• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
آنالیز قسمت اول سریال «دفتر یادداشت»

«ایرج» کارآگاه حواس پرت و دوست‌داشتنی

  • کد خبر : 36051
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
«ایرج» کارآگاه حواس پرت و دوست‌داشتنی
سینما جریان | با انتشار قسمت اول سریال «دفتر یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، راز گریم و لباس رضا عطاران و موقعیت‌هایی که در تیزرهای منتشر شده از او دیده بودیم فاش شد.

بخش مهمی از بار جذابیت سریال از همین نقطه شروع روی مراوده زوج کمدی رضا عطاران و حسن معجونی بنا شده؛ دو دوست قدیمی که بعد از مدت‌ها در شرایطی عجیب و متفاوت به هم رسیده‌اند و در قسمت اول، از اطلاعاتی درباره گذشته‌شان پرده برداشته می‌شود. نگاهی داریم به نکات مهم قسمت اول این سریال.

سرانجام بعد از بمباران خبری انجام شده از نخستین قسمت سریال کمدی «دفتر یادداشت» رونمایی شد تا مخاطبان شبکه خانگی شاهد حضور دوباره رضا عطاران بعد از گذشت بیش از یک دهه در این شبکه باشند. در ادامه آنالیزی داشتیم بر قسمت اول این سریال.

کارگردانی | کیارش اسدی‌زاده بعد از کارگردانی دو فیلم سینمایی «گس» و «شکاف»، سریال «کرگردن» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و در آن زمان مورد توجه قرار گرفت. او در تجربه بعدی سراغ ساخت سریالی در حال‌وهوای «کرگدن» رفت؛ سریال «هفت» که پخش آن هم سه‌شنبه همین هفته شروع شده است. منتظر بودیم ببینیم کارگردانی با این پیشینه چطور وارد عرصه کمدی خواهد شد و سریال کمدی «دفتر یادداشت» با وجود پتانسیل‌های فراوان و استفاده از بازیگرانی مثل رضا عطاران و حسن معجونی، چه ساختار و محتوایی خواهد داشت. این کارگردان در نقطه شروع، موفق ظاهر شده و توانسته در همین قسمت ابتدایی، ضمن معرفی شخصیت‌های اصلی و فاش کردن رازهایی درباره گذشته، ذهن مخاطبان را درگیر کند. او همچنین از مکان‌ها به درستی برای خلق موقعیت‌های کمدی استفاده کرده و فضایی رمزآلود و در عین حال بامزه خلق کرده است.

بازی‌ها | حتی پیش از شروع اولین قسمت هم می‌توانستیم حدس بزنیم رضا عطاران با این گریم و لباس متفاوت، قرار است اتفاق مهمی را در سریال رقم بزند. بهرحال تجربه ثابت کرده عطاران می‌تواند برگ برنده هر اثری باشد و طبیعتا حضورش در این سریال کمدی هم به نفع آن خواهد بود. او را در قسمت اول با دو گریم متفاوت می‌بینیم. در فلاش‌بک به عنوان یک کارآگاه پلیس او را می‌شناسیم و در زمان حال به عنوان مردی مسن و مبتلا به آلزایمر که چیزی از گذشته به خاطر نمی‌آورد اما آلزایمر نتوانسته است جلوی ذکاوت و شم پلیسی‌اش را بگیرد. عطاران با همین دو ویژگی شخصیت ایرج توانسته است بازی متفاوتی از خودش به نمایش بگذارد. همراهی حسن معجونی در نقش حمید که در جوانی متصدی بخش بایگانی  اداره پلیس بوده و زوج‌سازی حسن معجونی و رضا عطاران هم به نفع سریال تمام شده. در مراودات میان این زوج، حمید نقش مغز متفکر را دارد و ایرج را هدایت می‌کند. مینا ساداتی در نقش مدیر آسایشگاه، بیژن بنفشه‌خواه در نقش نگهبان ساختمان و سوگل خلیق در نقش همسایه ایرج و حمید سایر بازیگرانی هستند که در قسمت اول معرفی می‌شوند. هرکدام از آنها ویژگی منحصربفردی دارند که موقعیت‌های کمدی سریال را تقویت می‌کنند.

فیلمنامه | «دفتر یادداشت» یک کمدی جنایی است و با توجه به ویژگی‌های شخصیت اصلی سریال یعنی کارآگاهی به اسم ایرج، داستان هم با رمزها و نشانه‌هایی پیش می‌رود. ابتدای داستان شخصیت ایرج با آنالیز معمای یک ته‌سیگار و کشف راز این مسئله که می‌تواند متعلق به چه کسی در آسایشگاه باشد معرفی می‌شود و بعد از این است که به موقعیت او به عنوان فردی آلزایمری پی می‌بریم. با ورود شخصیت حمید، رمز و رازها باز هم بیشتر می‌شود و جالب اینجاست که ما به عنوان مخاطب، با ایرج که حافظه‌اش را از دست داده همراه می‌شویم و با توجه به صحبت‌های اطرافیان بخصوص حمید، به اطلاعی درباره گذشته آنها دست پیدا می‌کنیم؛ اطلاعاتی که هنوز از صحت و سقمشان مطمئن نیستیم چون شخصیت حمید به عمد مرموز ساخته شده و نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم. با این حال هرچه از ابتدا به سمت پایان می‌رویم، مسائلی برایمان روشن می‌شود و مواردی کماکان گنگ باقی می‌ماند که همه اینها به ساختار سریال برمی‌گردد.

تعلیق پایانی | در پایان قسمت اول سریال، با اطلاعاتی که در دفترچه یادگار خواهر ایرج می‌بینیم و شباهت آن به رمزی که زیر فرش کنده شده، به راز مهمی پی می‌بریم؛ رازی که توسط ذهن کنجکاو و پرسشگر ایرج کشف شده و به معمای اصلی این سریال تبدیل می‌شود و این نوید را به مخاطبان می‌دهد که باید منتظر اتفاق‌های ویژه‌ای در رابطه با آن باشند.

تیتراژ | یکی از عناصر جلب توجه سریال «دفتر یادداشت»، جذابیت تیتراژ ابتدایی و پایانی است. تمام المان‌هایی که به نحوی با ماجرای زندگی این زوج کمدی گره می‌خورد در این تیتراژ وجود دارد. از پیانو و چرخ خیاطی گرفته تا سنگ مرده‌شورخانه و ماشین پلیس و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند. نهایتا ترکیب این موارد به انگشت قطع شده‌ای می‌رسد که نشان از معمایی بودن سریال دارد.

قسمت اول سریال «دفتر یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، جمعه ۲۶ آبان در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=36051

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi