• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

روایتی جامعه‌شناسانه از بیماری سرطان

  • کد خبر : 28658
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۵۰
روایتی جامعه‌شناسانه از بیماری سرطان
سینما جریان | «بازی برنده‌ها» مستندی است که با دست‌مایه قرار دادن بیماری سرطان و پرداختن به آن، مسائلی جامعه‌شناسانه را روایت کرده و برنده بازی زندگی را معرفی می‌کند.

احسان صدیقی (تهیه‌کننده و کارگردان مستند «بازی برنده‌ها» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی) درباره موضوع این مستند گفت: این مستند داستان زندگی فردی مبتلا به بیماری سرطان را از زبان خود آن شخص روایت می‌کند. چگونگی ابتلا به بیماری، روند و مراحل درمان، نگاه جامعه و پزشکان به بیمار سرطانی و حتی نگاه خود شخص نسبت به بیماری خویش همه در مستند شرح داده می‌شوند.
او ادامه داد: لازم است که درباره این بیماری صحبت شده و آگاهی‌رسانی بیشتری انجام شود. برای مثال، در دوران شیوع بیماری کرونا، اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره آن ویروس اتفاق مثبتی بود که با انتقال داده و اطلاعات و آگاهی به مردم، ترس آن‌ها را کمتر می‌کرد. اما بیماری سرطان به‌خصوص در شهرهای کوچک‌تر همچنان شبیه به هیولایی شکست‌ناپذیر دیده می‌شود. در بعضی از موارد حتی صرفا نام این بیماری می‌تواند باعث مرگ افراد شود.
صدیقی بیان کرد: سرطان نامی ترسناک دارد که تصویر مرگ را بر چهره آدمی می‌آورد. من به عنوان کسی که خود نیز به این بیماری مبتلا شدم، این دین را در وجودم احساس کردم که نیاز است که تصویر مرگبار بیماری را اصلاح کنم و با آگاهی‌رسانی وحشت‌ ناشی از آوردن نامش را تلطیف سازم. اما در عین حال که به خود بیماری و زمینه بروز آن پرداخته می‌شود درباره حواشی این بیماری نیز صحبت می‌شود.
او درباره حاشیه‌های جامعه‌شناختی مستتر در دل مستند گفت: عنوان «سرطان» بهانه‌ای است برای پرداختن به جوانب دیگر مسئولیت‌های اجتماعی. شاید حرف‌هایم فلسفی یا غامض و پیچیده به‌نظر برسند اما من فکر می‌کنم گاهی زمینه بروز بزرگ‌ترین اتفاقات، بحران‌ها و مسائل، ساده‌ترین چیزها و اتفاقات هستند. برای مثال، بگومگوهای کوچک سر چهارراه‌ها، عجله در رانندگی، جر و بحث‌های‌ همیشگی، و… همه آن‌ها مجموع ظهور و‌ بروز توده‌ای باشند که شهر یا کشور را آلوده می‌سازند. یعنی در مستند «بازی برنده‌ها» از زاویه بیماری سرطان، ابعادی جامعه‌شناسانه بررسی خواهند شد.
صدیقی درباره علت انتخاب نام مستند گفت: انتخاب نام اثر هم دقیقا به همین بعد جامعه‌شناسانه آن دلالت می‌کند. در واقع می‌خواهم به این مفهوم بپردازم که اصلا چه کسی برنده است؟ فرد برنده از دید انسان‌های منفاوت ممکن است مولفه‌های‌گوناگونی‌ داشته باشد. در این اثر هرکس از زاویه دید خود مفهوم‌ برنده را روایت کرده و تعریف مخصوص به خود را ارائه می‌کند.
او در پایان گفت: بازی زندگی کردن ما در جهان همانند بازی برنده‌ها است. باید جوری زندگی کرد که به روزمرگی و تکرار نرسیم. در واقع هستی‌مان را همانند یک بازی بپنداریم که در آن برنده خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=28658

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi