• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
0
محمد خزاعی:

نسبت به کشور، استان و منافع ملی مسئولیم

  • کد خبر : 36515
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
نسبت به کشور، استان و منافع ملی مسئولیم
سینما جریان | نشست صمیمی رئیس سازمان سینمایی کشور با سینماگران استان یزد برگزار شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه سفر به استان یزد در نشستی صمیمی با سینماگران این استان دیدار و گفتگو کرد.

محمد خزاعی در این دیدار گفت: سفرهای استانی فرصت خوبی است تا از نزدیک با مشکلات و وضعیت سینمایی استان‌ها آشنا شوم. رویه من طی مدت حضورم در مدیریت سینما با محور گفتگو و هم‌اندیشی بوده و سعی کرده‌ام از نزدیک هنرمندان و سینماگران سراسر کشور را ببینم.

رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از استقبال سینماگران استانی از رویکردهای سازمان سینمایی‌در راستای احیای سینمای بومی و استانی خاطرنشان کرد: بنده از گلایه‌ها، نقدها و پیشنهادهای شما ایده گرفته و از این گفتگوها روحیه، انرژی می‌گیرم.

وی با بیان اینکه مطالبات در حوزه سینمای شهرستان‌ها زیاد است، افزود: طبیعی است که نمی‌توان مطالبات بر زمین مانده چند دهه را، یکجا حل کرد. در این راستا توجه به شهرستان‌ها را در کنار همه برنامه‌های سازمان سینمایی به مثابه یک ماموریت جدی تعریف کرده‌ایم.

خزاعی با ارائه گزارشی از چند نمونه تحول و اقدامات حمایتی از سینمای استانی عنوان کرد: این رویکرد حمایتی را در زمینه‌های مختلف اعم از افزایش بودجه تولید، رونق و نشاط اجتماعی رویدادهای سینمایی، گسترش تعاملات گفتمانی درون استانی و ملی، واگذاری امتیازها در حوزه تهیه‌کنندگی و کارگردانی، اهتمام جدی به توسعه زیرساخت‌های سینمایی و غیره عملیاتی کرده‌ایم و در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی سهمی واقعی برای حضور سینماگران شهرستانی قرار داده‌ایم.

به گفته وی، در مسئله کمبود امکانات و زیرساخت‌های سینمایی در کشور مهم بوده و برخلاف حوزه‌های تولید و اعتبار بین‌المللی که سینمای ایران دارد، نسبت به‌ خیلی از کشورها‌ عقب هستیم و به شدت فاقد زیرساخت‌های لازم هستیم؛ موضوعی که در صورت بسترسازی و توسعه می‌تواند به رقابت عادلانه منجر شود.

 

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: خوشبختانه، امروز با زمینه‌سازی و بسیج دستگاه‌ها و مراکز ذیربط جهش‌های خوبی در عرصه توسعه سینماها را شاهدیم. همین مصوبه شورای عالی سینما مبنی ساخت سینما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر از محل منابع عمرانی سفرهای استانی رئیس جمهور، اتفاق فرخنده‌ای است و انقلابی در این زمینه رقم خواهد خورد.

وی به اختصاص۷۰ درصد بودجه سینمای جوان به استان‌ها و شهرستان‌ها، ایجاد واحد پیگیری امور استان‌ها در مرکز گسترش و بنیاد سینمایی فارابی، تعیین ۵ سهمیه «فیلم سینمایی» در راستای حمایت از استعدادهای جوان به انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار در حال نظام مندسازی سینماگران استانی تحت عنوان تشکیل «انجمن‌های صنفی استانی» هستیم.

خزاعی با اشاره به نشست مشترک با استاندار یزد و پیرو درخواست استاندار در راستای واگذاری جشنواره‌ای ملی به یزد عنوان کرد: با توجه به امکانات، شرایط زیرساختی و شاخص‌های عمومی و اجتماعی استان یزد، در نظر داریم یکی از رویدادهای ملی سینمایی، در یزد برگزار شود.

وی در پاسخ به درخواست یکی از سینماگران مبنی بر اینکه سینما نباید سیاسی شود گفت: سینما نباید به حزب سیاسی تبدیل شود چرا که کار سیاسی از کار صنفی جداست. فیلمسازی برای برخی جریان‌ها و افراد، منافع سیاسی و اقتصادی دارد و بیش از خود سینما، به ماجراجویی‌های سیاسی و مصارف داخلی و خارجی آن مشغول هستند.

وی افزود: بعد از دوران مدیریت روزی، از پشت پرده سینما در این سال‌های سخت، از بازی‌ها، سنگ اندازی‌ها و رفتارهای دوگانه و روحیه منافقانه بعضی‌ها خواهم گفت و خواهم نوشت.

