• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3

روزگار سپری شده آقا کمال

  • کد خبر : 25852
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۴۰
روزگار سپری شده آقا کمال

سینما جریان | با انتخاب منوچهر هادی به جای کمال تبریزی برای کارگردانی سریال کمدی «نیوکمپ»، حالا کمال تبریزی این روزها فقط مشغول تولید تاکشوی «طناز» برای شبکه نمایش خانگی است. کارگردانی که در دهه هفتاد و هشتاد کارنامه بسیار پرباری داشت و مخاطبان برای تماشای آثارش انتظار می‌کشیدند حالا یک دهه است که پروژه‌های […]

کمال تبریزی بعد از توقیف «خیابان‌های آرام» آثاری تولید کرد که نتوانستند موفقیت‌های قبلی را برای او به همراه داشته باشند. می‌توان گفت «طبقه حساس» مهمترین فیلمی بود که تبریزی در دهه نود کارگردانی کرد. مروری داریم بر پروژه‌های ناموفق کمال تبریزی در یک دهه اخیر.

سرزمین کهن (سرزمین مادری) | ۱۳۹۲


بعد از توقیف «خیابان‌های آرام»، کمال تبریزی که تمام تمرکزش را روی ساخت سریال الف ویژه «سرزمین کهن» گذاشته بود، مهمترین شکست کارنامه‌اش را تجربه کرد. تبریزی در این سریال با دعوت از بازیگران درجه یک، وقایع سیاسی ایران را از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ مرور کرده بود. بعد از پخش چند قسمت از سریال، به خاطر اعتراض گسترده قوم بختیاری، جلوی پخش ادامه آن گرفته شد. بعد از آن هم با وجود اصلاحات فراوانی که تبریزی روی سریال انجام داد، هیچ‌وقت اجازه پخش پیدا نکرد. «سرزمین کهن» یک جورهایی شروع ناکامی‌ها و شکست‌های بعدی تبریزی بود.

طعم شیرین خیال| ۱۳۹۳


کمال تبریزی یک سال بعد از موفقیت «طبقه حساس» و از سر گذراندن مشکلات «سرزمین کهن»، فیلم «طعم شیرین خیال» را کارگردانی کرد؛ فیلمی که در همان دوران جشنواره فجر، با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و تعجب سینماگران را برانگیخت. تبریزی قصد داشت فیلمی درباره حمایت از محیط زیست بسازد اما گل‌درشت بودن پیام فیلم و ضعف ساختاری آن باعث شد خیلی‌ها آن را فیلیمی تبلیغاتی و فاقد ارزش هنری بنامند. این فیلم در اکران موفق نبود و فقط ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرد.

ابله | ۱۳۹۳

اوایل دهه نود و در شرایطی که هنوز سریال‌سازی برای شبکه نمایش خانگی چندان فراگیر نشده بود، کمال تبریزی تصمیم به ساخت سریالی ۲۴ قسمتی به نام «ابله» گرفت. همه منتظر بودند با اثری کمدی و جذاب روبه‌رو شوند اما «ابله» مخاطب هدفش را به جای عامه مردم روی قشری خاص قرار داد و جنس کمدی‌اش مورد پسند همه نبود. به همین دلیل هم با وجود نکات مثبت زیادی که در اثرش وجود داشت چندان مورد توجه قرار نگرفت و نهایتا بعد از چهارده قسمت به پایان رسید.

امکان مینا | ۱۳۹۴


تبریزی با «امکان مینا» به طور کامل حال‌وهوایش را در فیلم‌سازی تغییر داد. اگر اسم کارگردان را روی فیلم نمی‌دیدیم نمی‌توانستیم باور کنیم از زیر دست کمال تبریزی بیرون آمده است. «امکان مینا» فیلمی بود با سوژه‌ای تکراری درباره فعالیت یکی از اعضای سازمان مجاهدین و در آن از ظرافت‌ها و طنازی‌های خاص تبریزی خبری نبود. با این حال در جشنواره فجر سی‌وچهارم، با وجود نقدهای زیادی که به فیلم وارد بود در کمال تعجب، در ۹ بخش نامزد سیمرغ شد و نهایتا سیمرغ بهترین موسیقی متن و چهره‌پردازی را گرفت. «امکان مینا» اما در اکران اثر موفقی نبود و سال ۱۳۹۵، ۴۰۰ میلیون فروخت.

مارموز | ۱۳۹۷


گریم متفاوت حامد بهداد و تعریف‌هایی که درباره داستان متفاوت و خط‌شکن فیلم «مارموز» و شباهتش به حال و هوای «مارمولک» شنیده می‌شد، انتظارها را بسیار بالا برده بود. داستان درباره فردی بود که سودای رسیدن به قدرت و سخنرانی در مجلس را داشت اما با اتفاق‌های گوناگونی مواجه می‌شد و سرنوشتش تغییر می‌کرد. فیلم با اینکه روی سوژه قابل تاملی بنا شده بود اما از سطح یک ایده جذاب فراتر نمی‌رفت. نبود کانون تمرکز مشخص در داستان و همچنین استفاده از موقعیت‌ها و دیالوگ‌ها و شوخی‌های معمولی باعث شد رفته رفته از تعداد مخاطبانش کم شود و نتواند بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۷ بفروشد.

ما همه باهم هستیم | ۱۳۹۸


کمال تبریزی برای «ما همه باهم هستیم» مجموعه‌ای از بازیگران و کمدین‌های مطرح را کنارهم جمع کرد. طبیعی بود فیلمی با حضور لیلا حاتمی، مهران مدیری، پژمان جمشیدی، جواد عزتی، مهران غفوریان، محمدرضا گلزار، ویشکا آسایش، سروش صحت، هانیه توسلی و … می‌تواند پای مخاطبان بسیاری را به سینماها باز کند. با این حال کل فروشش در سال ۱۳۹۸، ۱۰ میلیارد تومان بیشتر نبود. فیلم داستان گنگی داشت و تبریزی سعی کرده بود یک اثر کمدی نمادین خلق کند و همین هم باعث شد بسیاری از مخاطبان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

سریال الف ویژه | ۱۳۹۸

محمدرضا هنرمند قصد داشت تا برای مرکز سیما فیلم سریالی کمدی با نام « الف ویژه» را کارگردانی کند. او بعد از مدتی از کارگردانی این سریال انصراف داد و کمال تبریزی جایگزینش شد. سریال جهت پخش در رمضان سال ۱۳۹۹ به کارگردانی کمال تبریزی جلوی دوربین رفت. بعد از تولید حدود ۲۰ درصد از کار، سریال توسط سیما فیلم و معاونت سیما مورد ارزیابی قرار گرفت . بعد ار ارزیابی اعلام شد که تولید این سریال به دلیل پایین بودن کیفیت فنی و ساختاری باید متوقف شود. در پی اخذ این تصمیم تبریزی از پروژه کنار گذاشته شد و سریال نیمه تمام باقی ماند.

دست‌انداز| ۱۳۹۹


آخرین فیلم کمال تبریزی «دست‌انداز» بود. فیلمی که طبق اعلام رسانه‌ها درباره زنی نویسنده بود که قصد داشت آخرین داستانش را با آرزوهایش همراه کند. این فیلم برای شرکت در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر پذیرفته نشد و بعد از آن هم هیچ پخش‌کننده‌ای تصمیم به اکران آن نگرفت. هنوز هم مشخص نیست چه سرنوشتی به همراه داشته باشد. همایون ارشادی، رویا نونهالی، حبیب رضایی، رضا کیانیان و هدی زین‌العابدین، بازیگران این فیلم بودند.

کمال تبریزی این روزها درحال ساخت تاکشویی به نام «طناز» برای شبکه نمایش خانگی است. باید منتظر باشیم و ببینیم این پروژه می‌تواند بعد از مدت‌ها موفقیتی در کارنامه تبریزی باشد یا خیر.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=25852

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi