هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» میزبان اویدیو سالازار، کارگردان و مستندساز سرشناس است که با آخرین اثر خود با عنوان «در رکاب حضرت عشق» در جشنواره حضور پیدا کرده است.

اویدیو سالازار که در کالیفرنیا متولد و بزرگ شده، معتقد است که ارتباطش با صنعت سینما ابتدا از طریق پدر و خواهرش و سپس از طریق آشنایی با فلسفه اسلامی شکل گرفته است.

وی با اشاره به چگونگی ساخت فیلم مستند «در رکاب حضرت عشق» گفت: «من با این فکر بزرگ شدم که همیشه نقشی برای بازی در فیلم دارم. اما اتفاقی که افتاد این بود که با فلسفه اسلامی آشنا شدم.»

سالازار در ادامه با اشاره به سفرهایش به فرانسه، ترکیه و در نهایت قاهره اظهار کرد: این سفرها آغاز علاقه عمیق او به اسلام و چرخش به سمت فیلمسازی مستند بود. و باور من بر این است که سفر به سمت فیلم‌سازی مستند یک انتخاب عمدی نبود، که به واسطه فرصت‌هایی برای کشف اسلام و کمک به بازنمایی آن از طریق فیلم انجام شد.»

این کارگردان آمریکایی درباره فیلم «در رکاب حضرت عشق»گفت: این مستند پروژه ای بود که طی چندین سال به وقوع پیوست. این مستند مکان های دقیقی را که حضرت محمد (ص) در طول سفر خود از مکه به مدینه طی کرده است، نشان می‌دهد.»

سالازار بر تمرکز فیلم بر مهاجرت خضرت محمد(ص) اشاره و تاکید کرد: «تشابهاتی بین تبعید اجباری پیامبر(ص) و مسئله جهانی آوارگی معاصر، احساسی که به ویژه در دنیای امروز مرتبط است مانند مبارزاتی که جوامعی مانند فلسطینیان در غزه با آن مواجه هستند.»

وی تاکید کرد: «پیام واقعی این است که اولاً به خود یادآوری کنیم که سفر پیامبر اکرم (ص) سفر یک مهاجر بود.»

سالازار با اشاره به آثار قبلی خود مانند «الغزالی: کیمیاگر خوشبختی» که فیلمی درباره فیلسوف ایرانی ابوحامد غزالی گفت:«این فیلم گواهی بر ارتباط او با ایران است، نادر طالب زاده فیلمساز فقید ایرانی دو دهه پیش در تسهیل سفر من به ایران نقش اساسی داشت و باعث شد با ایران آشنا شوم.»

سالازار در مورد نقش فیلمسازی مستند در شناخت فرهنگ‌های مختلف گفت:«جشنواره‌های جهانی مانند سینما حقیقت قابل ستایش است.»

این فیلمساز همچنین بر ماهیت دموکراتیک فیلم‌سازی مستند، ارائه صدایی به دیدگاه‌های مختلف و امکان تعامل عمیق‌تر با مسائل جهانی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: «سینمای مستند به همه این امکان را می دهد زیرا لزوماً به بودجه ای که برای ساخت یک فیلم داستانی نیاز هست نیاز ندارید. بنابراین این یک روند دموکراتیک تر است.»

سالازار با اذعان به قوت فرهنگ سینمای ایران، سنت‌های غنی روایی و مستند در سینمای ایران را تحسین کرد و گفت:«دوست دارم به این جشنواره بیایم و خودم ببینم که چقدر از فیلم مستند استقبال شده است. شرکت در این جشنواره افتخاری است.»

وی درپایان سخنان خود به آثاری که در جشنواره سینما حقیقت دیده است اشاره کرد و گفت: فیلم‌های متنوعی در این رویداد هنری به نمایش درآمده است که الهام‌بخش برای کارهای آینده‌ام در فیلم سازی است.»