خزاعی پیرامون انتقادهای جدی دو تن از سینماگران یزدی نسبت به‌ محتواهای سخیف برخی آثار نمایش خانگی عنوان کرد: حوزه نمایش خانگی، نظارت، مجوزها، و تولیدات آن در حیطه سازمان سینمایی نیست. مشابه این انتقادات را در استان‌های مختلف از سوی دلسوزان و دغدغه‌مندان حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شنویم. ما هم معتقدیم در نمایش خانگی طرح برخی مضامین بویژه در حوزه خانواده‌ها با سیاستگذاری کلان فرهنگی همگن و همسو نیست و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه، در حوزه نمایش خانگی غفلت‌هایی مشاهده می‌شود. امروز در پلتفرم‌ها که اتفاقا، توسط تعدادی از دلسوزان و دغدغه‌مندان مدیریت می‌شود، نیاز به تحول داریم. شکی نیست با استمرار روند فعلی خطر از طریق نمایش خانگی، جامعه را تهدید خواهد کرد.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: سازمان سینمایی، صدا و سیما و ساترا همگی باید تلاش کنیم تا دوگانگی‌ها در «سیاست‌گذاری فیلم و تصویر» کنار گذاشته شود و الگوی سیاست‌گذاری واحدی در سینما و نمایش خانگی حکمفرما شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ها به نقش و جایگاه و رابطه متقابل هنرمند با مردم و حاکمیت پرداخت و توضیح داد: تعهد متقابل هنرمند و فیلمساز با مخاطب و حاکمیت ملی چیست؟ مخاطبان و مردم چه توقعاتی از هنرمندان و فیلمسازان دارند و رابطه و انتظار متقابل حاکمیت و جامعه هنری و سینمایی چگونه باید باشد؟

خزاعی افزود: آیا تاکنون به حقوق معنوی مخاطبان محصولات فرهنگی و آثار سینمایی و نمایش خانگی توجه کرده‌ایم؟ حقوق معنوی مخاطب را چه کسی اعاده می‌کند؟ آیا فیلمساز مختار است حدیث نفس و احوالات ناخوش شخصی خود را به نام فیلم عرضه کند؟ در این میان، آسیبی که به جامعه وارد می‌شود چه کسی پاسخگو است؟

وی با بیان اینکه هر کدام از ما رسالت و مسئولیتی را قبول کرده‌ایم و در جایگاهی قرار داریم که دیگر اقشار جامعه در این جایگاه نیستند، پس، قطعا به همین نسبت و تراز وظایفی داریم و از ما قاب‌هایی می‌ماند به یادگار، باید متوجه باشیم به عنوان هنرمند، خالق اثر، فیلمساز، منتقد و نویسنده در فرصتی که خداوند در اختیار ما گذاشته چه کرده‌ایم ؟

وی توجه جدی به شهرستان‌ها، توسعه در مناطق محروم، ایجاد نشاط اجتماعی از طریق سینما، تلاش موثر برای کیفی‌گرایی و اصلاح مضامین، مرجعیت سازمان سینمایی، آشتی مخاطب با سالن‌های سینما و فیلم‌ها، ایجاد دغدغه و مسئله‌مند شدن سینما، ارتقای گفتمان سینما در سطح ملی و تعریف و پیگیری چندین سازوکار پایدار در جهت ترمیم و اصلاح معیشت خانواده سینما در زمینه تامین اجتماعی، بیمه و مسکن و درمان و غیره را از دستاوردهای دوره جدید سازمان سینمایی عنوان کرد.

 

در ادامه این نشست صمیمی، جمعی از سینماگران استان یزد با ارائه پرسش‌ها و پیشنهادات به مشکلات مبتلا به سینما پرداختند:

محسن معینی با قدردانی از نگاه حمایتی سازمان سینمایی در این دوره به حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها عنوان کرد: لطفا استان یزد را دریابیم. این استان ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد و لازم است نگاه ویژه‌ای به استان شود.

امیررضا وزیری هنرمند بازیگر استان یزد، با تاکید بر اینکه مسائل مالی دغدغه مشترک همگان است افزود: متاسفانه، سینما سبقه سیاسی پیدا کرده است. چه کنیم که درگیر گره‌ها و گرفتاری‌های سیاسی نباشیم و از مسائلی که اذهان هنرمندان را منحرف می‌کند دوری کنیم؟ سیاسی کاری برخی‌ها به کل سینما لطمه زده است.

محمدحسین ملک رضایی گفت: خاطرات خوبی از شما در جشنواره فجر دارم. خبرهای خوبی از مدیریت شما بر سینما شنیده و حس کرده‌ایم. نمی‌خواهم شعار بدم اما یزد هم از جایگاه و فیلمسازان قدرتمندی برخوردار است .

وی از رویکرد سازمان سینمایی در زمینه واگذاری مجوز تهیه‌کنندگی استانی تمجید کرد و آن را اتفاق خجسته و خوبی خواند.

مهدی مرعشی با بیان اینکه استان یزد احتیاج به یک جشنواره ثابت در سطح ملی به نام «جشنواره یزد » دارد، از کمبود بودجه در شهرستان‌ها انتقاد کرد.

وی اضافه کرد: در مورد فیلمسازی سینمایی در استان مشکل اصلی این است که‌ ما برای ساخت فیلم باید تهیه‌کننده استانی داشته باشیم چرا که تهیه‌کننده استانی از ظرفیت‌ها و شرایط بومی و استان آگاه است، از این رو، نبود تهیه‌کننده استانی باعث شده تا عملا وارد حیطه سینما نشویم. درخواست می‌کنم مجوزهایی برای استان صادر شود.

سلمان روغنی گفت: برگزاری جشنواره‌هایی همانند جشنواره رضوی به شور و هیجان هنری و سینمایی استان کمک می‌کند. امیدوارم پیگیری شود تا یزد میزبان جشنواره‌ای ملی شود.

سیدمسعود آستانداری از مستندسازان یزد به اعمال تبعیض در پیش‌بینی بودجه برای استان‌ها انتقاد کرد و پیشنهاد داد: باید در بودجه سینما سهمیه مجزایی برای استان‌ها در نظر بگیرید.

عماد حقی با تشکر از سیاست حمایت از فیلمسازی استانی اظهار داشت: واقعا نیاز به حمایت داریم. خیلی از مراکز تولیدی و کارخانجات استان یزد برای سرمایه‌گذاری در زمینه ورزش ورود می‌کنند اما به سینما ورود نکرده‌اند. کمک کنید تا در زمینه فیلمسازی هم این کارخانجات به سینما بودجه اختصاص دهند.

امیر جلالی از فقر آموزش سینما در استان گلایه کرد و گفت: در یزد شدیدا فقر آموزش داریم در دوره‌هایی اساتیدی می‌آمدند و تاثیراتی داشته‌اند ولی در حال حاضر ما نیاز به آموزش داریم.

وی همچنین، از فقدان بودجه در استان گلایه کرد و گفت: سراغ همه رفته‌ایم ولی کسی پا پیش نگذاشت چرا که سینما در اولویت خیلی‌ها در استان نیست.

یکی از سینماگران از فضای نمایش خانگی انتقاد کرد و افزود: بسیاری از آثار نمایش خانگی بی‌محتوا و پرخشونت است این درحالی است در کلاس‌های سینمای جوان نسبت به آثار ما شدیدا در این زمینه‌ها سختگیری می‌کنند.

ملاحسینی با بیان اینکه تاریخ ما تاریخ دفاع مقدس است از فقدان‌ لوکیشن دفاع مقدس و هزینه بالای تجهیزات نظامی انتقاد کرد و پیشنهاد داد: لازم است فضایی برای شهرک سینمایی دفاع مقدس در یزد و جنوب کشور پیش‌بینی شود.

مجیدرضا دهقانی تفتی نیز از سیستم‌های آموزشی سینما و از نگاه و تشخیص برخی از هیئت انتخاب جشنواره‌ها انتقاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین شکست ایده‌های برتر در سطح کشور همین سیستم آموزش و انتخاب غلط در جشنواره هاست. شورای بررسی فیلمنامه‌ها خیلی مهم است.

جواد دهقان از فقدان تجهیزات مناسب و به روز در آموزشگاه‌ها و سینمای جوان اظهار ناخرسندی کرد.

هادی رحیم دل از لزوم تشکیل انجمن های صنفی استانی گفت پ خاطرنشان کرد: من فیلمساز یزدی هیچ شناسنامه و شناسه ای ندارم. لطفا، این را در سطح کشور ضابطه‌مند کنید تا ما هم عضو شویم.

وی همچنین معتقد است استان یزد بستر مناسب است برای ایجاد شهرک سینمایی است چرا که هزینه‌ها در یزد به شدت ارزان تر از سایر مناطق است.

فیلمساز جوان در این جمع خطاب سینماگران حاضر گفت: لطفا‌ فیلم‌های مفهومی و با محتوا بسازید.

 

گفتنی است در این سفر محمدرضا سوقندی مدیر کل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=36515

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi