• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5

معرفی ۱۰ وسترن برتر سینما

  • کد خبر : 37419
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۲۲
معرفی ۱۰ وسترن برتر سینما
سینما جریان | اگر از علاقمندان ژانر وسترن هستید با ما همراه باشید تا 10 وسترن برتر سینما را مرور کنیم.

«فیلم هایی در ژانر وسترن وجود دارد که همه می توانند از تماشای آن لذت ببرند. وسترن ها همواره خوب می فروشند و همیشه باعث افزایش طرفداران ستاره فیلم های شان می شوند.» این جمله را راندولف اسکات بازیگر ثابت فیلم های وسترن باد بتیکر درباره این ژانر محبوب تاریخ سینما نقل کرده است؛ ژانری که از اولین روزهای اختراع سینما با فیلم «سرقت بزرگ قطار» (۱۹۰۳) و پس از آن در دهه های ۲۰ و ۳۰ میلادی حضوری پررنگ داشته و تا به امروز جزو محبوب ترین گونه های فیلمسازی در نقاط مختلف جهان شناخته می شود.

در اینجا تصمیم داریم ۱۰ وسترن برتر تاریخ سینما را به صورت مختصر معرفی کنیم.

معرفی فیلم دلیجان (Stagecoach)

سال ساخت: ۱۹۳۹

امتیاز فیلم (IMDB): 7.8

خلاصه داستان فیلم دلیجان:

آیا فیلم بی نقص به معنای واقعی کلمه وجود دارد، فیلم دلیجان اثر جان فورد احتمالا به این گزاره خیلی نزدیک است. «دلیجان» باعث ستاره شدن جان وین یکی از پولسازترین بازیگران تاریخ هالیوود شد. رینگو کید با بازی جان وین یک مرد فراری از چنگ قانون است که از دلیجانی که در حال سفر در یک منطقه پرخطر است محافظت می کند. جان فورد با گذاشتن شخصیت های متنوعی در درون دلیجانِ در حال سفر؛ از پزشک الکلی گرفته تا همسر باردار یک نظامی ارتش و شخصیت های پرشمار دیگر بخشی از جامعه دوران غرب وحشی را به نمایش می گذارد. فورد نشان می دهد که جاه طلبی هایش در این فیلم فراتر از نمایش صرف یک قصه مهیج است.

معرفی فیلم حادثه آکس بو (The Ox-Bow Incident)

سال ساخت: ۱۹۴۳

امتیاز فیلم (IMDB): 8

خلاصه داستان فیلم حادثه آکس بو:

«حادثه آکس بو» یک وسترن بی مانند درباره خطر تبعیت از تفکر توده مردم و قضاوت عجولانه درباره یک مساله مبهم است. شاهکار «حادثه آکس بو» اثر ویلیام ولمن شبیه هیچ یک از وسترن هایی که تا به امروز دیده اید نیست. جمعیتی تشنه خون دنبال انتقام گرفتن از مظنونین احتمالی یک قتل هستند و مدت زمان کوتاه اما پرتعلیق فیلم به طور کامل حول همین مساله می چرخد. فیلم برخلاف اغلب وسترن های تاریخ هیچ قهرمان یا ضدقهرمان واحدی ندارد.

معرفی فیلم ماجرای نیمروز (High Noon)

سال ساخت: ۱۹۵۲

امتیاز فیلم (IMDB): 8

خلاصه داستان فیلم ماجرای نیمروز:

فیلم ماجرای نیمروز یکی از مناقشه برانگیزترین وسترن‌های سینمای کلاسیک که توسط فرد زینه من و با بازی گری کوپر ستاره نامدار سینما و گریس کلی ساخته شده است. این فیلم منبع الهام هاوارد هاکس برای ساخت وسترن شاهکار «ریو براوو» شد، هاکس از این فیلم انتقاد کرده بود و می گفت چه معنی دارد کلانتر یک شهر همچون مرغی سرکنده به این در و آن در بزند و از مردم کمک بخواهد. یکی دیگر از جنجال های این فیلم به کارل فورمن فیلمنامه نویس کار برمی گردد. فورمن چون می دانست در بحث ارتباطش با کمونیست ها وارد لیست سیاه مک کارتی می شود قبل از اکران فیلم به بریتانیا رفت، فورمن می دانست دیگر در هالیوود شغلی برای او وجود ندارد. این فیلمنامه نویس مشهور سینما داستان این وسترن را با الهام از همان محیط سیاسی پر از سوءظن آن روزهای آمریکا نوشته بود.

معرفی فیلم جویندگان (The Searchers)

سال ساخت: ۱۹۵۶

امتیاز فیلم (IMDB): 7.8

خلاصه داستان فیلم جویندگان:

جان وین در فیلم جویندگان، عالی ترین وسترن جان فورد و از نظر بسیاری بهترین وسترن تاریخ سینما در نقش اتان ادواردز یک نقش آفرینی فوق العاده از خود به جا گذاشته است. اتان ادواردز مردی است  که با کشته شدن برادرش و اعضای خانواده برادرش توسط قبیله بومی کومانچی تمام وجودش تبدیل به نفرت شده است. او سالها در بیابان ها به دنبال برادر زاده اش دبی (با بازی ناتالی وود) می گردد. اتان همچون روحی سرگردان است که انتقام را بهانه ای برای بروز تعصبات و بخش های تیره و تاریک وجودش می کند. جان فورد در این فیلم بدون آنکه به بومیان آمریکا نگاهی دلسوزانه داشته باشد با نشان دادن تعصب و رفتارهای غیرانسانی اتان ادواردز دیدگاهی متفاوت نسبت به گذشته نسبت به رفتار با بومیان آمریکا در این ژانر ارائه می دهد؛ دوران یک طرفه نگاه کردن به رفتار سفیدپوستان در قبال بومیان آمریکا تمام شده است.

معرفی فیلم روزی روزگاری در غرب (Once Upon A Time In The West)

سال ساخت: ۱۹۶۸

امتیاز فیلم (IMDB): 8.5

خلاصه داستان فیلم روزی روزگاری در غرب:

اگر بخواهیم درباره سرجیو لئونه کارگردان چیره دست ایتالیایی یک جمله بگوییم این است که او راه ساختن وسترن عالی را به خوبی می دانست. وسترن های اسپاگتی لئونه ژانر رو به افول وسترن را که بسیاری از سینماگرهای آمریکایی در اوایل دهه شصت عملا مراسم تشییع جنازه اش را هم برگزار کرده بودند اشاره به فیلم شجاعان تنهایند ساخته دیوید میلر محصول (۱۹۶۲) دوباره زنده کرد. لئونه پس از موفقیت سه گانه دلار، به دنبال ساخت یک وسترن کلاسیک به نام روزی روزگاری در غرب رفت. فیلم قصه یک مرد غریبه مرموز است که سازدهنی میزند و کارش این است که از یک زن بیوه خوشگل با بازی کلودیا کاردیناله در برابر یک قاتل بی رحم محافظت کند. روزی روزگاری تقابل چارلز برانسون خشنِ کم حرف و هنری فوندای خوش‌تیپ چشم آبی است. موسیقی بی همتای انیو موریکونه این فیلم هم خامه روی کیک این شاهکار است. بدون تردید اگر یک نفر در ژانر وسترن در حرفه خودش بی همتا باشد آن یک نفر انیو موریکونه است.

معرفی فیلم بوچ کسیدی و ساندس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid)

سال ساخت: ۱۹۶۹

امتیاز فیلم (IMDB): 8

خلاصه داستان فیلم بوچ کسیدی و ساندس کید:

یکی از بهترین جنبه‌های ژانر وسترن، شخصیت‌های جالبی است که در این فیلم ها پدید می آیند، خواه این شخصیت ها مانند اتان ادورادز و کاراکترهای کلینت ایستوود در فیلم های لئونه تخیلی باشند و یا مانند فیلم بوچ کسیدی و ساندس کید نسخه‌های اسطوره شده ای از افراد واقعی دوران گذشته غرب باشند. زوج نیومن و ردفورد در این فیلم با گذشت بیشتر از نیم قرن همچنان یکی از نمادین ترین زوج های شکل گرفته روی پرده نقره ای سینما هستند. بوچ و ساندنس بعد از اینکه در دزدی قطار در ابتدای فیلم با شکست مواجه می شوند مجبور به فرار از دست قانون می شوند و سرتاسر فیلم حول همین فرار می گذرد. فیلم پر از سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیز است.

معرفی فیلم این گروه خشن (The Wild Bunch)

سال ساخت: ۱۹۶۹

امتیاز فیلم (IMDB): 7.9

خلاصه داستان فیلم این گروه خشن:

«هرکی جُم خورد بکشش» همین جمله کوتاه که در ابتدای این فیلم از جانب کاراکتر پایک پیشاپ با بازی ویلیام هولدن شنیده می شود نشان از کوبنده و خشن بودن این شاهکار سم پکینپا می دهد. فیلم این گروه خشن داستان قانون شکنانی است که باید با پایان یافتن دوران شکوه شان در دوران غرب مواجهه شوند. پکینپا در ترسیم خشونت آن دوره از بدعتی که همان استفاده از اسلوموشن بود استفاده کرد کاری که صدای کهنه کارهای این ژانر مثل هاوارد هاکس را هم درآورد.

معرفی فیلم مک کیب و خانم میلر (McCabe & Mrs. Miller)

سال ساخت: ۱۹۷۱

امتیاز فیلم (IMDB): 7.6

خلاصه داستان فیلم مک کیب و خانم میلر:

رابرت آلتمن در ژانرهای مختلف از نوآر (خداحافظی طولانی) گرفته تا موزیکال (نشویل) ساختارشکنی کرده و البته یکی از بهترین ساختارشکنی های ژانر وی مربوط به فیلم «مک کیب و خانم میلر» است. یک وسترن عجیب، بامزه و مالیخولیایی. این فیلم فوق‌العاده از ترانه های لئونارد کوهن و مناظر دلگیر اما زیبای غرب بهره می برد و مرگ دوران غرب وحشی را در آغاز قرن بیستم به تصویر می‌کشد. «مک کیب و خانم میلر» مملو از دیالوگ‌های خنده‌دار است که در میان یک داستان غم‌انگیز روایت می‌شود. فیلم یکی از شمایل‌شکن‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین تصاویری است که از آمریکای آن دوره نشان می دهد.

معرفی فیلم اولین گاو (First Cow)

سال ساخت: ۲۰۱۹

امتیاز فیلم (IMDB): 7.1

خلاصه داستان فیلم اولین گاو:

وسترن لطیف و مهربانانه «اولین گاو» اثر کلی رایکارد در ژانری که برای خشونت افسارگسیخته اش شناخته می شود کمی نامتعارف به نظر می رسد. «اولین گاو» قصه رفاقت دو مهاجر است، یک آشپز ماهر که در قرن نوزدهم به غرب سفر کرده و در آنجا به گروهی که کارشان تله گذاشتن برای حیوانات است، پیوسته است. این آشپز با یک مهاجر چینی رفیق می شود، آنها برای به دست آوردن موقعیتی پرسود، شیرهای گاو یک مالک زمین ثروتمند را شبانه می دزدند تا از این طریق تجارت نوپای خود را گسترش دهند. منتقدی درباره این فیلم نوشت: «هرگز فیلمی تکان دهنده تر و جذاب تر از «اولین گاو» درباره زندگی دو بازنده ساخته نشده است.»

معرفی فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog)

سال ساخت: ۲۰۲۱

امتیاز فیلم (IMDB): 6.8

خلاصه داستان فیلم قدرت سگ:

ژانر وسترن در یک دهه گذشته تجدید حیاتی دوباره داشته، از بازسازی «شهامت واقعی» توسط برادران کوئن گرفته تا «جنگوی از بند رها شده» و «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو یا حتی تازه ترین اثر اسکورسیزی که در همین ژانر ساخته شده است. این فیلم ها نمونه ای از رنسانس ایجاد شده در این ژانر هستند با این حال ترجیح میدهم در فهرست ۱۰تایی مورد نظرم فقط دو فیلم وسترن از این دو دهه را در لیست قرار دهم دو فیلمی که از قضا کارگردانان‌شان سینماگرهای زن هستند. فیلم قدرت سگ ساخته جین کمپیون، داستان یک دامدار آمریکایی است که نوعروس برادرش و پسر این نوعروس را از نظر روانی عذاب می دهد. این وسترن گرچه در لوکیشن مرسوم این ژانر ساخته نشده و در زادگاه کمپیون یعنی نیوزلند جلوی دوربین رفته با این حال اسطوره شانسی ژانر وسترن را به خوبی و با دقت ترسیم کرده است.

۱۰ شاهکار برتر دیگر این ژانر

در پایان ۱۰ شاهکار دیگر این ژانر که صرفا مجالی برای معرفی آنها نبود و جای شان در این لیست به شدت خالی است، می نویسم. «شین» ساخته جرج استیونز، «ریو براوو» به کارگردانی هاوارد هاکس، «رود سرخ» ساخته هاوارد هاکس، «کلمنتاین محبوب من» اثر جان فورد، «در سرزمین بلند بتاز» اثر سم پکینپا، «جانی گیتار» به کارگردانی نیکلاس ری، «خوب، بد و زشت» ساخته سرجیو لئونه، «یاغی جوزی ولز» ساخته کلینت ایستوود، «با گرگ ها می رقصد» به کارگردانی کوین کاستنر و «نابخشوده» ساخته کلینت ایستوود.

لینک کوتاه : https://cinemajaryan.ir/?p=37419

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • خوشحالیم که «سینما جریان» را انتخاب کرده‌اید.
  • دیدگاه های شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا و یا به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نمی‌شود.

logo-samandehi