• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2

مستندسازان و ساخت تیزر برای «سینماحقیقت»

  • کد خبر : 36383
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۹
مستندسازان و ساخت تیزر برای «سینماحقیقت»
سینما جریان | رامین حیدری فاروقی، مرتضی پایه‌شناس، مهدی شامحمدی، هادی آفریده، مهدی باقری و نیما مهدیان کارگردان‌هایی هستند که برای ادوار مختلف جشنواره «سینماحقیقت» تیزر یا فیلم ساخته‌اند.

جشنواره «سینماحقیقت» با همه فراز و فرودش خانه مستندسازان ایرانی بوده و همکاری مستندسازان با این رویداد تنها به عنوان شرکت کننده یا در هیات‌های انتخاب و داوری نبوده، در ادوار متعدد مستندسازان، در امور مختلف جشنواره همکاری داشته، برای بخش‌ها و رویدادهای هر دوره فیلم یا تیزر ساخته‌اند.

اولین تصویری که از تیزرهای «سینماحقیقت» در ذهن دوستداران سینمای مستند نقش می‌بندد، به تیزر اصلی جشنواره (تندیس فیروزه) باز می‌گردد. این تیزر از دوره هشتم (آذر ۹۳) به عنوان تیزر اصلی جشنواره انتخاب شد.

مرتضی پایه‌شناس کارگردان مستندهای «گلوله باران»، «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» و «چوب» این تیزر را ساخته، پس از آن در هر دوره، در کنار ساخت تیزرهای متعدد توسط گروه‌های مختلف، تیزر تندیس فیروزه پایه شناس، پیش از نمایش فیلم‌ها در ایام جشنواره و در مراسم و رویدادهای هر دوره، روی پرده رفته است.

 دوستداران سینمای مستند، حقیقت را با تیزر مرتضی پایه‌شناس به خاطر می‌آورند. تیزری که به نشان فیروزه که از نمادهای اصلی جشنواره است، اشاره دارد.

پایه‌شناس در دوره بعد (نهمین جشنواره سینماحقیقت) برای بخش آوینی هم یک تیزر ساخت که تا امروز استفاده شده و به نماد بخش آوینی (یکی از مهترین بخش‌های جشنواره) تبدیل شده است. در دوره هشتم و نهم، فیلم های معرفی داوران و متریال تصویری اختتامیه «سینماحقیقت» را هم مرتضی پایه‌شناس ساخت.

اما قصه تیزرهای جشنواره «سینماحقیقت» به همین جا ختم نمی‌شود، تیزر نخستین و دومین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» که مهرماه ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ برگزار شد، را مسعود بخشی کارگردانی کرده است. برای چهارمین، پنجمین و ششمین دوره جشنواره، نیما مهدیان کارگردان سینمای مستند که در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» حضور داشت، تیزر ساخت.

در هفتمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» رامین حیدری فاروقی کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند با حضور شهاب حسینی یک تیزر برای جشنواره ساخت. در این تیزر، شهاب حسینی تماشاگران را به حضور در جشنواره و دیدن فیلم‌های مستند دعوت می‌کرد. آن زمان، جشنواره در سینما فلسطین برگزار می‌شد.

مهدی شامحمدی کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند که در مقام کارگردان «هجده هزار پا» و به عنوان تهیه کننده «خونه مامان شکوه» او در یادها مانده، سالها پیش درباره شهید سیدمرتضی آوینی فیلمی کوتاه ساخت تا بخش آوینی جشنواره را معرفی کند. ناصر طهماسب گوینده متن این فیلم بود. او یک تیزر هم درباره این بخش ساخته است. شامحمدی در چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی یک تیزر مرور ادوار هم ساخت که با بریده روزنامه تشکیل شده بود و قالب جذابی داشت. شامحمدی که امسال با «زین‌الدین» به سینمای داستانی ورود کرده، در دوره ای از جشنواره و در اختتامیه فیلم معرفی داوران را ساخته است.

در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» که به صورت آنلاین برگزار شد، مراسم نکوداشت و بزرگداشت برای چهره‌های شاخص سینمای مستند به صورت محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باغ کتاب برگزار می‌شد، در هر شب از جشنواره، مراسمی ویژه برای یکی از این چهره‌ها برپا بود. مجری این نشست‌ها منصور ضابطیان بود و محمد حمیدی مقدم دبیر این رویداد، در مراسم حضور داشت. هادی آفریده مستندساز، مدیر اجرایی این مراسم بود. نکته جالب این که هر شب مستندی کوتاه از یک مستندساز برای آن چهره شاخص روی پرده می‌رفت و سپس از او تقدیر می شد.

در آئین نکوداشت منوچهر طیاب، فیلم نکوداشت این مستندساز نامدار به کارگردانی اسعد نقش‌بندی پخش شد و محمدرضا اصلانی (مستندساز)، عطا حسن‌پور (باستان شناس)، ارسطو مداح گیوی (فیلمبردار) به صورت حضوری و همایون امامی (مستندساز) به صورت آنلاین در درباره منوچهر طیاب صحبت کردند.

در شبِ اکبر عالمی، استاد فقیدِ سینمای مستند، فیلم نکوداشت استاد اکبر عالمی به کارگردانی سمیرا غلام‌زاده پخش شد. سیف الله صمدیان (عکاس و مستندساز)، دکتر امیرحسن ندایی (پژوهشگر و مستندساز)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک و مدیر هنری) و امیرحسین سرایی درباره مرحوم عالمی صحبت ‌کردند.

در مراسم بزرگداشت استاد خسرو سینایی در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، مستند «خسرو، روزی که رفت» روی پرده رفت، حامد کلجه‌ای کارگردان این مستند و مهرداد اسکویی مستندساز نامدار، راوی آن بود. دکتر ناصر فکوهی، متن این مستند را نوشته بود.

در این دوره از جشنواره برای سه مستندساز نکوداشت برگزار شد. کامران شیردل، مهوش شیخ الاسلامی و فرشاد فدائیان. هادی آفریده کارگردان سینمای مستند، مدیر اجرایی این بخش (نکوداشت و بزرگداشت)، یک مستند درباره کامران شیردل هم ساخت، که در شبِ ویژه این چهره نامدار سینمای مستند روی پرده رفت.

هادی آفریده از مستندسازان شناخته شده نسل جوان است که در کارنامه فیلمسازی‌اش آثار پربیننده فراوان است. او کارگردان مستندهای «صورت خوانی»، «کامیون آبی»، «مقام نوروز» و … این فیلمساز با «هولاین در ایران» متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.

در آیین نکوداشت مهوش شیخ الاسلامی مستندی که توسط مریم حق پناه ساخته شده بود، رونمایی شد، محمدرضا جهان پناه فیلمبردار و کارگردان، محبوبه هنریان عکاس، مستندساز، کارگردان و تهیه کننده، ارد زند مستندساز و تهیه کننده درباره کارنامه شیخ الاسلامی صحبت کردند.

در مراسم نکوداشت فرشاد فدائیان، مستندی که توسط فراز فدائیان ساخته شده بود، روی پرده رفت. زنده یاد مرتضی پورصمدی و مهدی جعفری (فیلمبرداران سینما) و رضی میری درباره فرشاد فدائیان صحبت کردند.

مهدی باقری کارگردان شناخته شده سینمای مستند، در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای نکوداشت ارد عطارپور یکی از چهره‌های شاخص و نامدار سینمای مستند ایران، فیلم ساخت. مهدی باقری کارگردان مستندهای «در جستجوی خانه خورشید» و «اهالی خیابان یک طرفه»، امسال با «لاله زار هزار چهره» متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.

در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، و در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد نادر طالب‌زاده، کارگردان، برنامه‌ساز و تهیه‌کننده سینمای مستند، فیلمی از حمید جوادی روی پرده رفت. حمید جوادی تهیه‌کننده برنامه «عصر» شبکه افق، از همکاران این سینماگر بود.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ آذرماه تا دوم دی ماه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=36383

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi