• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

فیلمنامه بد گاهی خلاقیت ایجاد می‌کند/ تدوین؛ مهم‌ترین تکنیک فیلم‌سازی

  • کد خبر : 35027
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۴۷
فیلمنامه بد گاهی خلاقیت ایجاد می‌کند/ تدوین؛ مهم‌ترین تکنیک فیلم‌سازی
سینما جریان | میثم مولایی تدوینگر سینما در نشست‌ تخصصی گفت و گوی کارگردان با تدوینگر از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه گفت: فیلمنامه بد می‌تواند خلاقیت ایجاد کند‌؛ به این دلیل که فیلمساز در مواجهه با آن نیاز به خلاقیت بیشتری دارد.

نشست تخصصی گفت‌وگوی کارگردان با تدوینگر با حضور کمال تبریزی و میثم مولایی شنبه ۲۹ مهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

این کارگاه بر اساس فیلمنامه‌ای درباره داستان دختر جوانی است که دوستش پانیذ را از دست داده و می‌خواهد انتقام او را با اسلحه بگیرد.

در ابتدای این جلسه کمال تبریزی گفت: یکی از دروس اصلی آموزشی و مهم‌ترین تکنیک و توانایی فیلم‌سازی، نحوه تدوین است که کارگردان باید با آن آشنا باشد. یک کارگردان باید بتواند با همه عوامل ارتباط درست برقرار کند و از دانش و تخصص آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشد؛ اما درباره تدوین می‌توانم بگویم که کارگردان باید اطلاعاتش از تدوین بیشتر از همه چیز باشد‌.

در ادامه میثم مولایی تدوینگر سینما بیان کرد: برایم جالب است که در هر کارگاه درباره یک فیلمنامه مشترک صحبت می‌شود و نظر افراد مختلف را می‌بینیم.

وی درباره نقش تدوینگر در فیلمنامه گفت: کار تدوینگر فقط برش فیلم نیست تا متریالی را که در صحنه و فیلمنامه آمده‌است، به یکدیگر وصل کند‌. این نگاه در دوسه دهه اخیر شکل و شمایل جدید به خود گرفته و باید بگویم که تدوین صرفا چسباندن قسمت‌های فیلم‌ به یکدیگر نیست و معتقدم تدوینگر باید از زمان بازنویسی فیلم وارد فرآیند تولید شود‌.

مولایی ادامه داد: به نظرم اگر این فیلمنامه منتخب این نشست‌ها روی میز مونتاژ بیاید برای سازندگان خیلی چالش برانگیز است. اشکال این فیلمنامه از منظر تدوین این است که یک مقدمه بسیار طولانی دارد تا به حادثه محرک داستان برسد. از نگاه تدوین، وقتی شروع به خواندن فیلمنامه‌ می‌کنیم اولین نکته حادثه داستان است. همچنین اولین کاری که یک تدوینگر برای هر قسمت یک سکانس انجام می‌دهد، نوشتن خلاصه سکانس داستان است.

این تدوینگر افزود: معتقدم این فیلمنامه بر اصل غافلگیری اشاره ندارد و فیلمنامه به لحاظ ساختاری کاملا دوپاره است؛ علت اینکه چنین اتفاقی افتاده این است که در وهله اول نوشتن یک خلاصه داستان و مرحله بعدی نوشتن خلاصه داستانی که من اینجا می‌گویم سیناپس اتفاق نیافتادت است‌ و فیلمنامه نویس از اول قلم خود را گذاشته و نوشته و نقشه‌ای برای سکانس‌ها نکشیده است.

مولایی گفت: تعداد نویسندگانی که ساختارنویس هستند خیلی محدود است؛ به طوریکه حتی در بهترین حالت می‌توانم بگویم نصف بیشتر نویسندگان به صورت غریزی می‌نویسند و نکته عجیب این است که معمولا بر نمی‌گردند مطلب خودشان را مجددا بخوانند و ببینند چه اتفاقی افتاده است. فیلمنامه نویسی مانند اتو کردن است و شاید بارها باید برگردیم و مجددا فیلم را بخوانیم.

وی بیان کرد: نکته مهم دیگر از دیدگاه تدوینگر این است که قرار نیست نگاه یک فیلمساز را کاملا زیر و رو کنیم.

میثم مولایی گفت: در هرجایگاهی که باشید خواندن هر فیلمنامه‌ای به شما کمک می‌کند. فیلمنامه بد ایده‌های بسیار خوبی به شما می‌دهد‌؛ مخصوصا اگر مجبور باشید آن را در سینمای حرفه‌ای بسازید؛ به این دلیل که فیلمساز نیاز به خلاقیت بیشتری دارد و واقعا فیلمنامه بد می‌تواند خلاقیت ایجاد کند‌.

تبریزی بیان کرد: تمام بحث هایی که در این نشست داشتیم این است که بدانید وقتی فیلمنامه‌هایتان را می‌نویسید بین تخیل و اتفاقاتی که رخ داده است، یک تدوینگر چقدر می‌تواند به یک کارگردان کمک کند.

در پایان این نشست تخصصی مولایی دو کتاب با عناوین «سر کلاس فیلم‌سازی» و «درباره کارگردانی» را معرفی کرد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ درحال برگزاری است.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=35027

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi