• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

درباره مستند «برای پس از مرگم»

  • کد خبر : 28652
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۴۷
درباره مستند «برای پس از مرگم»
سینما جریان | نخستین توجه سینمای مستند ایران در مستند «برای پس از مرگم» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به شخصیت علی صفایی حائری پرمخاطب بوده است.

روزنامه سازندگی نوشت: مستند برای پس از مرگم، ساخته عبدالرضا نعمت‌الهی یکی از مهمترین مستندهای پرتره شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت بود، فیلمی که با توجه به موضوعش می‌توانست نمایش عمومی نداشته باشد اما از فروردین ۱۴۰۲ در سایت هاشور اکران آنلاین شده است. فیلم تازه نعمت الهی درباره علی صفایی حائری است، روحانی شناخته شده برای بسیاری از اهالی علم و هنر، مردی که سایه حضورش را می‌شود در فیلم‌هایی که منوچهر محمدی تهیه کرد یا رضا میرکریمی ساخته دید. هر جا در سینمای ایران با یک روحانی عارف مسلک و اخلاق‌گرا روبرویید، احتمالا پای علی صفایی حائری در میان است.
بیست و دوم تیرماه هزار و سیصد و هفتاد و هشت، در راه گرگان به مشهد، یک خودروی سواری با یک مینی‌بوس تصادف کرد. در میان چند نفری که در این سانحه کشته شدند، استاد علی صفایی حائری، معروف به عین صاد هم بود. تهران غرق بحران کوی دانشگاه بود و خبر درگذشت او در میان تیترهای جنجالی آن روزها گم شد.
فیلم، متمرکز است بر طرح شایعات و ابهاماتی که پیرامون زندگی و فعالیت‌های علی صفایی وجود داشت. محور روایت فیلم، جلسه‌ای است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در سال ۱۳۶۱ درباره علی صفایی برگزار کرد. عین. صاد به آنجا دعوت شده بود تا از دیدگاه و منش‌اش دفاع کند، اما فضای ملتهب آن سال‌ها، جلسه را به مسیر دیگری برد. «برای پس از مرگم» نامزد بهترین کارگردانی، بهترین تدوین، بهترین پژوهش و برنده جایزه ویژه شبکه مستند از شانزدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران سینماحقیقت شد.
فیلم نعمت الهی با نمایش برخی مشکلات زندگی اجتماعی صفایی حائری، پرده از رازهای زندگی این روحانی و اندیشمند برمی‌دارد. مردی که استاد اخلاق است، اما نگاه و روشش در ترویج دین، شبیه هم‌صنفانش نیست. نام‌های بزرگی روبروی کارگردان فیلم نشسته و درباره علی صفایی سخن گفته‌اند. خاطرات برخی، تکان دهنده و سخنان عده‌ای شیرین است و همه این‌ها برای نخستین بار پرده از راز وجود مردی بر‌می‌دارد که شبیه هیچ کس نبود. مرگ زودهنگام او در تصادف، پیش از ۵۰ سالگی، خاطرات این روحانی را به نهان‌خانه دلها برد تا بلاخره با درباره پس از مرگم، همه چیز دوباره زنده شده است.
فیلم که تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، در نوروز و پس از آن فروردین ماه پرببیننده‌ترین مستند هاشور بوده. با بررسی دیگر گزینه‌ها به نظر می‌رسد دوستداران علی صفایی حائری در میان نسل جدید کم نیست.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=28652

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi