نیز لقب بگیرد.

داستان فیلم بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و روایتگر حمله‌ گودزیلا به توکیوست؛ هیولای بازمانده از دوران ماقبل تاریخ که بر اثر آزمایشات اتمی دچار جهش ژنتیکی شده و هیچ چیزی جلودار خشم و میلش به ویرانی نیست. فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری ساخته شده که در مقایسه با بلاک‌باسترهای هالیوودی شوخی به نظر می‌رسد اما تا همین الان بیش از ۳۵ میلیون دلار فروخته. طرفداران گودزیلا روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارند، چون علاوه بر نسخه‌ ژاپنی، سریال «مونارک» که اسپین‌آف سری فیلم‌های لجندری پیکچرز با حضور گودزیلا و کینگ‌کونگ به حساب می‌آید نیز در حال پخش بر روی سرویس استریم اپل است.

فیلم‌های دیگری هم به تازگی در سینماهای جهان به نمایش درآمده که می‌شود به «آرزو» انیمیشن جدید دیزنی و «شب ساکت» اکشن نفس‌گیر جان وو اشاره کرد که البته هیچکدام خیلی هیاهو به دنبال نداشته‌اند. این هفته تا دلتان بخواهد، سینماگرانی را داشتیم که درباره‌ مسائل روز و تجربیات خودشان صحبت کرده‌اند.

اول از همه جودی فاستر با اظهار نظرهای تند و تیزش علیه فیلم‌های ابرقهرمانی خبرساز شد. جودی فاستر گفته که در طول چند دهه فعالیت حرفه‌ای‌ خود بارها دیده که هالیوود تحت تاثیر جوهای مختلف قرار گرفته و تغییر سلیقه داده. در نتیجه اقبال به فیلم‌های ابرقهرمانی هم چیزی فراتر از یک جو زودگذر نیست که به دلایل نامعلوم زیادی طول کشیده و امیدوار است که مردم هرچه زودتر از این جنس فیلم‌ها خسته شوند تا صنعت سینما به مسیر طبیعی خود بازگردد. البته باید دید که جو بعدی چه خواهد بود و تا چه میزان فرصت بازگشت را به ستارگانی از نسل جودی فاستر می‌دهد!

ادگار رایت هم در گفت‌وگوی اخیر خود به بحثی مشابه اشاره کرده، گرچه به طور مستقیم و مشخص نوک پیکان انتقادات را به سمت فیلم‌های ابرقهرمانی نشانه نگرفته است. رایت اعتقاد دارد که استودیوهای فیلمسازی باید حداقل به صورت موقت هم که شده دست از سر فرنچایزها بردارند و اجازه بدهند که این بلاک‌باسترها هم کمی استراحت کنند تا دوباره مردم برای تماشای آن‌ها در سالن‌های سینما هیجان داشته باشند.

دیگر نکته‌ قابل توجه در حرف‌های رایت این است که استودیوها فراموش کرده‌اند فیلم‌هایی چون «بیگانه» در بدو امر آثاری اریژینال و بکر بودند و استقبال مردم آن‌ها را به فرنچایز تبدیل کرد. با توجه به اتفاقاتی که هالیوود در سال گذشته تجربه کرده، واقعا پافشاری روی تولید بلاک‌باسترهایی که جذابیت خود را از دست داده‌اند، خودزنی به حساب می‌آيد.

البته صحبت‌های اخیر باب آیگر مدیر عامل دیزنی نشان می‌دهد که هالیوودی‌ها دنبال تغییر مسیر و جلوگیری از خسارات بیشتر به دارایی‌های معنوی خود هستند. آیگر با حضور در میزگرد نیویورک تایمز توضیح داده که تولیدات متعدد و دنباله‌های بی‌شمار برای مارول دردسر ایجاد کرده و الان اولویت اصلی بازگرداندن جایگاه و اعتبار این برند است.

همچنین آیگر اعتقاد دارد که بعد از کرونا و با افزایش تولیدات مارول، نظارت کیفی لازم سر صحنه نسبت به محصولات وجود نداشته و پر کردن سرویس استریم دیزنی پلاس با محتواهای مربوط به مارول سیاست درستی نبوده است. حال باید دید که در ادامه فیلم‌های ابرقهرمانی با چه رویکردی به کار خود ادامه خواهند داد.

به غیر از فیلمسازان خبرساز، رونمایی از پروژه‌های مهم سال آینده هم حسابی اینترنت را منفجر کرد، گرچه هیچکدام از رونمایی‌های سینمایی به پای موجی نمی‌رسد که قسمت ششم از سری بازی‌های ویدئویی GTA به راه انداخت. جرج میلر بعد از موفقیت «مکس دیوانه: جاده خشم» حدود یک دهه مشغول کار روی فیلم بعدی این مجموعه بود که این بار در گذشته و بدون حضور کاراکتر مکس دیوانه اتفاق می‌افتد؛

«فیوروسا» به سرگذشت شخصیتی می‌پردازد که در فیلم قبلی نقشش را شارلیز ترون ایفا می‌کرد. بازیگران اصلی مجموعه آنیا تیلور جوی و کریس همسورث هستند و اولین تریلر منتشر شده حاکی از آن است که ظاهرا جرج میلر بنزین ریخته روی آتشی که در «مکس دیوانه» روشن کرده بود. «فیوروسا» بهار سال آینده به نمایش درمی‌آيد و این احتمال وجود دارد که شاهد افتتاحیه رسمی فیلم در حاشیه جشنواره کن باشیم.

دیگر اثر کنجکاوی‌برانگیزی که در هفته‌ گذشته از آن رونمایی شد، سریال «فال‌آوت» ساخته‌ جدید جاناتان نولان و همسرش لیزا جوی برای سرویس استریم آمازون پرایم است؛ اقتباسی از سری بازی‌های آخرالزمانی «فال‌آوت» که به دلیل اتمسفر عجیب و غریبش همیشه مورد توجه اهالی سینما بوده اما کمتر کسی جرئت رفتن به سراغش را داشته. اولین تصاویر و تریلر منتشر شده از «فال‌آوت» با استقبال گسترده مواجه شده و به نظر می‌رسد که بعد از موفقیت «آخرینِ ما» و «وان پیس» در سال گذشته، هالیوودی‌ها بالاخره راه اقتباس از مدیوم‌هایی چون گیم و انیمه را پیدا کرده‌اند.

دیگر پروژه‌ کنجکاوی‌برانگیزی که هفته‌ گذشته در خبرها به آن پرداخته شده، فیلمی با عنوان «کارآموز» است که داستان آن در دهه‌ هفتاد و هشتاد میلادی اتفاق می‌افتد و چگونگی رشد دانلد ترامپ جوان در بازار مسکن را به تصویر می‌کشد. نکته جالب اینجاست که علی عباسی برای کارگردانی فیلم انتخاب شده که سال گذشته با «عنکبوت مقدس» و ساخت چند اپیزود از سریال «آخرین ما» مورد توجه قرار گرفت و نقش اصلی را هم سباستین استن ایفا می‌کند که با وجود سال‌‌ها حضور در دنیای سینمایی مارول، همچنان در یک قدمی تبدیل شدن به ستاره‌ای تراز اول قرار گرفته. «کارآموز» که یکی از گزینه‌های رقابت در فصل جوایز سال آينده است، در صورت موفقیت می‌تواند به نقطه عطف در کارنامه عباسی و استن تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=37003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi